printlogo


کد خبر: 128669تاریخ: 1393/8/26 00:00
تحلیلی بر سرخ‌آبی‌ها یک هفته قبل از داربی
استقلال بازیکن‌محور است

هادی طباطبایی*: اگر به اول فصل نگاه کنیم می‌بینیم این تیم نتایج خوبی گرفت و مسؤولان باشگاه استقلال در باد نتایج خوبی که ابتدای فصل می‌گرفت خوابیدند اما از همان ابتدا مشخص بود این تیم تاکتیک خاصی برای انجام یک بازی زیبا ندارد. در همان ابتدای فصل با توجه به نتایجی که دیگر تیم‌ها می‌گرفتند استقلال این موقعیت را داشت که خود را از سایر تیم‌ها جدا کند و در صدر جدول مستحکم باشد اما نتوانست از این فرصت به دست آمده استفاده کند. اگر بازی‌های این تیم را هم نگاه کنید متوجه می‌شوید در 7، 8 بازی اول فصل استقلال به غیر از بازی با سپاهان از تهران خارج نشد و در اکثر بازی‌ها با تیم‌هایی بازی می‌کرد که در پایین جدول بودند. شاید اگر با تیم‌های قدرتمند بازی می‌کرد نتایج به گونه‌ دیگری رقم می‌خورد. همان‌طور که دیدیم استقلال در بازی‌های اخیر با تیم‌های قدرتمند بازی کرد و نتایج خوبی نگرفت. این استقلال بازیکن‌محور است و تاکتیک نقش کمی در روند کاری‌اش دارد. شما نگاه کنید اگر بازیکنی مثل کرار در تیم نباشد، تیم روند حرکتی‌اش را از دست می‌دهد. اینکه می‌گویند بازیکنان ملی‌پوش به شرایط ایده‌آل نرسیده‌اند درست است اما همه بازیکنان بعد از یک تورنمنت بزرگ مثل جام‌جهانی کمی افت می‌کنند. باید پرسید چرا کادر فنی استقلال نتوانسته این بازیکنان را به شرایط آرمانی بازگرداند. من معتقدم مقصر نتایج ضعیف استقلال کادر فنی این تیم است که تاکتیکی برای این تیم ندارد. استقلال با تاکتیک سال‌های گذشته‌اش بازی می‌کند و امسال هیچ روش جدیدی را ارائه نکرده است. استقلال امسال پتانسیل زیادی برای کسب قهرمانی دارد اما متاسفانه نتایج اخیرش فوق‌العاده ضعیف بوده است. باید بررسی کرد که چرا در هفته‌های اخیر این تیم نتایج خوبی نگرفته است. در تاریخ لیگ برتر بی‌سابقه بوده که استقلال از 7 بازی 6 امتیاز بگیرد.
وضعیت قرمز آبی‌های پایتخت
استقلالی‌ها روزهایی را سپری می‌کنند که برزخ مانند است و وضعیت این تیم چندان روشن نیست. باشگاه استقلال در حالی آماده داربی می‌شود که با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از بحث‌های فعلی باشگاه استقلال، بدهی
جالب توجه آنها به 6 بازیکن خارجی است. طبق اعلام رسمی آبی‌پوشان رقم بدهی استقلالی‌ها به 6 بازیکن خارجی سابق‌شان یک‌میلیون و 200 هزار دلار است (چیزی بیش از 3 میلیارد و 800 میلیون تومان). هرچند مسؤولان استقلال اصرار دارند که خطر کسر امتیاز آنها را تهدید نمی‌کند اما وضعیت مالی آنها به شکلی نیست که بتوانند همزمان بدهی‌های خارجی و مطالبات تیم‌شان را پرداخت کنند.
آبی‌پوشان پایتخت روز گذشته طلب ویسنته آرزه را پرداخت کردند و ظاهرا در هفته جاری طلب یرکوویچ را هم پرداخت می‌کنند اما همانطور که اشاره شد آنها با بازیکنانی در داخل تیمشان طرف هستند که مطالباتشان را می‌خواهند و سکوتشان در نهایت تا پس از داربی ادامه پیدا می‌کند. مشکل دیگری که استقلال با آن دست و پنجه نرم می‌کند وضعیت نه‌چندان رضایتبخش آنها در رقابت‌های لیگ است. استقلال در 7 هفته گذشته تنها 6 امتیاز کسب کرده که در تاریخ این باشگاه بی‌سابقه است. استقلال در صورت ناکامی در داربی کمی از کورس قهرمانی عقب می‌افتد و این شاید از معدود داربی‌هایی باشد که قلعه‌نویی در آن کمتر به گل نخوردن فکر کند و هدفش از ابتدا گل زدن باشد. اگر چه پرسپولیس هم حال و روز خوشی ندارد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارد. این روزها شایعاتی مبنی بر تغییر کادرفنی استقلال در صورت ناکامی در داربی شنیده می‌شود، شایعه‌ای که با تکذیب اعضای هیات مدیره استقلال و مدیرعامل این باشگاه همراه شده است اما اگر کمی واقع‌بینانه نگاه کنیم متوجه می‌شویم اوضاع در استقلال آنقدرها هم خوب نیست و گاهی مشاهده می‌شود پیشکسوتان استقلال با جملاتی کددار به انتقاد از کادر فنی فعلی استقلال پرداخته‌اند. آخرین مشکل استقلال در حال حاضر