printlogo


کد خبر: 128511تاریخ: 1393/8/24 00:00
صدای محرومیت پایتخت‌نشینان طبیعت چه وقت به گوش مسؤولان می‌رسد
کهگیلویه و بویراحمد در رتبه آخر توسعه یافتگی

کهگیلویه و بویراحمد نفت و گاز دارد، پر از آب‌های شیرین است و یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از جنگل است و به اندازه 60 کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید، کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق است و خلیج‌فارس را در نزدیکی خود دارد اما با همه اینها هنوز غبار محرومیت بر چهره آن هویداست. به گزارش مهر، از شیراز که به سمت غرب بروی، از اصفهان که به سوی جنوب سفرکنی، از اهواز که راه مشرق را بپیمایی و از بوشهر که عزم سفر به سمت شمال کنی به کهگیلویه و بویراحمد می‌رسی با مساحت 16هزار کیلومتر مربعی در میان کوهستان‌های زاگرس. تنوع آب و هوایی است که بهشتی از کهگیلویه و بویراحمد ساخته است. به همین دلیل آن را شمالی در جنوب می‌نامند و بر مرکزش یاسوج نام پایتخت طبیعت نهاده‌اند.  شهری که تنها در تعطیلات عید فطر گذشته میزبان نزدیک به یک میلیون نفر از مسافران گرمادیده شهرهای جنوبی کشور بود. با این حال به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد زیرساخت‌های کنونی گردشگری در این استان متناسب با ظرفیت‌های بیشمار آن نیست. محمود باقری می‌گوید: وجود بیش از ۲ هزار و 600 میراث فرهنگی در این استان و 720 اثر تاریخی، 299 بقعه متبرکه در کنار طبیعت زیبای استان با وجود 10درصد آب کشور و جنگل فراوان، کهگیلویه و بویراحمد را به‌عنوان یک مقصد جدید گردشگری معرفی کرده است. وی می‌افزاید: تعداد هتل‌ها و اماکن اقامتی در استان بسیار کم است و این میزان جوابگوی خیل عظیم گردشگران در فصول بهار و تابستان نیست. باقری تصریح کرد: این استان از توانمندی‌های بالایی در زمینه گردشگری در تمام فصول سال برخوردار است که با یک برنامه‌ریزی منسجم و توسعه زیرساخت‌ها شاهد نقش پررنگ گردشگری در اقتصاد آن خواهیم بود. وی گردشگری را یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه این استان می‌داند و بیان می‌کند: تحقق این امر مستلزم رشد سرمایه‌گذاری در این بخش است.
 جفایی که به کشاورزان روا شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم در این زمینه می‌گوید: ظرفیت‌های عظیمی در بخش کشاورزی در این استان وجود دارد که متاسفانه به‌دلیل بی‌توجهی و عدم تخصیص آب مورد نیاز برای کشاورزی استان هنوز شکوفا نشده است. جعفر گوهرگانی در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: وقتی آب شرب و کشاورزی استان تهران و استان‌های مرکز‌ با مشکل مواجه می‌شود همه به تکاپو می‌افتند اما کسی به فکر جفایی که در حق مردم و کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد روا شده، نیست. وی تصریح می‌کند: به دلیل عدم تخصیص مناسب استان از آب سدهایش، زمین‌های مستعد کشاورزی در این استان بدون استفاده مانده‌اند. بنا بر این گزارش کهگیلویه و بویراحمد شاید تنها نقطه‌ای در جهان باشد که در کنار طلای سیاه، طلای سبز نیز دارد.  جنگل‌های استان 8 درصد جنگل‌های کشور و 20 درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس را در خود دارد و بر این اساس سرانه جنگل در دنیا 8/0، در ایران 2/0 و در این استان 7/1 هکتار است که می‌توان گفت سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد 5/8 برابر کشور و 1/2 برابر دنیاست. همچنین تنوع گونه‌های گیاهی در سراسر زاگرس مرکزی، بالغ بر ۲ هزار گونه گیاهی است که از این میان حدود یک هزار و 250 گونه در منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شده‌اند که این رقم معادل 6/15 درصد گونه‌های کشور است. ۲ هزار گونه گیاهی و 400 گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که این تعداد 45 گونه بومی و منحصر به دنا هستند و براین اساس منطقه حفاظت شده دنا به تنهایی به اندازه 46 کشور دنیا گونه گیاهی آندومیک دارد.  
 رتبه آخر در توسعه‌یافتگی
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن همه این ثروت‌ها، شاخص‌های توسعه‌یافتگی‌اش نسبت به سایر استان‌ها بسیار کم است و حتی در برخی شاخصه‌ها فاصله زیادی با استان ماقبل خود دارد. این استان در بحث درآمد سرانه با احتساب درآمد نفت و گاز در رتبه اول کشور قرار دارد اما بدون احتساب درآمد نفت و گاز در رتبه آخر کشور است. با این حال استاندار استان سرمایه‌گذاری را حلقه مفقوده توسعه این استان می‌داند و می‌گوید: این استان در برخی از حوزه‌ها دارای عقب‌ماندگی تاریخی است. خادمی می‌افزاید: این استان سهمی از سرمایه‌گذاری‌ها در سالیان قبل نداشته و باید زمینه را برای این مهم در استان ایجاد کنیم. وی بیان می‌کند: زمانی که دولت در استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد زیرساخت‌ها در این استان مهیا نبود اما برخی استان‌های کشور با سرمایه‌گذاری دولت پیشرفت کردند اما وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری در استان رسید می‌گویند که بخش خصوصی باید در این زمینه کار کند و این بخش در استان توانمند نیست. وی با بیان اینکه پس از انقلاب کارهای خوبی در این استان شد و سرعت پیشرفت در آن زیاد بود، اظهار می‌دارد: با این حال به دلیل عمق محرومیت‌های گذشته و عقب‌ماندگی تاریخی هنوز این استان توسعه نیافته است. به گزارش مهر، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20درصد نفت، 8 درصد آب و 8 درصد جنگل‌های کشور، یک پنجم جمعیتش تحت پوشش نهادهای حمایتی است.


Page Generated in 0/0047 sec