printlogo


کد خبر: 128616تاریخ: 1393/8/26 00:00
محیط زیست در فضاهای سیاسی

دکتر محمدحسین قربانی*: 1- همگان باید به کار کارشناسی تن بدهند و آن را بپذیرند؛ شاید حرف و حدیث‌های حاشیه‌ای زیاد باشد ولی چیزی که باید مبنای حرف و تصمیم قرار بگیرد، کار کارشناسی است. ما در کمیسیون بهداشت مجلس، درباره کارهای کارشناسی وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوزه‌های دیگر بررسی کردیم، جلسه گذاشتیم و بازخواست کردیم. هیچ دلیل و سند مستدل و متقنی مبنی بر اینکه پارازیت‌ها در ایجاد بیماری‌های قلب و عروق، انواع سرطان، بیماری‌های مغز و اعصاب و... نقش دارند یا بر این بیماری‌ها اثرات تشدیدکننده دارند، به دست نیامده است.
2- اکنون با توجه به جلسات کارشناسی مختلف و اثبات بی‌ضرر بودن پارازیت، اگر باز هم برخی اعلام کنند پارازیت اثرات نامناسب در حوزه‌های مختلف دارد، این امر سندیت نداشته و ثابت نشده است و مدرک متقنی هم برای اثبات این ادعا ندارند. ما تمام مدارک و اسناد را در کمیسیون بهداشت بررسی کردیم و گزارش جامعی نیز منتشر کرده و به اطلاع عموم رساندیم.
جلسات متعدد و مختلفی با حضور کارشناسان حوزه‌های مختلف فناوری، کارشناسان فنی، کارشناسان حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت، متخصصان قلب و عروق، سرطان‌شناسان، متخصصان مغز و اعصاب و فیزیک پزشکی برگزار شد ولی گزارشی با این نتیجه‌گیری که پارازیت‌ها برای بدن مضر باشد به ما نرسید. در این جلسات، کارشناسان و نمایندگان سازمان محیط‌زیست نیز حضور داشتند. انتظاری که داریم، این است که محیط‌زیست به صورت شفاف وارد قضایا شود و مانند سابق نظر کارشناسی اعلام کند.
3- در رابطه با بنزین‌های پتروشیمی نیز کارگروهی تشکیل شد که طولانی و پیچیده بود که کمیسیون‌های مختلف از جمله بهداشت و اخیرا اصل 90 وارد ماجرا شدند و تحقیقات بسیاری انجام شد و حتی شخصا ورود کردم ولی تا به امروز غیر از حدود 14 میلیون لیتر بنزین یورو 4 که در اراک تولید می‌شود، حتی یک لیتر بنزین یورو4 وارد نشده است.  از سوی دیگر حتی اگر ادعای سازمان محیط زیست صحت داشت و بنزین‌های پتروشیمی آلوده بود، حتی یک لیتر هم از این نوع بنزین در تهران توزیع نشده، چرا که انتقال بنزین در مسیری طولانی به سمت پایتخت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. بنزین‌های پتروشیمی فقط در منطقه تولیدشده عرضه و پخش شد و اصلا به تهران نمی‌رسید و ارتباط دادن آلودگی هوای تهران، به بنزین توزیع و مصرف شده در استان‌های دیگر غیرمنطقی، غیرعقلایی و غیرمستند است. البته متاسفانه سازمان محیط‌زیست وارد فضاهای سیاسی شده است و این مطلوب نیست. ما نظرات کارشناسی سازمان محیط‌زیست را می‌پذیریم.
* نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر و عضو کمیسیون بهداشت مجلس


Page Generated in 0/0157 sec