printlogo


کد خبر: 129480تاریخ: 1393/9/9 00:00
قیمت مرغ پر کشید

گروه اقتصادی: در یک ماه اخیر قیمت مرغ  و گوشت قرمز افزایش یافته است. بعد از مدت‌ها تثبیت قیمت، مرغ نیز گران شد و از 5 هزار تومان به حدود 6 هزار و 200 تومان رسید. رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور در این باره گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ نسبت به ماه قبل 1200 تومان افزایش یافته و اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در مغازه‌های سطح شهر بین 5500 تا 6200 تومان است. محمد یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از امروز قیمت گوشت مرغ در میادین میوه و تربار افزایش می‌یابد، اظهار کرد: قاعدتا قیمت مرغ در غرفه‌ها و میادین میوه و تر‌بار باید گران‌تر از میدان بهمن باشد که آخرین قیمت در میادین حدود 5420 بود که از امروز به احتمال زیاد به 5800 تا 5900 تومان افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ زنده 4000 تا 4200 تومان فروخته می‌شود، اظهار کرد: بهای هر کیلوگرم گوشت مرغ در میدان بهمن نیز به 5600 تا 5700 تومان افزایش یافته است. یوسفی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام همچنان گوشت مرغ می‌خرد، درباره افزایش قیمت مرغ یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام توزیع مرغ‌های منجمد خود را کاهش داده و شروع به خرید مرغ از مرغداران کرده است، قیمت مرغ زنده که به کمتر از 3000 تومان رسیده بود به 4200 تومان افزایش یافت. وی با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ در مقایسه با ماه قبل 1200 تومان افزایش یافت، بیان کرد: در عین حال تولید در حال کاهش است چون واحد‌های مرغ مادر با زیان‌هایی که مواجه بودند، تولید خود را کاهش دادند. همچنین رئیس اتحادیه پرنده و ماهی استان تهران با بیان اینکه قیمت مرغ در مراکز خرده‌فروشی به 6200 تومان رسیده است، گفت: قیمت ماهی نیز افزایشی نداشته و هم اکنون بهای هرکیلوگرم ماهی آزاد 7000 تومان است. مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قیمت مرغ طی 8 روز اخیر حدود 800 تومان افزایش یافته است، اظهار داشت: درحال حاضر قیمت این کالا در مراکز خرده‌فروشی 6200 تومان و در میدان بهمن 5700 تومان است. وی در مورد قیمت ماهی نیز با اشاره به اینکه الان زمان صید ماهی است و عمده صید در شمال و جنوب کشور در 6 ماه دوم سال اتفاق می‌افتد، گفت: البته قیمت ماهی افزایشی نداشته است و هم‌اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا 14 هزار تومان، شیر جنوب 25 هزار تومان، کپور 14 هزار و 500 تومان، تیلاپیا 25 هزار تومان، ماهی آزاد 7000 تومان و حلوای سیاه 18 هزار و 500 تومان است.
گوشت گوساله، 30 هزار تومان
غیر از مرغ، گوشت قرمز نیز گران شد تا جایی که قیمت گوشت گوساله به 30 هزار تومان رسید. سعید سلطانی‌سروستانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران درباره  افزایش قیمت گوشت گوساله به 30 هزار تومان اظهار کرد: قیمتی که دامداران به فروش می‌رسانند بسیار پایین‌تر از قیمت بازار است و چیزی در حدود 20هزار تومان است. وی افزود: متاسفانه بسیاری از دامداران در فروش دام خود دچار مشکل هستند و سود اصلی در فروش گوشت به سودجویان و واسطه‌ها می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان این مطلب که در حال حاضر سود دامداران از فروش گوشت زیر 10 درصد است به نسیم خاطرنشان کرد: دامداران با تحمل چندین ماه سختی در تولید گوشت تنها 10 درصد سود از فروش گوشت می‌برند که این مساله سود سرمایه‌گذاری در صنعت گوشت کشور را به پایین‌ترین حد خود می‌رساند. سلطانی گرانی گوشت را تصمیم اتحادیه گوشت دانست و بیان کرد: این تصمیم از سوی اتحادیه اتخاذ شده است و با وجود کاهش تقاضا شرایطی فراهم شده است تا کسانی که تنها 2 ماه درگیر آماده‌سازی گوشت هستند، بیشترین سود را در این باره می‌برند. وی ادامه داد: متاسفانه مشکل صنعت پرورش دام کشور این است که هیچ‌کس سر جای خودش نیست و کسانی که بازار را در دست گرفته‌اند چند دسته هستند که با قیمت گوشت بازی می‌کنند. مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: عده‌ای سودشان در واردات است، به همین دلیل از واردات حمایت می‌کنند، عده‌ای دیگر سودشان در صادرات است که روی این مساله پافشاری می‌کنند و دامدار بیچاره هیچ‌گاه سود واقعی خود را نمی‌برد. سلطانی با انتقاد از منحل شدن شرکت‌های تعاونی گوشت در کشور تصریح کرد: در گذشته شرکت‌هایی مانند شرکت سهامی گوشت ایران وجود داشتند که وظیفه توزیع و تنطیم بازار داخل را برعهده داشتند و دام را هم به‌موقع از دامدار می‌خریدند اما امروز این شرکت‌ها به راحتی منحل شد و مدیریت واحدی بر بازار حاکم نیست. در حال حاضر اتحادیه دامداران در همه استان‌های کشور تعاونی دارد و به راحتی می‌توانند تنظیم بازار گوشت را بر عهده بگیرند اما عده‌ای این اجازه را به آنها نمی‌دهند. مدیرعامل اتحادیه دامداران با انتقاد از مسکوت ماندن طرح واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به دامداران به نسیم خاطرنشان کرد: ما در دولت دهم تلاش کردیم که این شرکت به بخش خصوصی تعاونی واگذار شود که سود و زیان آن به عده‌ای محدود نرسد، اما دولت یازدهم این طرح را رها کرده است. سلطانی گفت: مصوبه دولت یازدهم درباره هماهنگی بخش کشاورزی کشور و واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام تنها در شرایطی حکمفرما خواهد بود که این شرکت‌ها به بخش تعاونی واگذار نشده باشد اما متاسفانه توجهی به این قسمت از قانون نمی‌شود. براساس مصوبه دولت قبل شرکت پشتیبانی امور دام یا به صورت 15 ساله و پیمانی و یا 20 ساله باید به شرکت‌های تعاونی واگذار می‌شد که دولت توجهی به این مساله نمی‌کند و سرنوشت این مصوبه دولت قبل نامعلوم است.
 


Page Generated in 0/0070 sec