printlogo


کد خبر: 128533تاریخ: 1393/8/24 00:00
پرواز آبگوشت بزباش!

حسین بابازاده مقدم : امام خمینی: من دست و بازوی همه کسانی که بی‌ادعا و مخلصانه درصدد استقلال و خودکفایی کشورند را می‌بوسم.
گاف‌های عجیب و غریب و گاه بسیار بزرگ دولتی‌ها چیز تازه‌ای نیست. اگر حالا و در این روزها سخن از گاف بزرگ ترکان درباره تولید ملی به میان آمده است چند ماه قبل هم گاف دیگر دولتی‌ها مثل عبارت‌های خاص یونسی درباره قوم بنی‌ا‌‌سرائیل و حکومت فرزندان بنی‌اسرائیل رسانه‌ای شده بود یا مثلا اظهارنظرهای عجیب رئیس‌جمهور درباره منتقدان و همینطور توهین‌های وزیر نفت به منتقدان رسانه‌ای صنایع انرژی کشور، گویی باید عادت کنیم که هرازگاهی یک چیز عجیب از زبان دولتی‌ها بشنویم.
ترکان در سمت مشاور رئیس‌جمهور اخیرا ادعا کرده است تولید ملی ایرانی‌ها صرفا اگر با وضعیت آزاد روبه‌رو شوند توان رقابت در عرصه آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را دارد، حال آنکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی احترام به تولید ملی و اهمیت خودکفایی اقتصادی از ارکان اندیشه و عمل انقلابی در ایران، همواره مورد توجه قرار داشته است.
صرف نظر از اینکه اظهارنظر‌های ترکان شباهت‌های دیگری با نقطه نظرات سایر اعضای دولت در تحقیر صنایع و توانایی‌های تولید در داخل کشور دارد و به‌نظر می‌رسد دولت به‌صورت کلی این باور را دارد که باید صنعت داخلی در کشور را با بی‌اعتنایی و تحقیر دنبال کند، نکته مهم دیگر عصبانیت‌های مهارنشده دولتی‌ها در مقابل افکار عمومی و پدیده‌های مهمی است که مسائل کلیدی کشور را بهم پیوند می‌زند.
چرا دولتی که مدعی بود کلید همه چیز و تمام مشکلات این کشور را در دست دارد در برابر چند انتقاد، واکنش یا در مقام ایده‌پردازی عملا چهره‌ای عصبانی از خود بروز می‌دهد؟ در حالی که اصولا عصبانیت علاوه بر اینکه نمایانگر بی‌تدبیری و بی‌برنامگی مفرط است از سوی دیگر ناشی از ناتوانی و استیصال روانی به شمار می‌آید.
یافتن پاسخ مساله سودجویی برخی تولیدکنندگان خودرو یا محصولات صنعتی دیگر که در عمل خلاف استاندارد و قانون، ضایع‌کننده حقیقی حقوق مصرف‌کنندگان داخلی هستند و این موضوع توسط تمام انسان‌های بی‌طرف این کشور هم تقبیح می‌شود در گرو زیر سوال بردن کل و تمامیت تولید ملی نیست. سوال مهم از دولتی‌ها این است که با تحقیر تولید ملی، صنایع و قدرت بخش‌های داخلی کشور می‌شود به دستاورد مثبتی در این عرصه یا احیانا اصلاح سیستم‌های تولیدی امیدوار بود و حقیقتا چنین گفتمانی در برابر تولید گفتمانی عاقلانه و مدبرانه تلقی می‌شود؟
ایران اسلامی با تکیه بر توانایی‌های فرزندانش مسیر بسیار دشواری را برای دسترسی به همین میزان خودکفایی اقتصادی و صنعتی که آقایان به‌راحتی آب خوردن آن را تحقیر و تحدید می‌کنند پشت سر گذاشته است، مسیر مهمی که در اندیشه و بیان حضرت امام خمینی و همینطور رهبر معظم انقلاب از اصول مهم سال‌های پس از پیروزی انقلاب به شمار می‌آمده است.
اصلاح رویه‌های مافیایی در برخی صنایع، توجه به ارتقای کیفیت، مبارزه با تولیدات مخرب و... همگی از جمله مسؤولیت‌های دولت و بخش‌های نظارتی است که کار و عمل جدی مجاهدانه را طلب می‌کند و پاسخگویی به این نیازها با شانتاژ و احیانا توهین به اصحاب آن مقدور نیست.
به هرحال کمتر کسی در جهان است که نداند ایرانی‌ها در حالی که توانایی ساختن یک پیچ و مهره را نداشتند در حال حاضر انواع صنایع سنگین و سبک را در اختیار داشته و برای اندوختن ذره‌ذره این دانش و دستیابی به امکانات و ابزارهای تولید مسیرهایی بس طاقت‌فرسا و سخت را پشت سر گذاشته‌اند، حالا به یک‌باره نواختن زیر سطل این دستاوردها کار عاقلانه و شایسته‌ای نیست، خصوصا اینکه عمل مذکور از فرد یا افرادی سر بزند که خود مسؤول ارتقا و اصلاح خرابی‌ها به شمار می‌آیند. دولتی‌ها اینقدر در سیاهنمایی علیه دولت سابق غرق شده‌اند که دیگر نمی‌دانند با چند جمله ناشی از عصبانیت و استیصال نمی‌توانند از خود در برابر مسؤولیت‌هایی که قانون بر‌عهده‌شان گذاشته است، سلب مسؤولیت کنند.
در هر صورت یا باید باور کنیم که جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی توانایی نداریم که احیانا برای رسیدن به این تخیل باید ساکن کره ماه یا مریخ باشیم یا اینکه منصفانه در کنار تمام ضعف‌ها این دستاوردهای مهم را بپذیریم که با همه کاستی‌ها در صنایع دفاعی و راهبردی امروز‌ جمهوری اسلامی به پرنده‌های فوق‌پیشرفته ضدجاسوسی دست یافته است، حالا باید از آقای ترکان سوال شود آیا آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی است که در آسمان ایران به نگاهبانی از مرزهای این مرز و بوم می‌پردازد یا همان فرهنگ توجه به تولید ملی است که می‌تواند به چنین افتخارهایی نائل آید؟
خبر پرواز پهپاد فوق‌پیشرفته‌ای که از نمونه آمریکایی آن بازسازی شده تنها نمونه‌ای از این وضعیت ملی است که تولید و بها دادن به آن نه‌تنها در بعد اقتصادی که حتی در زمینه‌های اقتدار نظامی و سرجمع قدرت ملی نیز مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر و بسیار ضروری است.
در خاتمه به دولتی‌ها توصیه می‌شود تا برخی عبارت‌های حضرت امام خمینی را به‌عنوان ترسیم‌گر کلیت گفتمان انقلاب اسلامی که معادل است با سیاست‌های کلان کشور گاهی برای خود مرور کنند:
ما باید طرف احتیاط را بگیریم. اگر خدای نخواسته، [دشمن] موفق بشود و ایران را در حصر اقتصادی از جهات مختلفه قرار بدهد... قاعدتاً نمی‌توانیم دیگر مقاومت کنیم و این یک ضربه‌ای است که به نهضت ما می‌خورد که ضربه به اسلام است. پس تکلیف همه ماها هست که هر کس به هر مقداری که قدرت دارد در این امر کوشش کند.


Page Generated in 0/0048 sec