printlogo


کد خبر: 128673تاریخ: 1393/8/26 00:00
بعد از گذشت یک‌سوم از زمان فصل
4 واقعیت شگفت‌آور بوندس‌لیگا

امین ابطحی:
1-تعقیب‌کنندگان جدید بایرن‌مونیخ
دورتموند با توجه به شروعی ضعیف در رقابت‌های این فصل بوندس‌لیگا، خیلی زود از رقابت با بایرن‌مونیخ فاصله گرفت. به همین دلیل نقش دورتموند به عنوان جدی‌ترین تعقیب‌کننده بایرن‌مونیخ را در این فصل تیم‌های دیگری عهده‌دار شده‌اند. وولفسبورگ که در حال حاضر مهم‌ترین رقیب مونیخی‌ها به حساب می‌آید موفق به کسب 6 پیروزی متوالی شده است، آخرین شکست شاگردان دیتر هکینگ در 24 سپتامبر و در بازی مقابل هرتابرلین به دست آمده است. گرگ‌ها در این فصل از تیمی هماهنگ و تهاجمی برخوردارند که نحوه بازی آنها برای بسیاری از هواداران، یادآور قهرمانی این تیم در فصل
09-2008 است؛ فصلی که وولفسبورگ با درخشش ادین ژکو و گرافیته در خط حمله و میزموویچ در خط میانی به طور تعجب‌برانگیزی قهرمان بوندس‌لیگا شد. نقش ژکو را در این فصل کوین ده بروین برعهده گرفته است. این بازیکن بلژیکی در حال سپری کردن فصل فوق‌العاده‌ای است، وی موفق به زدن یک گل و ارسال 9 پاس گل شده و در لیگ‌های بزرگ اروپایی تنها عملکرد او با سسک فابرگاس در چلسی قابل مقایسه است و در بوندس‌لیگا تنها دیگوی برزیلی 8 سال قبل در وردربرمن قبل از هفته یازدهم به چنین آماری دست یافته بود. مونشن‌گلادباخ با سرمربیگری لوسین فاروه سوییسی دومین تعقیب‌کننده بایرن‌مونیخ در صدر جدول محسوب می‌شود. این تیم فوتبالی سرعتی و موثر را به نمایش می‌گذارد و در لیگ اروپا نیز نماینده خوبی برای بوندس‌لیگا بوده است. لوسین فاروه با حضور ماکس کروزه، آندره هان و پاتریک هرمان از مثلث تهاجمی قابلی در این فصل برخوردار است به طوری که این 3 بازیکن در پایان هفته یازدهم در مجموع 11 گل نیز برای تیم خود به ثمر رسانده‌اند. جز بایرن‌مونیخ شاید نتوان هیچ‌یک از این دو تیم را مدعی اصلی فتح بوندس‌لیگا دانست، در حال حاضر وولفسبورگ با 4 امتیاز اختلاف در رده دوم بوندس‌لیگا قرار دارد و مونشن‌گلادباخ نیز با قبول شکست مقابل دورتموند به اختلاف 7 امتیازی با بایرن‌مونیخ رسیده است. با این وجود این دو تیم اثری خوب از خود بر جای گذاشته‌اند و با وجود بحران دورتموند رقابت بر سر قهرمانی در بوندس‌لیگا را هیجان‌انگیز کرده‌اند.
2- هانوفر تأثیرگذارترین تیم بوندس‌لیگا
با به ثمر رساندن تنها 9 گل در 11 بازی هر تیمی در خطر سقوط به دسته پایین‌تر قرار می‌گیرد اما برای هانوفر چنین موضوعی مطرح نیست چون این تیم با زدن این تعداد گل موفق به جمع‌آوری 19 امتیاز شده و رده چهارم جدول رده‌بندی را با تفاضل گل منفی 2 از آن خود کرده است. شاگردان تایفون کورکوت، سرمربی ترک‌تبار هانوفر، در این 11 هفته، 6 برد کسب کرده‌اند که 5 برد آن بدون گل خورده بوده است (3 برد یک بر صفر و ۲ برد 2 بر صفر) البته این تیم ۲ باخت 4 بر صفر و 3 بر صفر را نیز به ترتیب مقابل بایرن‌مونیخ و مونشن‌گلادباخ تجربه کرده است. در رقابت‌های این فصل تا کنون تنها تیم‌های وردربرمن و هامبورگ از قعرنشینان بوندس‌لیگا نسبت به هانوفر تعداد گل‌های کمتری به ثمر رسانده‌اند و کلن نیز با تعداد گل زده مشابه با هانوفر در رده یازدهم قرار دارد.
3- صعودکننده‌هایی قدرتمند
در اکثر فصل‌های بوندس‌لیگا تیم‌هایی که از رقابت‌های دسته دوم صعود می‌کنند، تنها یک فصل میهمان بوندس‌لیگا هستند، برای نمونه فصل گذشته تیم آینتراخت براون شواینگ تنها یک فصل میهمان بوندس‌لیگا بود اما در این فصل به نظر پادربورن نمی‌خواهد دچار چنین سرنوشتی شود. از این تیم پیش از آغاز رقابت‌های این فصل به‌عنوان یکی از سقوط‌کنندگان یاد می‌شد اما نتایج این تیم باعث شگفتی فوتبال آلمان شده است، این تیم هم‌اکنون با 15 امتیاز همانند کلن دیگر تیم صعودکننده، از حاشیه امنیت خوبی در میانه‌های جدول رده‌بندی برخوردار است.
4- شرایط پیچیده تیم‌های بزرگ
شرایط شالکه حتی پس از اخراج ینس کلر و جذب روبرتو دی‌متئو آرام‌تر و بهتر نشده است، این تیم باز هم با وجود داشته‌ها و قابلیت‌هایی که دارد از وضعیت مناسبی در بوندس‌لیگا برخوردار نیست. در حالی که سران و هواداران باشگاه از صعود مستقیم به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به عنوان خواسته اصلی خود نام برده‌اند، عملکرد آبی‌های پادشاهی در این زمینه بسیار متزلزل بوده است. با وجود نام‌هایی بزرگ همانند هونتلار، بوآتنگ، دراکسلر، مه‌یر، چوپو موتینگ و سام در بخش تهاجمی، این تیم به ریتم خوب و ثبات لازم در فاز تهاجمی خود هرگز نرسیده است و در حال حاضر حتی رده‌ای پایین‌تر از تیم‌های تازه صعودکننده به بوندس‌لیگا دارد. عملکرد شالکه در این باره با بایرلورکوزن قابل مقایسه است. بازی‌های فاجعه‌بار از شاگردان راجر اشمیت در این فصل چندین بار دیده شده است، برای نمونه بایرلورکوزن در یکی از بازی‌های این فصل در استادیوم خانگی خود بازی 3 بر صفر برده در نیمه اول را با تساوی 3 -3 در پایان بازی تعویض کرد، شاید ارائه چنین بازی نا هماهنگ و بی‌نظمی را هیچ یک از هواداران لورکوزنی به خاطر نداشته باشند. این تیم هم اکنون با 17 امتیاز از تیم‌های بالانشین بوندس‌لیگا به حساب می‌آید اما عملکرد این تیم با ایده‌آل هواداران فرسنگ‌ها فاصله دارد.


Page Generated in 0/0144 sec