printlogo


کد خبر: 129464تاریخ: 1393/9/9 00:00
نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
برخی سینماگران ایرانی سرباز هالیوود شده‌اند

بیژن نوباوه در میزگرد شب گذشته برنامه «هفت» درباره سینمای اجتماعی و بحث سیاهنمایی گفت: یک قیاس کنید بین مردم ما و کشوری مثل آمریکا؛ روز استقلال آمریکا کلی تبلیغ می‌کنند تا مردم بیایند در خیابان‌ها اما استقبال نمی‌شود برعکس کشور ما که مردمش زنده هستند. به گزارش نسیم، وی تأکید داشت: صحبت‌های آقای جوزانی را قبول دارم اما برخی همین آثار سیاهنمایی، در عرصه هنر آشکاتر است. فیلمساز امروز ما باید جامعه‌شناس باشد؛ ما کم نداریم موضوعات اجتماعی اما گاه همین موضوعات سیاه، واقعا بر آثاری هنری ما غالب نشده یا از بیرون هدایت نشده است؟ مثل تم خیانت که چندسال گذشته گرفتارش بودیم. سیاهنمایی به نظرم دارای یک سازمان است.
فیلمی می‌سازند که موضوع جامعه ما نیست
این نماینده مجلس افزود: فیلمسازی که مبادرت به فیلمسازی می‌کند اگر تحقیق میدانی نکند ذهنیت او ورا‌ی موضوع مبتلا به جامعه می‌شود؛ همینطو‌ر هم که می‌بینیم فیلمی می‌سازند که موضوع جامعه نیست. نوباوه عنوان کرد: خوراک فرهنگی کشور باید استاندارد باشد. مجلس هم نظارت می‌کند، چون نماینده هر کمیسیون تخصص لازم را دارد. قرار نیست ما هم همه فیلم‌ها را ببینیم، بنابراین کسی را گوشه رینگ انداختن که فیلم دیده یا نه، اصلا محل بحث نیست.
 نباید گفت به مجلس چه ربطی دارد
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: وظیفه بر عهده ارشاد است اما بر آنها نظارت می‌کنیم، اگرنه کار اجرایی ارشاد در حوزه کاری ما نیست. وقتی انحرافی را ببینیم بی‌تفاوت نخواهیم بود. خود فیلمساز هم اگر ما مجلسی‌ها عکس‌العمل نداشته باشیم باید معترض شود. وقتی دشمن به فرهنگ ما حمله می‌کند نباید گفت به مجلس چه ربطی دارد! وی تأکید داشت: نمی‌شود سناریوی مصوب یک چیز باشد و فیلم نهایی چیز دیگر یا فیلمی در گوشه خیابان بسازیم و بخواهیم سیاهنمایی کنیم و با سر و صدا رسانه‌ها را متوجه کار خودمان هم کنیم.
نگاه بد خارجی‌ها به ایران از همین فیلم‌هاست
نوباوه در ادامه این نشست گفت: ما ببینیم این چندساله غربی‌ها چه فیلم‌هایی از ما را می‌پذیرند. باید فکر کنیم چرا «سیصد» بزرگ می‌شود و به «آرگو» جایزه می‌دهند؟ احمد شهید و گزارشاتش و بقیه نگاهشان از کجا گرفته می‌شود؛ گاه از همین فیلم‌های سینمای ما است!
این نماینده مجلس افزود: جایزه شوالیه بزرگ‌ترین جایزه‌ای است که به کسی می‌دهند که به فرانسه خدمت کند. فرانسه چرا می‌خواهد به آهنگسازی جایزه بدهد که کلا در خدمت ما است، چرا؟ چون می‌خواهد اینها را به سمت خودشان بکشند.
شبکه‌های خارجی براساس آثار فمینیستی فیلمساز ما، زن ایرانی را کلفت می‌دانند
وی همچنین عنوان کرد: امروز سینمای اروپا و بویژه فرانسه قافیه را به هالیوود باخته اما ما دنبال این هستیم که به سمت سینمای فرانسه برویم! هالیوود علیه ما فیلم می‌سازد و از داخل کشور ما نیز سرباز می‌گیرد. حتی برخی شبکه‌های خارجی فیلم‌های فمینیستی یک فیلمساز ما را برمی‌دارد و نشان می‌دهند مثلا در ایران زن را برای کلفتی می‌خواهند؛ خب! این غلط است. وی تأکید کرد: آیا عدم تطابق فیلمنامه اولیه با نسخه نهایی فیلم غیرقانونی نیست؛ این همان روش کارگردانی است که از ایران رفته است.
می‌خواهند نهاد نظارتی را جلوی مردم قرار دهند
نوباوه ادامه داد: در همین کشور ما هم کسانی هستند که تحث تأثیر اسکار فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند. الان می‌خواهند نهادهای نظارتی را جلوی مردم قرار دهند در حالی‌که در سینما هم اینگونه نیست. وی به فیلم «لاله» اشاره داشت و گفت: درباره فیلم «لاله» هم نشستیم و حرف زدیم، چون از پول بیت‌المال خرج می‌شد. پس من موظفم اعتراض کنم. منی که بیش از سازمان سینمایی دنبال بودجه برای سینما و عرضه هنر بوده‌ام.
 اتفاقا به سمت مجلس هجوم می‌آورند نه سینما
به گفته این نماینده مجلس، نشست‌های زیادی با فیلمسازان داریم و از هنر کشور حمایت می‌کنیم اما اتفاقا به سمت مجلس هجوم می‌آورند. ما انتقاد بیهوده نمی‌کنیم. کمیسیون اصل 90 درباره محتوا بحثی ندارد بلکه درباره فرآیند قانونی اشکال وارد کرده است.
چرا الان در «حل مشکلات خانه سینما» اشاره‌ای به نقش مجلس نمی‌کنند؟
نوباوه با تأکید بر نقش مجلس در باره خانه سینما یادآور شد: چرا الان در «حل مشکلات خانه سینما» اشاره‌ای به نقش مجلس نمی‌کنند؟ چقدر ما با آنان جلسه گذاشتیم و مشورت کردیم تا مشکلاتشان حل شود. وی افزود: همان «خانواده محترم» در تلویزیون ساخته شد اما چون نظارتی نبود سناریو با نسخه نهایی یکی نبود و وظیفه ما است که نظارت کنیم. درباره 8 فیلم اعلام شده نیز به ارشاد تذکر دادیم که خود وزیر برحسب مسؤولیتش عمل کند. اصلا چرا این نامه رسانه‌ای شد؟
 به‌عنوان نماینده مجلس مجبورم تذکر بدهم
وی گفت: درباره «آتشکار» که مبتذل بود و «گشت ارشاد» که اهانت بود ما مخالفت کردیم و تذکر دادیم و برحسب وظیفه اعلام کردیم. من به‌عنوان نماینده مجلس مجبورم تذکر بدهم. درباره 8 فیلم نیز شیطنت شد و ما فقط نامه دادیم.


Page Generated in 0/0124 sec