printlogo


کد خبر: 129509تاریخ: 1393/9/9 00:00
تقویم تاریخ

ولادت امام موسی‌کاظم(ع) (128ق)
امام موسی‌کاظم(ع) فرزند جعفر بن محمد و هفتمین امام است. وی در روز ۷ صفر سال ۱۲۸ق در ابواء (منطقه‌ای در میان مکه و مدینه) به دنیا آمد. مادر ایشان حمیده مصفّاه است که نام‌‌های دیگری مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز برای او نقل شده‌است. از مهم‌ترین القاب ایشان می‌توان به کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح اشاره کرد. ایشان در میان شیعیان به «باب‌الحوائج» معروف است.
صدور و انتشار اعلامیه سران 3 کشور متفق در تهران (1322ش)
یکی از وقایع مهم و بااهمیت دوران جنگ دوم جهانی در زمان نخست‏وزیری علی سهیلی، تشکیل کنفرانس عالی سران 3 کشور متفق در تهران است که بی‏شک در سرنوشت جنگ دوم جهانی و سرنوشت سیاسی ایران بسیار مهم بود. در این کنفرانس که از روز 6 آذر 1322 ش با حضور استالین، چرچیل و روزولت، رهبران اتحاد جماهیر شوروی، انگلستان و آمریکا برگزار شد، پیرامون پیروزی جنگ و کوتاه ساختن مدت جنگ تبادل‌نظر و تصمیماتی اتخاذ شد و در روز نهم آذر اعلامیه مشترکی درباره ایران منتشر کردند. در این اعلامیه، ضمن احترام به استقلال ارضی ایران، موافقت شد که هر نوع مسائل اقتصادی که در پایان جنگ، گریبانگیر ایران شود، از طرف کنفرانس‏ها یا مجامع بین‏المللی مورد توجه قرار گرفته و حل شود ولی به‌‏رغم اینکه طی این کنفرانس موافقت شد تا نیروهای متفق بلافاصله پس از پایان جنگ، خاک ایران را تخلیه کنند، با این حال، این نیروها به ویژه قوای روس تا مدت‏ها پس از جنگ از تخلیه ایران امتناع می‏کردند تا اینکه پس از شکایت ایران به مجامع جهانی، نیروهای خود را از ایران خارج کردند.
برگزاری مراسم چهلم شهادت آیت ‏الله سیدمصطفی خمینی (1356ش)
رحلت مشکوک فرزند بزرگ امام، حاج آقا سیدمصطفی خمینی در اول آبان 1356ش در نجف اشرف، موجی از تاثر توام با خشم را در میان اقشار مختلف ملت ایران به وجود آورد و بیشتر مردم، رژیم را متهم به توطئه در این فاجعه کردند. در این حادثه که در تعبیر امام خمینی(ره) به‌عنوان لطف خفی الهی آمده بود، اگرچه در آن زمان، ضربه جانگدازی بر پیکر نهضت اسلامی بود ولی نخستین جرقه‏ای محسوب می‏شد که شعله‏های انقلاب اسلامی را روشن کرد و راه را برای افشای هرچه بیشتر ماهیت ضداسلامی و ضدمردمی رژیم و حامیش، آمریکا، باز کرد. رژیم شاه به تصور اینکه فقدان این شخصیت بزرگ که امید آینده انقلاب اسلامی بود، رهبر انقلاب اسلامی را دچار شکست روحی و در نهایت آسیب‏پذیر می‏کند، ناگهان در برابر صلابت امام که در کمال آرامش، بدون آنکه خم به ابرو بیاورد از کنار آن گذشت، دچار سرگیجه شد و با درماندگی دچار اشتباه بزرگ دیگری شد که سرآغاز انقلاب اسلامی در 19 دی 1356 محسوب می‏شود.
درگذشت استاد عبدالباسط محمد عبدالصّمد، استاد برجسته قرآن (1988م)
استاد عبدالباسط محمد عبدالصَّمد از اساتید مصری و برجسته و بین‏المللی بود. او فراگیری قرآن کریم را از دوران کودکی آغاز کرد و در 12 سالگی موفق به دریافت جایزه حفظ و قرائت قرآن شد. استاد عبدالباسط مدتی نیز به سفر به کشورهای مختلف پرداخت. او طی سال‏های متمادی که به تلاوت قرآن کریم مشغول بود، رتبه‏های مهمی در مسابقات بین‏المللی قرآن مجید در کشورهای اسلامی کسب کرد. از استاد عبدالباسط، نوارهای زیادی از صوت دلنشین قرآنِ او، بر جای مانده است. استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد از استادان برجسته قرائت و ترتیل قرآن مجید بود که در سال 1308 ش (1348 ق) در روستای ارمنت در 700 کیلومتری جنوب قاهره به دنیا آمد. وی از کودکی به فراگیری قرآن روی آورد و با اشتیاق تمام، کل قرآن را از حفظ کرد. استاد عبدالباسط از 19 سالگی به قرائت در پایتخت مصر، رادیو دولتی این کشور و مناطق دیگر پرداخت و به کشورهای زیادی سفر کرد. استاد عبدالباسط همچنین رتبه‏های مهمی در مسابقات بین‏المللی قرآن مجید در کشورهای اسلامی کسب کرده است. از این استاد برجسته قرآن، تلاوت‏های زیبا و دلنشین زیادی از قرآن بر جای مانده است. استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد سرانجام در 30 نوامبر 1988م (نهم آذر 1367ش) در 69 سالگی دار فانی را وداع گفت.
 


Page Generated in 0/0055 sec