printlogo


کد خبر: 128498تاریخ: 1393/8/24 00:00
سیدحسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت اعلام کرد
تحمیل هزینه سنگین دیابت به نظام سلامت
موافق افزایش مالیات بر سیگار هستیم

گروه اجتماعی: در کشور ما حدود 5 میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که بی‌اطلاعی آنها منجر به عوارض دیررس می‌شود و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند. سیدحسن هاشمی، با اشاره به تحمیل هزینه سنگین دیایت به نظام سلامت گفت: برای کنترل بیماری دیابت ضروری است مراکز متعددی از جمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد با وزارت بهداشت همراه شوند. به گفته وزیر بهداشت بهبود وضعیت بهداشت عمومی به‌همراه ارتقای شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی در چند دهه گذشته، سبب شده بسیاری از بیماری‌های واگیردار و مهلک، از فرهنگ سلامت جوامع پیشرفته حذف شود اما همگام با این پیشرفت، تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی - از تعاملات انسانی تا رژیم غذایی- بشر پدید آمده که بیماری‌های مزمن و غیرواگیر را به مشکل اصلی تهدیدکننده سلامت او تبدیل کرده است. بنابر اظهارات سیدحسن هاشمی، امروز 4 گروه بیماری غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت مهم‌ترین علل مرگ و میر و ناتوانی بشر هستند.
دیابت،  بزرگترین اپیدمی قرن
بیماری‌هایی که بار سنگین مالی به خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها تحمیل می‌کنند از بین اینها اما دیابت به‌عنوان بزرگ‌ترین اپیدمی قرن، بیشترین افزایش را در کل جهان داشته است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال 2000 میلادی کمتر از 200 میلیون نفر بوده است؛ این عدد در حال حاضر به 382 میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2035 به عدد باور نکردنی 592 میلیون نفر برسد.
مرگ سالانه 5 میلیون نفر به دلیل ابتلا به دیابت
این در حالی است که سالانه 5 میلیون نفر به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‎دهند؛ به عبارت دیگر هر 6 ثانیه یک نفر. 11درصد کل هزینه‌های بهداشت و درمان جهانی هم صرف درمان دیابت یا عوارض آن می‌شود و در برخی کشورها این عدد تا 20 درصد از اعتبارات بهداشتی - درمانی را در برمی‌گیرد.  در ادامه اظهارات وزیر بهداشت که در قالب پیامی به مناسبت روز جهانی مقابله با دیابت در رسانه‌ها منتشر شده، آمده است: هزینه‌ای که در کل جهان بیش از 550 میلیارد دلار در سال برآورد شده است. این مبالغ بیشتر صرف درمان عوارض دیابت مانند مشکلات قلبی - عروقی، چشمی، کلیوی و پاها می‌شود، عوارضی که با تشخیص بموقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است.
پیشگیری از ابتلا، اولویت اول
از سوی دیگر تحقیقات ثابت کرده با تغییر سبک زندگی و آموزش شیوه سالم زیستن، می‌توان از 70 درصد موارد ابتلا به دیابت نیز پیشگیری کرد. براساس مطالعات انجام شده، در کشور ما حدود 5 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که بسیاری از آنها به دلیل بی‌اطلاعی از بیماری خود به انواع عوارض دیررس دیابت نیز مبتلا می‌شوند و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کنند. امروزه زندگی پراسترس، کم‌تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری با ارزش غذایی اندک، سبب چاقی مفرط می‌شود که خود از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است.  وی خاطرنشان کرد: کنترل این شرایط نیازمند مشارکت همه افراد، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش‌های عمومی و خصوصی است. مراکز متعددی باید با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه شوند؛ از جمله وزارت آموزش و پرورش برای اطلاع‌رسانی به بیش از 12 میلیون دانش‌آموز، وزارت ورزش و جوانان برای کمک به گسترش فضاهای ورزشی و ایجاد تحرک در جامعه، شهرداری‌ها برای تأمین فضای مناسب ورزشی در اماکن عمومی، رسانه‌ها و بویژه صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی، سازمان‌های مردم‌نهاد برای تشکیل شبکه‌های فعال مردمی و دیگر موارد. تأکید می‌کنم که کاهش و کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به عزم ملی نیاز دارد و بدون اقدامات پیشگیرانه، هر نظام سلامتی هنگام مواجهه با اینگونه مخاطرات، دچار بحران خواهد شد.
مجوز دادن به شرکت‌های دخانی!
همچنین سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه مراسم پیاده‌روی خانوادگی که به مناسبت روز جهانی دیابت برگزار شد در اظهاراتی درباره دخانیات به‌عنوان یکی از فاکتورهای خطرساز در ابتلا به دیابت و دادن مجوز به یکی از شرکت‌های داخلی برای تولید سیگار اظهار داشت: باید دید در سرانه مصرف سیگار چه اتفاقی می‌افتد. گاهی مجوز دادن به شرکت شناسنامه‌داری که مالیات پرداخت می‌کند بهتر از آن است که چشم‌مان را روی ترویج قاچاق ببندیم. وی گفت: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیمی می‌گیرد، برای پیشگیری از ورود قاچاق به کشور است. بخشی که به وزارت بهداشت مربوط می‌شود این است که اگر بتوانیم مالیات بر دخانیات را افزایش دهیم می‌توانیم به کاهش مصرف آن کمک کنیم و این دروغ بزرگی است که عده‌ای می‌گویند اگر مالیات بر دخانیات اضافه شود، قاچاق نیز افزایش پیدا می‌کند، اینها را قاچاقچیان می‌گویند.
مالیات دخانیات افزایش یابد
هاشمی ادامه داد: باید آن قدر مالیات دخانیات افزایش پیدا کند که بازدارنده باشد، در گذشته تصور این بود که وزارت بهداشت به کالاهای آسیب‌‌رسان مالیات می‌بندد تا درآمد خود را افزایش دهد، در حالی که این مالیات‌هایی که بر نوشابه، سیگار، مواد پرچرب، مواد غذایی و برخی تنقلات بسته می‌شود، وارد خزانه دولت می‌شود تا جهت رفاه عمومی هزینه شود. دلیلی ندارد عده‌ای به کل جامعه آسیب بزنند و به بهانه اینکه قاچاق افزایش پیدا می‌کند، مانع از مقررات بازدارنده شوند. افزایش مالیات پیشگیری‌کننده است. هاشمی اظهار داشت: ما مخالف مصرف هستیم و مهم سرانه است، اگر هر نوع تولیدی منجر به کاهش واردات و در عین حال ارتقای کیفیت طبیعی شود از آن استقبال می‌کنیم. اگر تعداد نخ‌های سیگاری که در سال گذشته و سال جاری استفاده شده است، در سال‌های آینده کاهش پیدا کند، در صورتی که مجوزی برای تولید داخل داده شود، باید از آن استقبال کنیم. قاچاق سیگار با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.


Page Generated in 0/0066 sec