printlogo


کد خبر: 129459تاریخ: 1393/9/9 00:00
نیمی از کارگاه‌های تولیدی‌ استان راکد مانده‌اند
صنایع‌دستی کرمانشاه اسیر بی‌توجهی‌ها

در حالی که اقتصاد مقاومتی و تکیه به توانمندی‌های بومی تنها راهکار برای نیل به یک اقتصاد پویاست، صنایع‌دستی مثل گیوه‌بافی به عنوان پاافزاری برای گام‌های بلند در این عرصه، اسیر بی‌توجهی‌هاست. به گزارش مهر، در روزهای سخت و پر از دست‌انداز صنعت در کرمانشاه که به گفته مسؤولان آن حدود نیمی از کارگاه‌ها و تولیدی‌های استان راکد مانده‌اند، بسیاری از کارشناسان معتقدند صنایع‌دستی کرمانشاه به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین کالاهای صادراتی می‌تواند ارزآوری قابل توجهی داشته باشد. صنایعی با قدمتی چندهزار ساله که نه تحریم می‌شناسد و نه وابستگی به مواد اولیه خارجی دارد، تولیداتی صددرصد بومی و در عین حال بسیار نفیس و دوست‌داشتنی که می‌تواند آمیزه‌ای از هنر و صنعت را در عصر تکنولوژی ارائه کند. یک دانش‌آموخته و فعال رشته صنایع‌دستی در این رابطه به مهر گفت: هر عقل سلیمی حکم می‌کند در صورت بروز موانع برای منابع درآمدی یک جامعه، سیاستگذاران تولید به سمت منابع جایگزین حرکت کنند و سیاست‌های تشویقی را برای آن تعریف و ابلاغ کنند. غلامحسین زنگنه ادامه داد: استان کرمانشاه با تنوع ویژه در صنایع‌دستی به‌رغم کم‌توجهی‌های زیاد در سیاستگذاری‌های کلان به این صنعت، بیش از ۶ میلیارد دلار از صادرات استان را به خود اختصاص داده است و این یعنی ظرفیتی که باید نگاه تازه‌ای به آن داشت. وی افزود: تردیدی وجود ندارد که بسیاری از محصولات صنایع‌دستی استان کرمانشاه که امروز فقط به آنها نگاهی تزئینی و هنری می‌شود، می‌تواند همچنان برای زندگی بشر کاربردی بوده و جایگزین بسیاری از محصولات وارداتی از کشورهایی مثل چین و... شود. به گزارش مهر، برای اظهارات زنگنه به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری می‌توان نمونه‌های بسیاری ذکر کرد که به‌رغم ظرفیت‌های بالا برای رقابت در بازار، به دلیل کم‌توجهی و البته عدم معرفی صحیح و تبلیغات اثرگذار در دست فراموشی هستند.
صنعتی آمیخته با هنر در کنج خانه‌ها
محصولات باکیفیت و حتی گران‌قیمتی که در صورت معرفی صحیح، می‌توانند در کورس رقابت با محصولات بی‌کیفیت خارجی، حتی با قیمت بالای خود وارد رقابت شده و مانا شوند. یکی از این تولیدات صنایع‌دستی در کرمانشاه که در صورت تداوم وضعیت موجود، تولیدکنندگان کهنسال آن را باید آخرین نسل از آفرینندگان این اثر دوست‌داشتنی دانست، گیوه است. وقتی بومیان منطقه برای عبور از گردنه‌های کوهستانی با مسیرهای پرپیچ و خم و سنگلاخی در چند هزار سال قبل پاافزاری مقاوم و بادوام تولید کردند که تاکنون نیز در میان بسیاری از محلی‌پوش‌های کرمانشاه و مناطق کردنشین رواج دارد، می‌توان تصور کرد همین گیوه یا به گویش بومی‌ها «کلاش» توانایی رقابت در مسیر پرپیچ و خم بازارهای جهانی را نیز داشته باشد. صنعت آمیخته با هنری که در کنج خانه‌های بسیاری از اهالی شهر و روستا می‌تواند گام‌های بلندی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بردارد.
