printlogo


کد خبر: 128971تاریخ: 1393/9/1 00:00
گزارشی از عملکرد مسی و رونالدو در بازی‌های ملی
رقابت ادامه‌دار

سه‌شنبه‌شب در اولدترافورد کریس رونالدو و مسی روبه‌روی هم قرار گرفتند ولی این بار نبرد در قامت بازی‌های ملی بود. آرژانتین و پرتغال در یک بازی دوستانه مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا چشم جهان به دوئل این دو بازیکن مشهور بیشتر معطوف شود تا بازی دو تیم‌ملی! البته در این نبرد با اینکه پرتغال با یک گل پیروز شد ولی هیچ‌کدام از دو ستاره پرفروغ ظاهر نشدند. در اینجا می‌خواهیم نگاهی به رقابت این 2 بازیکن در رقابت‌های ملی داشته باشیم. در آخرین تقابل این دو در سطح ملی، رونالدو در سال 2011 گل تساوی پرتغال را زد اما مسی با زدن یک ضربه پنالتی در دقایق پایانی، نتیجه را 1-2 به سود آرژانتین رقم زد. هر دو در آخرین بازی ملی‌شان گلزنی کرده‌اند: مسی در برد 1-2 برابر کرواسی از روی نقطه پنالتی گل پیروزی‌بخش تیمش را زد و رونالدو تک گل بازی تیمش را در دیدار مقدماتی یورو برابر ارمنستان به ثمر رساند. آن گل رونالدو، او را با 23 گل به برترین گلزن تاریخ مسابقات اروپایی تبدیل کرد. این در حالی است که مسی در فینال جام‌جهانی 2014 در برابر آلمان شکست خورد و نتوانست بزرگ‌ترین عنوان قهرمانی دنیا را کسب کند. حال باید دید، کدام یک از این دو بازیکن، کارنامه ملی بهتری داشته است؟ دو تن از نویسندگان گل در این باره به بحث و جدل می‌پردازند.
بن هیوارد: مسی آمار گلزنی برتری دارد
مسی برای دلبری از هواداران آرژانتین، به زمان نیاز داشت. آنها درباره بازیکنی که هیچ‌وقت در یک باشگاه حرفه‌ای در زادگاهش بازی نکرده و سال‌های سال نتوانسته فرم خوبش در بارسلونا را برای تیم ملی تکرار کند، شک‌هایی داشتند اما این تردیدها نامنصفانه بود، بویژه به این خاطر که مسی در سال 2005 به تیم‌ملی زیر 20 ساله‌های آرژانتین کمک کرد تا فاتح جام‌جهانی شود و سپس در 2008 به تیم زیر 23 ساله‌ها کمک کرد تا مدال طلای المپیک پکن را کسب کنند. مسی برای تیم‌ملی بزرگسالان نیز لحظات درخشانی داشته است. گل فوق‌العاده‌اش به‌عنوان یار تعویضی برابر صربستان و مونته‌نگرو در جام‌جهانی 2006 و همچنین چیپ بسیار دیدنی‌اش در کوپاآمه‌ریکای 2007 برابر مکزیک، لحظات شاخصی در کارنامه‌اش بوده‌اند اما باز هم همیشه این احساس وجود داشت که در مهم‌ترین مواقع، او ناکام می‌ماند اما اکنون دیگر این مساله صادق نیست. مسی در جام‌جهانی 2010 در امر گلزنی ناکام ماند اما 4 پاس گل برای مردان دیگو مارادونا فراهم کرد و پس از آن، زیر نظر آلخاندرو سابه‌یا بازی‌اش را به سطح بالاتری رساند. وی از مسؤولیت بیشتری که به‌عنوان کاپیتان تیم باید متقبل می‌شد، استقبال کرد و بر آمار گلزنی‌اش اضافه کرد. لحظات به یادماندنی در این باره شامل یک هت‌تریک خیره‌کننده در یک برد خاطره‌انگیز 3-4 برابر برزیل در سال 2012 و همچنین هت‌تریک‌هایی برابر سوییس و گواتمالا هستند. فرم خوب این مهاجم برای آلبی سلسته در 2014 برزیل نشانه درخشش او در بالاترین سطح بود. وی در دور گروهی 4 گل به ثمر رساند (از جمله یک گل پیروزی‌بخش فوق‌العاده برابر ایران و یک گل بسیار زیبای دیگر برابر بوسنی و هرزگووین) و سپس در دیدار دور دوم برابر سوییس، با یک پاس بسیار زیبا، بانی گل پیروزی‌بخش دقایق پایانی آنخل دی ماریا شد. مسی نتوانست بزرگ‌ترین عنوان دنیا را به دست آورد اما این ستاره در برزیل درخشید، در حالی که کریستیانو رونالدو و پرتغال از دور گروهی رقابت‌ها حذف شدند. در 27 سالگی، آمار 45 گل در 96 بازی مسی، نرخ 468/0 گل در هر مسابقه را نشان می‌دهد. در مقام مقایسه، 52 گل رونالدو در 117 بازی، نرخ 444/0 گل در هر مسابقه را داراست. هر دو در حال حاضر رهبرهای بی‌چون و چرای تیم‌های ملی‌شان و بازیکنانی بی‌نظیر هستند اما آمار گلزنی برتر مسی، نمایش‌های بهتر در جام‌جهانی و توانایی گلسازی بیشتر، در حال حاضر او را در سطح ملی از رقیبش بالاتر قرار می‌دهد.
آدرین بویوسا: رونالدو یک قدم جلوتر است
کریستیانو رونالدو در حال در هم کوبیدن رکوردها با رئال‌مادرید و پرتغال است و هیچ نشانه‌ای از توقف در او دیده نمی‌شود. این مهاجم اهل مادیرا که با گلزنی برابر ارمنستان به برترین گلزن تاریخ رقابت‌های قهرمانی اروپا (از جمله مقدماتی و خود تورنمنت) تبدیل شد، همچنان در آرزوی یک توپ طلای دیگر به سر می‌برد. سوای نتیجه جدال دو بازیکن برتر حال حاضر دنیا در اولدترافورد که به برد پرتغال انجامید هرچند هیچیک از این دو فوق ستاره موفق به گلزنی نشدند. بازیکن سابق منچستریونایتد همین حالا هم یک قدم از رقیب بارسلونایی‌اش در سطح ملی پیش است. شاید نه از نظر عناوین (هیچ یک از دو کشور از زمانی که دوران بازی حرفه‌ای این دو نابغه شروع شده، عنوانی در بالاترین سطح ملی به دست نیاورده‌اند، مگر اینکه مدال طلای 2008 تیم زیر 23 ساله‌های آرژانتین را بخواهیم حساب کنیم) اما رونالدو به خاطر تأثیر کلی‌اش در مجموعه، می‌درخشد. کریستیانو سال‌های سال است که ستاره بی‌چون و چرای پرتغال و رهبر این تیم بوده است. وی در یورو 2004 در مقابل دیده همگان قرار گرفت، جایی که به شکلی ناباورانه، تیم میزبان در ورزشگاه استادیو دا لوز به یونان باخت و او با زدن 52 گل در 117 بازی درخشش خیره‌کننده‌ای برای تیم ملی‌اش داشته است. این بازیکن همچنین تنها بازیکن پرتغالی است که توانسته در 3 جام‌جهانی گل بزند (2006 آلمان، 2010 آفریقای جنوبی و 2014 برزیل). بنابراین حتی با وجود آنکه مسی با آرژانتین به فینال جام‌جهانی رسید در حالی که پرتغال از یک گروه پیچیده حذف شد، تفاوت عملکرد و پتانسیل دو تیم ملی به معنای آن است که رونالدو باید ارزشمندتر دانسته شود؛ رونالدویی که به یورو 2016 به‌عنوان چالش بزرگ بعدی‌اش نگاه می‌کند. در 29 سالگی و بهترین فرم دوران بازیگری‌اش، کاپیتان بزرگ پرتغال هنوز زمان دارد تا در لباس کشورش طعم افتخار را بچشد؛ او هنوز هم از مسی جلوتر است.
 

