printlogo


کد خبر: 129498تاریخ: 1393/9/9 00:00
توجیه و پنهان‌کاری وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس موجب انتقاد شدید نمایندگان ملت شد
پنهان‌کاری!

گروه سیاسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته به منظور ارائه گزارش مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 به نمایندگان، در نشست غیرعلنی مجلس حضور یافت. به گزارش «وطن امروز» براساس آنچه از پیش اعلام شده بود، قرار بود در این نشست غیرعلنی گزارشی از کیفیت، محتوا، شکل و نتایج مذاکرات هسته‌ای که اخیراً در وین، پایتخت اتریش برگزار شد، ارائه و همچنین به سوالات نمایندگان در این باره پاسخ داده شود اما همانطور که براساس روال معمول گزارش‌دهی ظریف به نمایندگان مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای انتظار می‌رفت، وکلای ملت در اظهارات جداگانه‌ای اعلام کردند این بار نیز وزیر امور خارجه به کلی‌گویی درباره مذاکرات هسته‌ای بسنده کرد. محمدجواد ظریف از همان ابتدای شروع مذاکرات بر محرمانه بودن آن تاکید کرده و گفته بود حتی اگر استیضاح هم شود، جزئیات مذاکرات را اعلام نخواهد کرد؛ رفتاری که با انتقادات گسترده‌ای از سوی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی مواجه شد اما این رویه تاکنون به قوت خود باقی مانده است. نکته قابل توجه در این بین گزارش‌های مکرر جان کری از روند مذاکرات هسته‌ای به مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای مختلف چون کانادا، بحرین، عربستان و قطر بود اما وزیر امور خارجه کشورمان تصمیم گرفته حتی نمایندگان ملت را نیز در جریان روند مذاکرات نگذارد. بعد از اتمام جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس با محمدجواد ظریف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهارات خود به تشریح جزئیات این جلسه پرداختند. بنا به گفته نمایندگان، ظریف در این جلسه اطلاعات خاصی به نمایندگان نداده و حتی اطلاعات، کمتر از 50 درصد آن چیزی بوده است که اکنون در فضای عمومی و رسانه‌ها موجود است. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت در نطق میان‌دستور خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: از هیأت رئیسه مجلس تقاضا دارم وزیر امور خارجه را در یک جلسه علنی به مجلس دعوت کند، چراکه در جلسه غیرعلنی امروز (دیروز) آقای ظریف هیچ مطلبی را به نمایندگان نگفتند و شاید در جلسه علنی نکاتی از محتوای مذاکرات را به نمایندگان ارائه کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شعاع و دامنه اثرگذاری مذاکرات را نباید به سطح حداقلی آن کاهش داد، بنابراین تیم مذاکره‌کننده باید بداند رسالت و تکلیف سنگینی بر عهده دارد و البته نیازمند حمایت همه‌جانبه نیز هست، چراکه پیروزی در این رویارویی برای ملت و کشور و نظام پیروزی سبک و روش مردم‌سالاری دینی و حقانیت ملت ما است و الا امام امت امیدی به دشمن عهدشکن ندارند، از این رو ایستادگی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا از سوی تیم مذاکره‌کننده مورد حمایت ملت خواهد بود.
ظریف مانند همیشه به کلیات پرداخت
جواد کریمی‌قدوسی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به رویه گزارش‌دهی ظریف به نمایندگان انتقاد کرد و گفت: گزارش وزیر امور خارجه به نمایندگان همانند همیشه کلی بود و در آن به محتوای مذاکرات هسته‌ای پرداخته نشد و این جلسه برای نمایندگان مؤثر نبود. نماینده مردم مشهد در مجلس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وزیر امور خارجه در این جلسه طبق معمول وارد محتوای مذاکرات نشد و در زمان 45 دقیقه‌ای که صحبت کرد، بخش اعظم گزارش وی به محتوای شکلی مذاکرات می‌پرداخت، اینکه چند دور مذاکرات انجام شده، مذاکرات دوجانبه و سه‌جانبه چند دور بوده و... . وی افزود: وزیر امور خارجه در گزارش خود به لحاظ محتوایی تنها به مبانی اختلاف همیشگی میان ایران و 1+5 همچون اختلاف بر سر تعداد سانتریفیوژ‌ها،‌ اختلاف اندک بر سر آب سنگین اراک،‌ اختلاف بر سر سایت فردو و مساله تحریم‌ها پرداخت.
پاسخ‌های توجیهی ظریف به سؤالات
