printlogo


کد خبر: 128504تاریخ: 1393/8/24 00:00
آوای شهر

قالیباف در همایش بین‌المللی مدیریت شهری:
تهران شهری جهانی می‌شود
ما آینده تهران را به‌صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم و آن را در آینده به‌مثابه شهر دانش و شهر فرهنگ می‌بینیم. به گزارش «وطن امروز»، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران طی سخنانی در همایش بین‌المللی مدیریت شهری که در شهر دهلی هند برگزار شد، تصریح کرد: زمانی که 10 سال پیش مسؤولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، پایتخت ایران اوضاع نامطلوبی داشت و چالش‌های زیست ‌محیطی از جمله آلودگی هوا و نبود سیستم کارآمد مدیریت پسماند از مسائل جدی پایتخت به شمار می‌رفت. در آن زمان شهرداری تهران از شیوه مدیریتی ازهم‌گسیخته و ناهماهنگ رنج می‌برد. شهرداری تنها به‌عنوان یک ارائه‌‌دهنده خدمات شهری محسوب می‌شد و تسلط دیدگاه‌های تمرکزگرایانه، مدیران شهری را از مشارکت معنی‌‌دار مردم در اداره امور شهری بازداشته بود. وی افزود: در زمان آغاز به کار بنده در شهرداری تهران عدم وجود زیرساخت‌های کافی در کنار کمبود و توزیع نابرابر امکانات تفریحی- فرهنگی موجب بروز نارضایتی شهروندان شده بود و نبود رویکردی اجتماعی برای پاسخ به نیازهای شهروندان کمبود اصلی شهر تهران به شمار می‌رفت. قالیباف خاطرنشان کرد: تحقیقات ما نشان می‌داد که تهران نیازمند توسعه در زیرساخت‌های فیزیکی و زیرساخت‌‌های اجتماعی- فرهنگی است. از همین رو، تلاش‌ها به سمت تبدیل تهران به شهری با سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و بزرگراه‌های قابل دسترس که چهارگوشه شهر را به هم پیوند می‌زند، معطوف شد. همچنین اصلاحاتی در نحوه مدیریت حمل و نقل با توسعه اتوبوس‌های تندرو (BRT) و سیستم تاکسیرانی شهر انجام شد. همزمان، به‌منظور گسترش سیستم حمل و نقل سبز در تهران، متروی تهران از دو خط در سال 1384 با بیش از 3 برابر افزایش به 7 خط در سال‌جاری افزایش پیدا کرد. قالیباف به فعالیت‌های صورت گرفته به منظور گسترش فضای سبز شهر شامل ایجاد پارک‌‌ها و کمربند سبز تهران اشاره کرد و عنوان داشت: در طول 10 سال شاهد بیش از 1680 هکتار افزایش مساحت فضای سبز در شهر تهران بوده‌ایم. علاوه بر این سیستم یکپارچه‌‌ای برای مدیریت پسماندها با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه تصفیه ایجاد شده و تفکیک زباله در مبدأ نیز نسبت به سال 1384 پنج برابر افزایش یافته است.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا:
هوای تهران همچنان ناسالم است
این روزها برای تایید آلودگی هوای تهران نیازی به اظهارنظر مسؤولان نیست؛ نگاهی که به شهر بیندازی، همین‌که شهر در میان دود گم و گور شده است کافی است تا علت نفس‌تنگی‌ها و سختی دم و بازدم‌ها را بیابی. دیروز، پایتخت یک‌چنین روزی را به سیاق همیشه تجربه کرد تا نشان داده شود ادعای برخی مسؤولان محیط زیست مبنی بر پاک شدن هوای تهران با بنزین وارداتی بیشتر به شوخی شبیه است. در همین حال روز گذشته سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه هوای تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار گرفته، گفت: انتظار می‌رود در اوایل هفته آینده این شرایط ادامه یابد. حشمت‌الله بسطامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: شرایط کیفی هوای تهران به دلیل بالا بودن غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است. سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران افزود: بر اساس اطلاعات حاصل از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص کیفیت هوای تهران روی عدد 114 قرار گرفته است، این در حالی است که شاخص آلایندگی هوای تهران روی عدد 111 قرار داشت. وی ادامه داد: با توجه به پایداری‌های جوی که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است، انتظار می‌رود در روز‌های آینده یعنی اوایل هفته جاری نیز این شرایط ناسالم هوای تهران تداوم یابد. بسطامی یادآور شد: بر همین اساس لازم است سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، تنفسی و کودکان از فعالیت‌های بدنی در فضای آزاد جداً خودداری کنند.
.
200 دستگاه اتوبوس دو کابین برای پایتخت
از 15 بهمن‌ماه به بعد شاهد ورود 200 دستگاه اتوبوس دو کابین جدید به ناوگان خواهیم بود. پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اعلام این خبر به مهر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای ارتقای سطح خدمات‌رسانی و افزایش ظرفیت ناوگان در تلاشیم تا ورود 200 دستگاه اتوبوس دو کابین جدید که برابر 400 دستگاه اتوبوس تک‌کابین ظرفیت دارد را وارد ناوگان کنیم. وی ادامه داد: از 15 بهمن‌ماه به بعد و تا آخر سال این سری از اتوبوس‌های دو کابین وارد شهر تهران و خطوط اتوبوسرانی می‌شوند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: خطوط یک و 4 سامانه تندور و همچنین خطوط مکمل از اولویت‌های ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان هستند.


Page Generated in 0/0140 sec