printlogo


کد خبر: 129447تاریخ: 1393/9/9 00:00
سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و امدادی برای ارائه خدمات در اربعین آماده می‌شوند
راهپیمایی میلیون‌ها ایرانی برای عرض ارادت
کارشکنی برخی کارگزاری‌ها برای ثبت‌نام زائران!

گروه اجتماعی: این روزها بسیاری از شیعیان از ایران و سایر کشورهای منطقه در تدارک عزیمت به عراق و زیارت کربلا برای برپایی مراسم‌ با شکوه اربعین حسینی هستند. عاشقانی که در این مسیر سر از پا نمی‌شناسند و با هر وسیله‌ای که برایشان مهیا شود فقط شوق زیارت را در سر می‌پرورانند و عازم سفر می‌شوند. روزهای آغازین ماه صفر همه ساله روزهای پر کار سازمان حج و زیارت برای ساماندهی و خدمت‌رسانی به این خیل جمعیت است که برای عرض ارادت خواهان عزیمت به کربلا هستند. مسافرانی که برای رسیدن به این سرزمین از مسیرهای زمینی و هوایی استفاده کرده و با هر وسیله ممکن خود را در روز اربعین حسینی به عراق می‌رسانند. مصداق بارز این شور و اشتیاق هم گروه‌های پیاده‌ای هستند که به صورت خودجوش از شرقی‌ترین نقاط ایران گرفته تا مرزهای غربی کشور به صورت گروه‌های چند نفره یا حتی انفرادی عزم زیارت امام حسین(ع) را کرده‌اند و با بستن کوله‌باری ساده راهی این مسیر طولانی شده‌اند. اگر این روزها گذرتان به جاده‌های منتهی به مرزهای عراق افتاده باشد، بدون شک متوجه شور و حال و تکاپوی مردم خواهید شد که حال و هوای متفاوتی را در این مسیرها ایجاد کرده است.  گروه‌هایی که پیاده راهی این مسیر شده‌اند یا کامیون‌هایی که از طرف سازمان‌های گوناگون مانند شهرداری پایتخت و هلال‌احمر در حال حمل تدارکات لازم و ملزومات خدمت‌رسانی به زائران عتبات هستند، ترافیک زائران در مرزها را رقم زده است و به هریک از مرزهای غربی که مراجعه کنید  با سیل مشتاقان زیارت عتبات مواجه خواهید شد. اما در آن سوی ماجرا متولی اصلی برنامه‌ریزی زائران عتبات که سازمان حج و زیارت است صدای گلایه زائران را بلند کرده و انجام نشدن ثبت‌نام در برخی کارگزاری‌ها باعث نارضایتی زوار از این سازمان شده است.
بلاتکلیفی مسافران در کارگزاری‌ها
امسال نیز چند ماه قبل از آغاز ماه صفر تعداد زیادی با رفتن به سفارت‌ عراق برای دریافت ویزای انفرادی خود اقدام کردند و در پی مراجعات انفرادی زائران به سفارت عراق، سازمان حج و زیارت خبر ساماندهی زائران راهپیمایی اربعین حسینی را منتشر کرد. فارس در این باره نوشت: تنها چند روز از انتشار این خبر و آغاز ساماندهی زائران نگذشته بود که سازمان حج خبر توقف ثبت‌نام زائران را به دلیل مشکل صدور ویزا از سوی کشور عراق منتشر کرد و زائران دچار سردرگمی شدند و دوباره سیل مشتاقان زیارت عتبات به سوی سفارت روانه شد. اما انتشار خبر حل مشکل صدور ویزای زائران در صبح شنبه باعث خوشحالی آنها شد اما این تازه اول راه بود و افرادی که مشتاق زیارت بودند به دنبال دریافت ویزا راهی کارگزاری‌های مجاز سازمان حج و زیارت شدند اما خبری از ثبت‌نام و صدور ویزا نیست! تعداد زیادی از کارگزاران سازمان حج که مسؤول ثبت‌نام هستند، بیان داشتند: این کار دردسر فراوانی دارد و به همین دلیل ما ثبت‌نام را انجام نمی‌دهیم.
برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای اربعین
این در حالی است که طی روزهای گذشته محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از توافق با استاندار کربلا برای مشارکت در ارائه خدمات به زوار حسینی در کربلای معلی در ایام اربعین خبر داده است. شهردار تهران پس از دیدار استاندار کربلا بیان داشت: توافق کردیم مقدمات لازم برای مشارکت شهرداری تهران در ارائه خدمات شهری به زوار حسینی در یک هفته قبل و پس از اربعین حسینی فراهم شود. وی افزود: استاندار کربلا قول مساعد داد بتوانیم امکانات و تجهیزات لازم را به این شهر مقدس ببریم تا خدمات خوبی به زوار امام حسین(ع) ارائه کنیم. شهردار تهران افزود: همچنین در چارچوب توافقی بلندمدت مقرر شد در حوزه حمل و نقل، ترافیک و زیباسازی با استانداری کربلا در طرح‌هایی که این سازمان عراقی تعریف می‌کند همکاری کنیم.
اعزام ۱۸۰ پزشک و ارسال ۲۲ تن دارو
از دیگر نهادهایی که برای خدمت‌رسانی به زائران دست به کار شده هلال‌احمر است که با اعزام 180پزشک و 22تن دارو سعی در ارائه خدمت به زائران عتبات دارد. سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه برای ایام عزاداری اربعین حسینی، در مجموع ۱۸۰ نفر به کربلا اعزام خواهند شد، گفته است: این تیم شامل جراح عمومی، متخصص قلب، متخصص داخلی، طب اورژانس، بیهوشی، پزشک عمومی و پرستار آقا و خانم و متخصص دارویی است. وی افزود: این تیم‌ها از ۵ آذر به عراق اعزام شدند که بزودی در چادرهای ویژه هلال‌احمر ایران در بین راه نجف کربلا و همچنین بین‌الحرمین، مستقر می‌شوند. مرعشی اظهار کرد: این گروه ۱۸۰ نفره با استقرار در موکب‌های ایرانی در بین نجف کربلا در ۴ درمانگاه ایرانیان در کربلای معلی مستقر شده و به ارائه خدمات پزشکی رایگان به زائران می‌پردازند. وی تصریح کرد: همچنین ۲۲ تن دارو و تجهیزات پزشکی به کربلای معلی برای ارائه خدمات به زائران حسینی ارسال شد.