براساس برنامه قرار بود ظریف علاوه بر گزارش مذاکرات، روز گذشته به سوالات نمایندگان مجلس نیز پاسخ دهد اما بنا بر اظهارات کریمی قدوسی، وزیر امور خارجه در این زمینه هم به کلی‌گویی پرداخت و بدون ورود به جزئیات تنها توجیه کرد.  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ظریف در پاسخ به سوالات نمایندگان هم وارد جزئیات نشد و زمانی که درباره اینکه تعداد سانتریفیوژ مورد نظر تیم هسته‌ای ایران در آخرین مرحله چه میزان بوده، سوال شد، عنوان کرد این جزئیاتی است که همیشه بر سر آن بحث می‌شود و توافقی صورت نگرفته و تا زمانی که موضوعی به تصویب نرسد، نمی‌شود صحبت کرد و حتما زمانی که توافق جامع به تصویب برسد، نمایندگان پس از آن از محتوای توافق مطلع خواهند شد. کریمی‌‌قدوسی اضافه کرد: نمایندگان همچنین درباره اجرای توافق ژنو به صورت گام به گام انتقاداتی را مطرح کردند و وزیر امور خارجه نیز درباره آن توضیح داد و به نوعی توجیه کرد و جلسه به طور کل برای نمایندگان، جلسه مؤثری نبود و به سوالات، پاسخ‌های لازم داده نشد و دغدغه‌ها بر سر جای خود باقی است. وی تصریح کرد: در جمع‌بندی انتهای جلسه نایب‌‌رئیس مجلس اعلام کرد مجلس از یک توافق خوب حمایت می‌کند و مذاکره‌کنندگان نیز بدانند که اگر توافقی انجام نشد، هیچ مشکلی پیدا نمی‌‌شود و مردم هم به مشکلی برنمی‌خورند و با کمک هم کشور را اداره می‌کنیم، از این رو تیم مذاکره‌کننده هیچ‌گاه زیر بار یک توافق بد نرود و این در واقع توصیه مجلس بود به دولت که توسط نایب‌ رئیس مجلس مطرح شد و به تایید همه نمایندگان هم رسید.
نمایندگان انتظار توضیح کامل روند مذاکرات را داشتند نه کلی‌گویی
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم به روند گزارش ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان مجلس انتقاد کرد. پژمان‌فر در گفت‌وگو با نسیم گفت: گزارش وزیر امور خارجه در صحن غیرعلنی مجلس تنها کلیاتی بود که درباره مذاکرات مطرح شد. وی ادامه داد: ظریف توضیحی از روند مذاکرات به نمایندگان نداد. حجت‌الاسلام پژمانفر در ادامه تصریح کرد: گزارش روز شنبه وزیر امور خارجه درباره شکل برگزاری جلسات و تعداد جلسات با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و همچنین کلیات مذاکرات بود در حالی نمایندگان منتظر توضیحات کامل ظریف از روند مذاکرات بودند.  ضرغام صادقی، نماینده مردم شیراز و عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این‌باره گفت: وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز شنبه حاضر شد و گزارشی را از روند و محتوای مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 به نمایندگان ارائه کرد. وی افزود: سخنان وی گزارشی کلی از مذاکرات هسته‌ای بود و درباره زمانی که برای مذاکرات صرف شده و همچنین روند آن به نمایندگان توضیحی ارائه شد.
 اما نکته اساسی درباره روند پنهان‌کاری وزیر امور خارجه نسبت به مذاکرات هسته‌ای که حتی به نمایندگان مجلس نیز گزارشی ارائه نمی‌شود این است که براساس اصول 77 و 139  قانون اساسی همه معاهدات و قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و اکنون مشخص نیست با توجه به روندی که تیم مذاکره‌کننده در پیش گرفته است، نمایندگان مجلس بر چه اساسی باید هرگونه توافق احتمالی را به تصویب برسانند.

ظریف برای پاسخ به 7 سوال 100 نماینده امروز به مجلس می‌آید
جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز (یکشنبه) 7 سوال 100 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه رسیدگی خواهد شد. به گفته وی، قرار است امروز ساعت 10:30 محمدجواد ظریف با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. به گزارش فارس،‌ 100 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای سوال جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و کلات و تعدادی از نمایندگان از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای از ژنو تا وین 6 را امضا کرده‌اند. این سوال که در ابتدا به امضای 40 نماینده مجلس رسیده بود، برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ارجاع شده بود اما به دلیل قانع نشدن کریمی‌قدوسی، قلمرو سوال، ملی تشخیص داده شده و برای بررسی بیشتر به صحن علنی خانه ملت ارجاع شده است. پس از ارجاع سوال به صحن علنی، 60 نماینده دیگر به تعداد امضاکنندگان این سوال اضافه شده و تعداد امضاهای آن به 100 نفر رسیده است.


Page Generated in 0/0052 sec