غفلت از برندسازی صنایع‌دستی با سلیقه روز
کارشناس صنایع‌دستی، محقق و پژوهشگر این حوزه در ادامه گفت‌وگوی خود به مهر گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی ما در بخش استفاده از داشته‌هایمان عدم توجه به برندسازی و به‌روز کردن این تولیدات بر مبنای نیاز زمان حال است که باعث می‌شود نتوانیم در رقابت حرفی برای گفتن داشته باشیم. زنگنه اظهار داشت: تولید کالای موفقی مثل گیوه که پیش‌تر مشتریان بسیار بیشتری داشت، می‌توانست با بسته‌بندی زیبا، طراحی طرح‌های به‌روز، تبلیغات و بازاریابی مناسب، تخصیص تسهیلات برای احداث کارگاه‌های تولیدی توانمند، معافیت‌های مالیاتی و... امروز این محصول یکی از قطب‌های ارزآوری برای استان باشد. وی افزود: امروز در بازار شاهد تولیداتی از جنس کتان یا پلاستیک کم‌ارزش و کم‌کیفیت از کشورهایی مثل چین هستید که در مدل‌های جدید بسیار شبیه گیوه هم طراحی می‌شوند و بازار فروش را در دست دارند اما خود گیوه که محصولات چینی از آن کپی‌برداری شده است در حال فراموشی است.
ضرورت اتکای بازار به محصولات داخلی
پاپوشی که محصولات چینی و وارداتی با وجود محصولات باکیفیتی مثل گیوه برای اقتصاد مقاومتی و تولید بافته‌اند نیاز به یک تدبیر و چاره‌اندیشی ویژه دارد. معاون صنایع‌دستی و تولیدات بومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این باره به مهر گفت: در حال حاضر در استان کرمانشاه حدود ۶۰۰ نفر به صورت کارگاهی و یکهزار و ۴۰۰ نفر به صورت خانگی گیوه می‌بافند. نصرت‌الله سپهر اظهار داشت: افرادی که در این عرصه مشغول به کار هستند با عشق و علاقه خاصی کار می‌کنند و تولیدات آنها از نظر مرغوبیت از حد و اندازه‌های بالایی برخوردار است. وی گفت: گیوه‌بافان کرمانشاهی در 4 مرحله این محصول را بافته و به بازار عرضه می‌کنند. بهترین و با کیفیت‌ترین نوع این محصول هیچ ماده مصنوعی را در خود ندارد و بسیار بادوام و راحت است که سخت‌ترین کوه‌پیمایی‌ها را می‌توان با آن انجام داد. این مسؤول ادامه داد: متاسفانه محصولاتی از این دست مغلوب بازاریابی‌های گسترده و تبلیغات رقبای خارجی شده‌اند که باید برای این مهم فکری کرد. سپهر با تأکید بر اینکه باید از شیوه‌های مختلف برای معرفی توانمندی‌های صنایع‌دستی استفاده کرد، گفت: تقریبا در همه سمینارها، برنامه‌های تلویزیونی و نمایشگاه‌های مختلف می‌شود به هر بهانه‌ای از صنایع‌دستی استفاده کرد، دکوراسیون اداری و دفاتری که محل رفت و آمد و تردد سرمایه‌گذاران است باید با صنایع‌دستی تزئین شده و این محصولات به آنها معرفی شود. وی افزود: باید با سرمایه‌گذاری‌های ویژه در راستای تولید محصولاتی منطبق با سلیقه‌های امروزی تلاش کرد. به نظر می‌رسد با اندکی حساسیت و توجه بیشتر به داشته‌های بومی و قدیمی در کرمانشاه و البته بسیاری دیگر از استان‌های کشور می‌توان تولیداتی را رونق داد که هزاران سال پیش گذشتگان ما آن را پایه‌ریزی کردند و تنها باید با تزریق کمی اندیشه نو در مسیر اتکا به توانمندی‌های داخلی حرکت کرد.


Page Generated in 0/0136 sec