printlogo


کد خبر: 129475تاریخ: 1393/9/9 00:00
دادگاه قاهره حکم نهایی حسنی‌مبارک را صادر کرد
تبرئه فرعون!
پادشاه بحرین تبرئه دیکتاتور مخلوع مصر را تبریک گفت

گروه بین‌الملل: جلسه نهایی محاکمه و اعلام حکم حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر در پرونده معروف به «پرونده قرن» برگزار شد و دادگاه قاهره مبارک، پسرانش، وزیر کشور وقت و معاونانش را از همه اتهامات این پرونده تبرئه و این حکم را غیرقابل تجدیدنظر اعلام کرد. دادگاه قاهره که دیروز برای قرائت حکم نهایی مبارک برگزار شد، حکم داد که صدور اتهام مشارکت در قتل تظاهرکنندگان علیه مبارک و فرزندانش قانونی نیست و آنها را با این حکم تبرئه کرد. این اتهام مهم‌ترین اتهامی بود که مبارک و دیگر متهمان با آن روبه‌رو بودند و مبارک پیش‌تر با استناد به آن به حبس ابد محکوم شده بود. قاضی دادگاه قاهره همچنین حسنی مبارک را از اتهام فروش گاز به رژیم صهیونیستی تبرئه کرد. قاضی دادگاه در این جلسه پیش از قرائت حکم، پرونده 1430 برگی حسنی مبارک را در ارتباط با قتل تظاهرکنندگان و فساد مالی به حاضران و خبرنگاران نشان داد. قاضی دادگاه مبارک در اظهاراتش تأکید کرد که در این پرونده اسامی همه کسانی که در جریان تظاهرات مقابل ساختمان‌های دولتی کشته یا زخمی شدند، مطرح و بررسی شده است. وی خاطرنشان کرد که در جریان انقلاب مصر در 11 استان این کشور 239 نفر کشته و 1588 نفر مجروح شدند.  حسنی مبارک در واکنش به حکم تبرئه‌اش به تلویزیون مصری «صدی البلد» گفت: انتظار چنین حکمی را نداشتم. مبارک 86 ساله، در طول جلسات قبلی هیچکدام از موارد اتهامی خود را نپذیرفت. سال گذشته دادگاه تجدید نظر حکم زندان ابد مبارک را که در سال 2012 صادر شده بود، لغو کرد. مبارک در سال 2012 به همراه حبیب‌العادلی، وزیر پیشین کشور مصر به اتهام همدستی در کشتن معترضان مصری در جریان تظاهرات و اعتراض‌های مردمی که در نهایت به استعفایش منجر شد، به حبس ابد محکوم شد. در ماه آگوست (شهریورماه) دادگاه قاهره حکم داد که مبارک از زندان آزاد و به یک بیمارستان نظامی در قاهره منتقل شود؛ جایی که به محل حبس خانگی او تبدیل شد. گفتنی است کسانی که در حال حاضر در مصر اداره امور را بر عهده دارند از امرای سابق ارتش این کشور هستند. نظامیانی که یک‌سال پیش کودتا کردند، می‌خواهند با حکم دادگاه به یکی از همقطاران سابق خود و دستگاه‌های امنیتی مصر، اعتبار ببخشند. با وجود آنکه ظاهرا در مصر انتخابات برگزار شده است دستگاه‌های امنیتی و نظامی عملا در پشت پرده، قدرت را در دست دارند و امور کشور را کنترل می‌کنند. نکته جالب اینکه بلافاصله پس از اعلام برائت مبارک، دیکتاتور بحرین با استقبال از این موضوع با وی تماس گرفت و به او تبریک گفت. مبارک هم همراهی برادرانه(!) حمد بن‌خلیفه را ستود. نکته خنده‌دار این است که اولین رئیس‌جمهور منتخب مردمی در تاریخ مصر، محمد مرسی به اتهام خیانت در حال محاکمه است. براساس این گزارش، به دنبال انقلاب مصر و سرنگونی حسنی مبارک، «محمد مرسی» که با رای مردم قدرت را دردست گرفت، تنها یک سال در منصب ریاست‌جمهوری باقی ماند و در جولای 2013  توسط نظامیان از قدرت برکنار شد. عبدالفتاح سیسی، فرمانده کل ارتش، پس از برکناری محمد مرسی به عنوان رئیس‌جمهوری تازه مصر انتخاب شد.