جاسم کرار است. این بازیکن عراقی در نتایج استقلال سهم بزرگی داشته و از ستون‌های این تیم محسوب می‌شود. آبی‌پوشان معلوم نیست با او چه خواهند کرد و از گوشه و کنار شنیده می‌شود استقلالی‌ها تمایلی به ادامه کار با او ندارند و احتمالا وی در نیم‌فصل به تیمی دیگر فروخته می‌شود. با رفتن کرار از استقلال، این تیم با مشکل جدی در میانه میدان روبه‌رو می‌شود گویی خلأ یک بازیساز در تیم‌ قلعه‌نویی مشکلی است لاینحل! قلعه‌نویی همواره از یک بازیساز در تیم‌هایش بهره برده است و در سال‌هایی که از وجود چنین بازیکنی بی‌بهره بوده، موفق نبوده است. آخرین مثال این مساله سال گذشته استقلال است که جمشیدیان همیشه مصدوم و سیاوش اکبرپور نتوانستند حتی ذره‌ای خلأ جباری را جبران کنند. استقلال در حالی آماده داربی می‌شود که 6 ملی‌پوش این تیم در کنار قلعه‌نویی نیستند و سرمربی استقلال عملا تا زمان برگشت آنها نمی‌تواند کار تاکتیکی خاصی انجام دهد، شاید او هم به‌خوبی دریافته که در صورت ناکامی در داربی، وعده قهرمانی‌اش در ابتدای فصل کمی رنگ می‌بازد، چه آنکه تراکتورسازی با حضور بازیکنان سرباز، هر روز قوی‌تر می‌شود و البته دست‌نیافتنی‌تر!
کلید گمشده استقلال در این فصل
استقلال تهران در آستانه داربی از لحاظ نتیجه‌گیری در شرایط مناسبی قرار ندارد و چند هفته‌ای می‌شود که خبری از برد در بازی‌های آبی‌پوشان نیست. شکست مقابل نفت تهران در هفته ششم، آغاز ناکامی‌های دنباله‌دار استقلال در این فصل بود که کماکان نیز ادامه دارد. آنها از هفته هشتم تا دهم، 3 شکست متوالی را متحمل شدند و در هفت بازی از 21 امتیاز ممکن تنها موفق به کسب 6 امتیاز شدند. این افت وحشتناک در تاریخ باشگاه نیز بی‌سابقه بوده که دلیل آن هنوز مشخص نیست. در میان همه عوامل دخیل در ناکامی استقلال در هفته‌های اخیر، عدم توجه کافی به بازیکنان جوان در فصل جاری می‌تواند یک دلیل ویژه و قابل بحث باشد. استقلال در این فصل چند تن از مهره‌های اصلی خود را به علت مصدومیت در مقاطع مختلف در اختیار نداشت و این بهترین فرصت برای میدان دادن به جوانان بود که در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و اگر هم افتاد بسیار کم و قابل چشم‌پوشی بوده است. امیر قلعه‌نویی پس از ناکامی فصل قبل خود در استقلال که فصلی ناموفق را با این تیم سپری کرد، با دستی پر وارد بازار نقل و انتقالات شد و با خرید مهره‌های شاخصی چون امید ابراهیمی، کرار جاسم محمد و مهدی کریمیان به عقیده خیلی‌ها برنده بازار نقل و انتقالات لقب گرفت. با وجود این خریدهای بزرگ، قلعه‌نویی غفلت بزرگی مرتکب شد و از اضافه کردن مهره‌های جوان و باکیفیت به تیم غافل شد. روزهایی که استقلال تحت هدایت قلعه‌نویی، در ترکیب خود طالب‌لوی جوان را به جای برومند کارکشته و محبوب هواداران می‌دید چندان دور نیست و تیم همان تیم است و سرمربی هم همان سرمربی اما تفکراتی که قلعه‌نویی آن دوران داشت کمی دستخوش تغییر شده و شاید خود وی نیز اینک عقیده دارد که کاش مسیر فصل‌های قبل را ادامه می‌داد و با میدان دادن به جوانان پرانگیزه تیمی پرنشاط‌تر از این به میدان می‌فرستاد.جدا شدن چند بازیکن جوان از تیم استقلال به دلیل عدم فرصت حضور در میدان گواهی است بر این ادعا که استقلال فصل جاری از لحاظ جوانگرایی شرایط مطلوبی را دارا نیست. جانشین کردن بازیکنان جوان به جای ستاره‌های مصدوم یا ناآماده امری ناآشنا برای استقلال این فصل است که کاملا می‌توان آثار آن را در نحوه بازی و نتیجه‌گیری این تیم دخالت داد. نیم‌فصل دوم چالشی جدید
پیش روی امیر قلعه‌نویی و استقلال خواهد بود و باید دید گرایش به جوانان و بازیکنان آینده‌دار در این تیم بار دیگر از سر گرفته خواهد شد یا خیر. استقلال که در مقاطع مختلف همیشه چهره‌های سرشناسی را از تیم‌های پایه خود به فوتبال ایران معرفی کرده، این فصل نیز انتظار می‌رود در ادامه کار با اعتماد بیشتر به بازیکنان جوان قدرت خود را بازیافته و به روند ناکامی‌های خود خاتمه بخشد.
*کارشناس فوتبال


Page Generated in 0/0052 sec