printlogo


کد خبر: 128614تاریخ: 1393/8/26 00:00
مشاور فرهنگی روحانی باز هم در آستانه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، نمایندگان مجلس را به توهین بست
آش آشنا برای آشتیانی

گروه سیاسی: حسام‌الدین آشنا باز هم در آستانه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، اظهارات تندی علیه مجلس مطرح کرد. او این بار نه در موضوع رای اعتماد، بلکه در قالب موضوع هسته‌ای و بحث ورود مجلس به توافق هسته‌ای، مذاکرات و توافق هسته‌ای را موضوعی فراتر از نمایندگان دانست و گفت جایگاه این نمایندگان در حد ورود به موضوع توافق هسته‌ای نیست! به گزارش «وطن امروز»، ماجرای موافقت ایران با انتقال اورانیوم غنی شده خود به خاک روسیه که غربی‌ها ادعا می‌کنند بخشی از توافق احتمالی هسته‌ای است؛ بهانه‌ای شد تا حسام‌الدین آشنا این بار از زاویه موضوع هسته‌ای، نمایندگان مجلس را در آستانه رای اعتماد به احمدی‌آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم، به توپ ببندد. آشنا در واکنش به بحث‌های مطرح شده درباره ارسال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه بیان کرد: این بحث‌ها مبحث جدیدی نیستند و اگر به سابقه مباحث رجوع کنیم می‌بینیم در دولت قبل هم این پیشنهادات شده بود و مراحل زیادی از این بحث‌ها جلو رفته بود و توافقات در زمینه میزان، چگونگی، امکان و عدم امکان این مواد غنی شده وجود داشت، منتها در مذاکرات هسته‌ای راجع به پیشنهادات مطرح شده صحبت نمی‌کنیم بلکه باید درباره توافقات صحبت کنیم والا انواع پیشنهادها از سوی دو طرف مطرح می‌شود. وی افزود: کیفیت بالای مذاکرات ناشی از تنوع راه‌حل‌هایی است که دو طرف برای اطمینان‌سازی و حل مساله مطرح می‌کنند، بنابراین اگر این تنوع وجود نداشت لزومی برای طول کشیدن مذاکرات وجود نداشت. مجموع مذاکرات انجام شده ما را به این نتیجه می‌رساند که دوطرف بیشترین تلاش را برای امتیازگیری متقابل و امتیاز ندادن متقابل خرج می‌کنند؛ لذا حمایت از تیم هسته‌ای و فشار روی تیم متقابل راه‌حلی معقول برای همه کشورهاست. مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی عقیده دارند توافق حاصل شده باید به تایید مجلس برسد بر این اساس آیا دولت توافقنامه نهایی را برای اخذ نظر مجلس به آن ارجاع می‌دهد یا خیر، به نسیم گفت: مساله مذاکرات هسته‌ای چیزی است که در سطح کلان نظام مطرح می‌شود. آشنا در همین زمینه یادآور شد: درباره مذاکرات هسته‌ای هرچه در سطح کلان نظام مصلحت دیده شود همان انجام می‌شود و روشن است که هدایت این مذاکرات با مقام معظم رهبری، مدیریت آن با رئیس‌جمهور و اجرای آن با وزارت امور خارجه است بنابراین وقتی ما در این سطح داریم صحبت و طراحی می‌کنیم تشخیص اینکه چه چیزی نیاز به مصوبه مجلس دارد یا به مصوبه آن نیاز ندارد نه در حد تعدادی از نمایندگان مجلس است نه در حد رسانه‌ها و نه در حد دلواپسان است بلکه در حد کسانی است که هدایت، طراحی، مدیریت و اجرای آن را بر عهده دارند. وی در پایان در پاسخ به این سوال که این موارد برگرفته از اصل ۷۷ قانون اساسی است که تاکید دارد تمام تحولات بین‌المللی باید در مجلس رای‌‎گیری و به تصویب برسد، گفت: ذیل این مباحث، موضوعات دیگری هم وجود دارد که آیا هر تعهد بین‌المللی اینگونه است یا کنوانسیون‌ها هم اینگونه هستند؟ این بحث‌ها راجع به کنوانسین‌هاست اگرنه آیا هر توافقی که ایران انجام دهد باید به مجلس بیاید؟ بنابراین نباید سطح این مباحث را پایین آورد.
