printlogo


کد خبر: 128979تاریخ: 1393/9/1 00:00
چهارگوشه

پارلمان ژاپن منحل شد
نخست‌وزیر ژاپن پارلمان این کشور را منحل کرد تا راه برای انتخابات زودهنگام هموار شود. شیزو آبه برنامه افزایش مالیات را که هوادار زیادی ندارد، به تاخیر انداخته و به دنبال اصلاحات اقتصادی است. با این همه نظرسنجی‌هایی که توسط رسانه‌های محلی انجام شده است، حاکی از کم‌شمار بودن حامیان آبه است. با انحلال پارلمان ژاپن تا کمتر از یک ماه دیگر باید انتخاباتی تازه برگزار کند. انتظار می‌رود آبه و حزب لیبرال دموکرات به‌رغم کاهش محبوبیتشان در این انتخابات پیروز شوند.

اعدام در انتظار مرسی
دادستان‌ مصر طی حکمی برای محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر تقاضای صدور حکم اعدام کرد. مرسی متهم است که در زمان ریاست‌جمهوری خود برخی اسناد امنیتی را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده است اما محمد مرسی می‌گوید مشروعیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و درعین حال گفته است که تصمیم دارد شخصا از خود دفاع کند. جلسه بعدی این دادگاه قرار است پنجم آذرماه برگزار شود.

تیراندازی در دانشگاه فلوریدا
منابع خبری آمریکایی گزارش دادند در تیراندازی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، حداقل دو نفر مجروح شدند. علت این تیراندازی و عامل آن هنوز مشخص نیست و پلیس تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است. آزاد بودن حمل سلاح در ایالات آمریکا روزانه به بروز خشونت‌های مرتبط با تیراندازی منجر می‌شود که در آن تعدادی افراد بی‌گناه جان خود را از دست می‌دهند اما لابی سلاح به اندازه‌ای در آمریکا قدرتمند است که حتی کنگره این کشور حاضر نشده است قوانینی را برای محدود شدن حمل سلاح تصویب کند.

بیش از 4 هزار کشته در شرق اوکراین
تیم بازرسان سازمان ملل در اوکراین اعلام کردند، در درگیری‌های اوکراین که از اواسط آوریل سال‌جاری میلادی آغاز شد تاکنون 4317 نفر کشته شده‌اند و تعداد اوکراینی‌هایی که در اثر این خشونت‌ها در داخل کشورشان آواره شده‌اند در ماه گذشته افزایش یافته و به 466 هزار و 830 تن رسیده است.
در این میان یک مقام بلندپایه روسیه از اظهارنظر یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه واشنگتن باید ارسال سلاح برای دولت اوکراین را در نظر بگیرد، انتقاد کرده و گفت: این کار تنها باعث گسترش هرچه بیشتر درگیری‌ها می‌شود.

بازداشت نفر دوم اخوان‌المسلمین اردن
دستگاه‌های امنیتی «زکی بنی ارشید» مرد شماره دو اخوان‌المسلمین اردن را در منطقه العبدلی بازداشت کرده و پرونده وی را به دادگاه امنیت کشور ارجاع دادند. منابع دولتی اعلام کردند وی پس از گذشت مدتی کوتاه از نشست شب گذشته مجلس شورای اخوان‌المسلمین که مقر آن در امان است، بازداشت شد. ارشید، تصدی پست چهارمین دبیرکل حزب جبهه کار اسلامی در اردن را برعهده داشته و وی یکی از اعضای دفتر اجرایی این حزب که شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین در اردن به شمار می‌آید، بوده است.

کره‌شمالی باز هم تهدید کرد
رهبر کره‌شمالی درحالی از آمادگی برای گفت‌وگوها سخن می‌گوید که بازهم درباره آزمایش هسته‌ای جدید هشدار می‌دهد. پیونگ‌یانگ می‌گوید این اقدام در تلافی اقدام خصومت‌آمیز غرب است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است باید کره‌شمالی به علت ارتکاب جنایت علیه بشریت در دیوان بین‌المللی کیفری محاکمه شود. مقامات پیونگ‌یانگ می‌گویند این قطعنامه سازمان ملل متحد، اقدامی تحریک‌کننده و غیرمنطقی است .

انتخابات ریاست جمهوری تونس
2 ماه پس از انتخابات پارلمانی تونس که حزب ندای تونس در آن پیروز شد، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور روز جمعه در خارج آغاز شد. به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز، تونسی‌های مقیم خارج دیروز با حضور پای صندوق‌های رای، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند. در بخش اصلی این انتخابات که قرار است یکشنبه در تونس برگزار شود، ۲۷ نفر نامزد شده بودند که با انصراف 5 نفر از آنان اکنون ۲۲ نامزد با یکدیگر رقابت خواهند کرد. گفته می‌شود بین این نامزدها السبسی ۸۷ ساله بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارد زیرا حزب او در انتخابات پارلمانی که در اکتبر گذشته برگزار شد از النهضه پیشی گرفت و با کسب ۸۵ کرسی پیروزی را از آن خود کرد.


Page Generated in 0/0049 sec