printlogo


کد خبر: 128623تاریخ: 1393/8/26 00:00
ماجرای آلودگی هوای پایتخت وارد فاز تازه‌ای شد
احضار ابتکار

گروه اجتماعی: با وجود اینکه بیش از یک ماه تا فصل زمستان و وقوع وارونگی‌های دمایی مرسوم این فصل فاصله داریم اما میزان آلاینده‌های جوی در هوای پایتخت به حدی است که چند روزی شهروندان با شرایط کیفیت ناسالم هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و نفس کشیدن در این هوا برای آنها مشکل شده است. این درحالی است که چندی پیش رئیس سازمان محیط زیست خبر از کاهش آلاینده‌های جوی به دنبال جایگزینی بنزین وارداتی با بنزین داخلی را اعلام کرده و مدعی شده بود غیراستاندارد بودن سوخت تولید داخل مسبب سیاهی آسمان کلانشهرهایی چون تهران است اما دود و غبار معلق در فضای پایتخت که چندروزی است آسمان شهر را فراگرفته به خوبی برای شهروندان این موضوع را روشن کرد که با استفاده خودروها از بنزین وارداتی نه تنها کیفیت هوا تغییری نداشته بلکه به نظر می‌رسد اوضاع بدتر هم شده باشد! این در حالی است که با کاهش چند درجه‌ای دما به سرعت شرایط ناسالم اعلام شد. موضوعی که این روزها نقل محافل شده و همه از این صحبت می‌کنند که چگونه آلودگی هوا بی‌کیفیتی بنزین وارداتی را مشخص کرده است. این در حالی است که افکارعمومی خواهان رسیدگی بیشتر به این موضوع و پاسخگویی مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره واردات بنزین به بهانه بی‌کیفیت بودن بنزین تولید داخل هستند، این ماجرا  از روز گذشته با ورود نمایندگان مجلس وارد فاز تازه‌ای شده است. روز گذشته سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد به دنبال پیگیری موضوع آلودگی هوا و تکرار پی‌درپی آن معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس فراخوانده می‌شود.
احضار ابتکار!
خبرهای رسیده حاکی از این است که در هفته جاری برای بررسی آلودگی هوای پایتخت جلسه‌‌ای با حضور «ابتکار» در خانه ملت تشکیل می‌شود. غلامحسین مؤید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس در واکنش به تکرار روزهای آلوده هوای تهران، اظهار داشت: وضعیت آلودگی هوای پایتخت و تکرار این روزها بسیار نگران‌کننده است. سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها برای کنترل آلودگی هوا باید همکاری موثر داشته باشند، به فارس افزود: منشأ آلودگی هوا متنوع است به‌طوری‌که 75درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک از جمله اتوبوس، موتوسیکلت، خودروها و فرودگاه می‌شود و 25درصد آن مربوط به مصارف خانگی و صنعت است. وی خاطرنشان کرد: در این میان از سازمان حفاظت محیط‌زیست انتظار می‌رود برخورد انفعالی نداشته باشد و دستور‌العمل‌های کاهش آلودگی هوا را هرچه سریع‌تر تدوین و اجرا کند. سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست خانه ملت همچنین با اعلام اینکه موضوع آلودگی هوا دغدغه اساسی مردم محسوب می‌شود، از احضار معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست به مجلس درباره بررسی موضوع آلودگی هوا و پاسخگویی وی در این باره خبر داد. حسینی‌صدر در پایان گفت: این هفته جلسه‌ای با حضور ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست، 120 عضو فراکسیون محیط زیست و همچنین سایر نمایندگان مردم در خانه ملت خواهیم داشت.
ضرورت ورود مدعی‌العموم به بحث آلودگی هوا