آشپزی آشنا برای وزارت علوم
فردا سه‌شنبه جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت علوم برگزار می‌شود. پس از معرفی آشتیانی توسط روحانی، همان زمان نمایندگان مجلس ضمن گلایه از رئیس‌جمهور اعلام کردند معرفی دانش‌آشتیانی باز هم در راستای پروژه سهم‌دهی دولت به اصلاح‌طلبان است. این نمایندگان تصریح کردند آشتیانی در واقع ادامه توفیقی، فرجی‌دانا و میلی‌منفرد است. اسناد فراوانی از نقش‌آفرینی او در فتنه 88 وجود دارد، به‌رغم اثبات خط قرمز بودن فتنه برای نمایندگان، مشخص است که دولت هیچ ترتیبی به گلایه‌ها و دغدغه‌های نمایندگان نسبت به وزارت علوم و فضای دانشگاهی نداده است. اما در این میان رفتار دولت نسبت به گزینه پیشنهادی خود هم جالب و قابل تامل است. در واقع برخی رفتارها از دولت مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد برخی در دولت هم تمایلی برای سامان یافتن وزارت علوم ندارند. یکی از این افراد فردی است به نام حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی. آشنا بیشتر از آنکه مشاور فرهنگی باشد، در واقع در سطحی، ابزار عملیات روانی است. اما نکته مهم اینکه حسام‌الدین آشنا علاقه ویژه‌ای به ماجرای وزارت علوم و تعیین وزیر این وزارتخانه دارد و به همین دلیل درست در سر بزنگاه رای اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم وارد عمل می‌شود و به نمایندگان توهین می‌کند. آشنا 6 آبان ماه یعنی یک روز قبل از برگزاری جلسه رای اعتماد به نیلی، وزیر پیشنهادی قبلی، مطلبی در صفحه گوگل‌پلاس خود نوشت و نمایندگان مجلس را در صورت رای عدم اعتماد به نیلی، متهم به اقتدارگرایی و باج‌دهی و... کرد. به گزارش «وطن امروز»، آشنا در آن مطلب نوشت: «نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راهگشا را در پیش‌رو دارند؛ این عزیزان می‌توانند میان رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط‌گرایان یکی را انتخاب کنند.
- میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند.
- میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج‌خواهان یکی را انتخاب کنند.
آقای دکتر نیلی‌احمدآبادی، وزیر پیشنهادی ریاست‌جمهوری نه اهل فتنه است نه بی‌تجربه و نه ناشناخته، او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد نه برای سیاستمداران». این اظهارات آشنا در روز رای اعتماد نتیجه خود را داد. نمایندگان او را به صحن علنی راه ندادند اما با وساطت تعدادی از نمایندگان پایداری که آشنا به آنها حمله کرده بود؛ بالاخره نمایندگان اجازه دادند او به صحن مجلس بیاید. الیاس نادران، نماینده مردم تهران در نطق خود علیه نیلی به همین موضوع اشاره کرد و گفت توهین‌های آشنا به نمایندگان مجلس، یک روز قبل از جلسه رای اعتماد نشان‌دهنده آن است که دولت خود هم تمایلی به رای‌آوری نیلی ندارد. وزارت علوم با رای تاریخی نمایندگان، نیلی را به خود ندید اما امید داشت حسام‌الدین آشنا در آستانه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بعدی، زبان در کام نگه دارد که البته این بار نیز آشنا در آستانه رای اعتماد نمایندگان به آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم، بار دیگر سناریوی خود را تکرار کرد. اظهارات تند او علیه نمایندگان و جایگاه آنها در موضوع مذاکرات هسته‌ای، در واقع اظهاراتی غیر عادی و خارج