مبارک همچنان در زندان می‌ماند
صدور حکم برائت برای متهمان به معنی آزادی آنها از زندان نیست چراکه مبارک در پرونده دیگری موسوم به پرونده کاخ ریاست جمهوری به 4 سال زندان محکوم شده است و علاء و جمال مبارک فرزندان وی نیز هر یک به 3 سال زندان محکوم هستند. حبیب‌العادلی نیز با اتهامات زیاد دیگری از جمله سوء استفاده از قدرت، دریافت رشوه، فساد و... مواجه است که در برخی از این پرونده‌ها حکم صادر شده و در برخی دیگر نیز در دست بررسی است.
واکنش اخوان‌المسلمین به تبرئه مبارک
جنبش اخوان‌المسلمین در واکنش به حکم تبرئه حسنی مبارک اعلام کرد دستگاه قضایی کودتاگران انقلاب 25 ژانویه 2011 را نابود کرد و احکام سیاسی در تبرئه جنایتکاران، دزدان و قاتلان انقلابیون صادر کرد.
اولین رئیس‌جمهور مصر که محاکمه شد
محمد حسنی سید مبارک متولد  4 مه‌1928 چهارمین رئیس‌جمهوری مصر بود. او در 20 سالگی از آکادمی نظامی مصر فارغ‌التحصیل شد، در پایان جنگ یوم کیپور در اکتبر 1973، به خاطر موفقیت نیروهای تحت امرش به مقام فرماندهی نیروی هوایی مصر ارتقا یافت. وی پس از مدتی تا مقام «معاون رئیس‌جمهور مصر» بالا رفت. حسنی مبارک پس از ترور انور سادات در 6 اکتبر 1981 به ریاست جمهوری رسید. در پی 17 روز اعتراضات سراسری در مصر که عمدتاً در میدان‌التحریر قاهره برپا شد، مبارک در یک سخنرانی تلویزیونی، اعلام کرد در سمت خود باقی خواهد ماند تا شرایط را برای انتقال صلح‌آمیز قدرت آماده کند اما در تاریخ 11 فوریه 2011 میلادی، یک روز پس از این مصاحبه، با بیانیه‌ای که از طرف معاونش عمر سلیمان منتشر شد، در هجدهمین روز اعتراض عمومی مردم مصر با اشاره به شرایط دشوار کشورش، از ریاست جمهوری استعفا و قدرت را به «شورایعالی نیروهای مسلح مصر» واگذار کرد. تنها چند هفته بعد از سقوط مبارک در 13 آگوست اولین جلسه محاکمه مبارک آغاز شد و وی به اولین رئیس‌جمهور مصری تبدیل شد که در برابر نهاد قضایی مصر محاکمه می‌شود.

نارضایتی خانواده‌های قربانیان
منابع مصری روز گذشته از وقوع درگیری بین هواداران مبارک با خانواده‌های شهدای انقلاب 25 ژانویه پس از پایان جلسه دادگاه خبر دادند. بی‌تردید با تبرئه شدن حسنی مبارک، تظاهرات گسترده‌ای در مصر برپا خواهد شد. به همین علت، نیروهای امنیتی این کشور به حال آماده‌باش درآمده‌اند. اعلام شده است هیچگونه تظاهراتی تحمل نخواهد شد. این در حالی است که طرفداران مبارک تبرئه او را از اتهامات وارده جشن گرفته‌اند.
 


Page Generated in 0/0073 sec