علاوه بر این به گفته یک عضو کمیسیون قضایی مجلس با توجه به اینکه سلامت مردم در خطر است ضرورت دارد مدعی‌العموم به بحث آلودگی هوا ورود کند. محمدعلی اسفنانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره آلودگی هوا و ضرورت ورود مدعی‌العموم به این موضوع افزود: یکی از تکالیف اصلی قوه‌قضائیه نظارت بر حسن اجرای قوانین است اما گاهی اوقات به دلیل  اجرایی نشدن قوانین آسیب جدی به جامعه وارد می‌شود. وی با تأکید بر اینکه قانون‌گریزی در جامعه زیاد است، به فارس گفت: متأسفانه گاهی قانون‌گریزی آنقدر زیاد می‌شود که مدعی‌العموم نمی‌داند به کدام بخش ورود کند. عضو کمیسیون قضایی مجلس تأکید کرد: بهترین راه این است که مدیران مربوط با جدیت بیشتر کارشان را دنبال کنند و در صورتی که کارشان به نحو درستی صورت نگرفت قوه‌قضائیه مکلف است ورود جدی داشته باشد. اسفنانی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت هوای پایتخت در حالت ناسالم قرار دارد، تاکید کرد: قوه‌قضائیه باید ورود پیدا کند و ورودش ضروری است چنانکه سلامت مردم در خطر است. در این موضوع نه تنها مدعی‌العموم بلکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مکلف به پیگیری است.
برخورد پلیس با خودروهای دودزا
به دنبال بالا گرفتن مشکل آلودگی هوای پایتخت، پلیس نیز وارد عمل شده و از برخورد جدی با خودروهای دودزا خبر داده است. فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به آغاز طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا، بیان داشت: پلیس در برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا هیچ‌گونه اغماضی نخواهد داشت. سرهنگ سعید سپهری با بیان اینکه طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا از چند روز گذشته آغاز شده است، به مهر اعلام کرد: پلیس با همه وسایل نقلیه دودزا اعم از عمومی و خصوصی برخورد کرده و به محض مشاهده، پلاک آنها را فک می‌کند. به گفته وی، پس از فک پلاک خودروی آلاینده و فاقد معاینه فنی، پلاک تعمیرگاه در اختیار راننده قرار گرفته و باید 10 روز نسبت به ایراد خودرو اقدام شود و در غیر این صورت خودرو متوقف و به پارکینگ پلیس منتقل می‌شود. فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به جریمه
300 هزار ریالی خودروهای دودزا، از رانندگان خواست نسبت به رفع آلایندگی خودروی خود و دریافت برگه معاینه فنی، اقدام کنند.
لغو زنگ ورزش در مدارس
البته این همه ماجرا نبوده و بالا گرفتن غلظت آلاینده‌ها تا جایی پیش رفت که مدیران
آموزش و پرورش زنگ ورزش مدارس و همچنین ورزش صبحگاهی را ممنوع اعلام کردند و اورژانس‌های ثابت و سیار در میادین شهر نیز تا عصر روز دوشنبه در حالت آماده‌باش هستند. محمد‌هادی حیدر‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در این باره افزود: براساس تصمیمات گرفته شده در آخرین کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا اگر وضعیت هوا فقط در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد سیاست تعطیلی و محدودیت‌های ترافیکی جزو برنامه‌های کمیته نیست. وی با اشاره به اینکه کمیته مواقع اضطرار برنامه‌ها و سایر اقدامات را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به دبیرخانه کمیته تفویض کرده است، اظهار داشت: دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار بر همین اساس با هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و سازمان ورزش شهرداری تهران، برگزاری زنگ ورزش در مدارس و ورزش صبحگاهی در شهر تهران را در روز دوشنبه ممنوع اعلام کرده و همچنین اورژانس‌های ثابت و سیار در میادین شهر تا دوشنبه عصر به حالت آماده‌باش هستند.
هوای پایتخت در مرز هشدار
همچنین روز گذشته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت با اشاره به ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون روی عدد 142، شرایط هوای تهران را در مرز هشدار عنوان کرد. به گفته وحید حسینی، ایستگاه‌های ستاد بحران، شهرری، پارک رازی، پارک سلامت، پارک شکوفه، پارک قائم، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، سوهانک، شهرک چشمه و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شرایط ناسالم و در آستانه شرایط هشدار قرار دارند.


Page Generated in 0/0068 sec