انتخاب فرهادی نقطه پایان مسائل مجلس و دولت بود
غلامعلی حدادعادل در حاشیه مراسم معارفه محمد فرهادی، وزیر جدید علوم، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا امکان دارد مجلس به وزیر علوم کارت زرد بدهد یا انتقادهایی به وی داشته باشد، گفت: به طور قانونی، همه چیز ممکن است اما امیدواریم اینگونه پیش نیاید. به گزارش نسیم، وی افزود: ما هرگز آرزو نمیکنیم وقت وزیر را با کارت زرد یا قرمز بگیریم یا بیش از حد درگیری و مسائلی در این زمینه داشته باشیم اما رأی اعتماد مجلس به عموم وزرا مشروط است. حدادعادل همچنین درباره نظر وی درباره تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: این موضوع ضرری ندارد و اگر عیب و نقصی در این دانشگاه باشد، رئیس و مدیران با آن مسائل آشنا میشوند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: اگر عیب و نقصی نیز وجود نداشته باشد، مجلس اعلام میکند و مسؤولان نباید از تحقیق و تفحص نگران باشند، زیرا نمایندگان در این زمینه نظر شخصی خود را وارد نمیکنند. وی تصریح کرد: انتخاب دکتر فرهادی به عنوان وزیر علوم، نقطه پایانی برای مسائل مجلس و دولت بود و مجلس به ایشان با افق باز رأی اعتماد داد و امیدواریم در کار خود موفق باشد. حدادعادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی افراد در جلسه رأی اعتماد اعلام کردند داد و ستدی میان فرهادی و نمایندگان مجلس صورت گرفته، تأکید کرد: اگر منظور از تعامل، تفاهم است آن را قبول داریم اما اگر قول و قرار و داد و ستد باشد، آن را قبول نداریم.
باید از حاشیهها پرهیز و فضای آرام در دانشگاهها ایجاد کرد
محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح دیروز (شنبه) در مراسم معارفهاش، گفت: تعامل با مراکز مرتبط با وزارت علوم نظیر مجلس شورای اسلامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری از جمله تاکیدات بنده در وزارت علوم است. به گزارش تسنیم، وزیر علوم بیان کرد: باید به متن مسائل بیشتر پرداخت و از مسائل حاشیهای که با ایجاد سد، فرصت را تلف میکنند، پرهیز کنیم. فرهادی به عملکرد سرپرستان و وزیر سابق این وزارتخانه اشاره کرد و یادآور شد: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی باعث اتلاف وقت، هزینه و نیروی انسانی میشود. باید تعداد دانشگاهها، دانشجویان و رشتههای مورد نیاز را براساس نیاز مشخص کنیم و این مسائل جزو مطالبات رهبری محسوب میشود. فرهادی به برخی برنامههای خود در حوزه مسائل فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی و اعتقادی دانشگاهها مورد توجه است و باید فضای آرام و با نشاطی در دانشگاهها فراهم کرد تا انگیزههایی که کم است یا کم شده دوباره به میدان آید و با نشاط و پیشرفت در حوزه آموزش عالی کارآموزی را تبدیل به کارورزی نماییم. وی تحول در علوم انسانی و رشتههای علوم انسانی را از مسائل مورد توجه دانست و تاکید کرد: تحول لازم در این بخش از طریق مراکز رشد باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم با همراهی و همکاری یکدیگر از پتانسیل علمی موجود در این زمینه در کشور استفاده شود و بتوانیم در دانشگاهها شاهد تحولی عظیم باشیم.