از دایره تعقل است چراکه باعث ایجاد شکاف میان دولت و مجلس می‌شود البته نمایندگانی که تاکنون دست دولت را در موضوع هسته‌ای باز گذاشته و نسبت به اشتباهات، کوتاهی‌ها و سوءاستفاده‌های تیم هسته‌ای مماشات می‌کنند را برای ورود جدی به موضوع هسته‌ای و احقاق حقوق هسته‌ای ملت ترغیب می‌کند. البته این اظهارات آشنا را می‌توان در یک چارچوب دیگر هم بررسی کرد. همانگونه که گفته شد برخی نمایندگان معتقدند سناریوی دولت برای وزارت علوم، لجبازی با نمایندگان و ادامه کشمکش است. در واقع به اعتقاد این نمایندگان، وزارت علوم محلی است تا دولت با ایجاد نمایش اختلاف با مجلس، برنامه‌های انتخاباتی خود برای مجلس آینده را دنبال کند. از این حیث می‌توان این رفتار آشنا را دارای یک برنامه از قبل تعیین شده و دارای یک سناریوی پنهان دانست، سناریویی که نمی‌خواهد وزارت علوم دارای وزیر شود و سامان یابد. به همین دلیل است که حسام‌الدین آشنا درست سر بزنگاه وارد می‌شود و با توهین به نمایندگان، جو مجلس را علیه وزیر پیشنهادی می‌کند البته دست این سناریو پیش‌تر برای نمایندگان رو شده و همان‌طور که گفته شد الیاس نادران در جلسه رای اعتماد به نیلی، به همین موضوع اشاره کرد و گفت اگر دولت به دنبال رای اعتماد به نیلی بود؛ مشاور فرهنگی روحانی یک روز قبل از جلسه رای اعتماد، نمایندگان را به توهین نمی‌بست.
مخالفت نجفی با استعفا
همزمان با این اقدام معنادار آشنا، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت با استعفای معاون آموزشی و رئیس مرکز هیات‌های امنای این وزارتخانه موافقت نکرده است.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدعلی نجفی  افزود: با استعفای هیچ یک از مدیران ستادی وزارت علوم موافقت نکرده‌ام.این اظهارنظر نجفی در حالی است که در آستانه برگزاری جلسه رای اعتماد فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر جدید پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، جعفر میلی‌منفرد، معاون آموزشی و سعید سمنانیان، رئیس مرکز هیات‌های امنای وزارت علوم استعفا کرده بودند؛ اقدامی که گفته می شد برای رضایت نمایندگان انجام شده بود. با این حال با مخالفت نجفی با این استعفا؛ باز هم نشان داده می شود دولت حاضر به اقدامی برای رفع دغدغه های نمایندگان نیست و همین موضوع نشان
می‌دهد دولتی ها بیشتر از سایرین از نتیجه رای اعتماد به آشتیانی باخبرند.

تقسیم سهام در دولت روحانی
سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی، شنبه‌شب در برنامه نگاه یک درباره رفتار دولت در ماجرای وزیر پیشنهادی علوم گفت: در دولت تقسیم سهامی صورت گرفته است. استنباط ما این است و اگر این طور نیست رئیس‌جمهور این مجموعه را کنار بگذارد، ببینید ما رای می‌دهیم یا خیر. وی گفت: انگار گروهی از رئیس‌جمهور سهم‌خواهی می‌کنند و مشکل این است. نقوی افزود: نجفی وقتی رای نیاورد رئیس‌جمهور همان شب حکم بالاتری برای وی صادر کرد و به عنوان سرپرست معرفی شد. معنای این چیست؟ نماینده مجلس گفت: ما از رئیس‌جمهور گله‌مند هستیم. نقوی اضافه کرد: می‌خواهیم رتبه نخست منطقه را داشته باشیم اما اینطور وزیر معرفی می‌کنیم. وی افزود: مجلس شورای اسلامی تسلیم فشار نمی‌شود و اگر 20 نفر از افراد فتنه نیز معرفی شوند، رای نمی‌آورند و مجلس از خطوط قرمز عبور نمی‌کند.
 


Page Generated in 0/0068 sec