برنامه‌های شهرداری پایتخت برای روز اربعین
معاون شهردار تهران جزئیات برنامه‌های مدیریت شهری در روز اربعین را تشریح کرد. به گزارش «وطن امروز»، حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دومین نشست هماهنگی ستاد پشتیبانی از کاروان‌ها و زائرین مراسم اربعین حسینی شهرداری تهران بیان داشت: تمام ظرفیت‌های شهرداری تهران از 3 روز قبل تا 3 روز بعد از اربعین حسینی به مدت یک هفته از 19 تا 25 آذر به زائران اعزامی حرم امام حسین(ع) اختصاص می‌یابد. وی اعلام کرد: 30 دستگاه اتوبوس در هر یک محورهای سه‌گانه چزابه، مهران و شلمچه برای حمل‌ونقل زائرین حرم سیدالشهدا(ع) در اربعین حسینی در نظر گرفته‌ایم که قابلیت افزایش آن به 150 ناوگان نیز بویژه در روزهای برگشت زائرین وجود دارد. به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی قرار است خدمات‌رسانی در 3 نقطه مسیر پیاده‌روی زائرین مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی حدفاصل نجف تا کربلا صورت گیرد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: فعالیت‌های امسال شهرداری تهران به 3 بخش تقسیم شده است. بخش اول مانند سال‌های گذشته در تهران و حرکت از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است که مسؤولیت اجرای آن بر عهده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است. بخش دوم در 3 محور مناطق مرزی چزابه، مهران و شلمچه تا مرز است که مسؤولیت پشتیبانی آن بر عهده باغ موزه دفاع مقدس است و بخش سوم از مرز تا کربلاست که مسؤولیت آن به بسیج شهرداری واگذار شده است.


Page Generated in 0/0053 sec