رونالدو ـ مسى، نبرد تمام نشدنى بر سر رکوردها
امین ابطحى: رونالدو و مسى بر سر شکستن رکوردها همواره نبردى تمام نشدنى داشته‌اند. نبردى ابدى که به فوتبال بعدى دیگر بخشیده است، در چنین شرایطى آیا بازیکن دیگرى در دنیاى فوتبال مى‌تواند شانسى براى کسب عنوان بهترین بازیکن سال داشته باشد؟چهارشنبه‌شب کریستیانو رونالدو چندان وضعیت خوشایندى نداشت، چون در روز قبل از آن و در بازى رئال‌مادرید مقابل لیورپول از رقابت‌هاى لیگ قهرمانان اروپا، او نتوانست گلى به ثمر رساند و رکورد گلزنى رائول در این رقابت‌ها با 71 گل را از آن خود کند  و از طرفى دیگر لیونل مسى رقیب او با به ثمر رساندن 2 گل در پیروزى 2 بر صفر بارسلونا مقابل آژاکس آمستردام تعداد گل‌هاى زده خود در این رقابت‌ها را به عدد 71 و یک گل بیش از رونالدو رساند و به رکورد گلزنى رائول گونزالس رسید. البته گل نزدن کریس رونالدو در بازى مقابل لیورپول تا حدودى غیرقابل تصور بود چون او در این فصل رکوردهاى عجیبى از خود به خصوص در لالیگا بر جاى گذاشته است.در روز پنجم از رقابت‌هاى گروهى لیگ قهرمانان اروپا تیم‌هاى رئال‌مادرید و بارسلونا به ترتیب به مصاف تیم‌هاى سوییسى بازل و آپوئل نیکوزیای قبرس خواهند رفت و رقابت رونالدو و مسى بر سر پیشی گرفتن از رکورد گلزنى رائول گونزالس به اوج خود خواهد رسید. رونالدو و مسى از سال 2008 کسب عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان را بین خود تقسیم کرده‌اند، روندى که به احتمال زیاد در سال جارى نیز ادامه خواهد یافت. رقابت این دو ابرستاره دنیاى فوتبال دیگر بر سر جابه‌جایى رکوردها و بر جاى گذاشتن آمارى جدید از خود است. براى مثال در آمارى نظیر اینکه کدام بازیکن بیشترین هت‌تریک، بیشترین گل‌هاى متوالى یا بیشترین گل‌هاى خارج از خانه را به ثمر رسانده است.مسى اولین بازیکنى است که 4 سال متوالى در اولین هفته از رقابت‌هاى لالیگا موفق به ثمر رساندن 2 گل مى‌شود، کریس رونالدو اما با 22 هت‌تریک رکورد بیشترین هت‌تریک‌ها در لالیگا را از آن خود کرده، مسى نیز به عنوان اولین بازیکن موفق به ثبت 4 هت‌تریک در لیگ قهرمانان اروپا شده است.


Page Generated in 0/0084 sec