printlogo


کد خبر: 130080تاریخ: 1393/9/19 00:00
معلمان چشم انتظار طرح فانی برای مرخصی زایمان هستند
6 پرسش مهم درباره مرخصی زایمان فرهنگیان

گروه اجتماعی: بخشنامه افزایش مدت زمان مرخصی زایمان فرهنگیان از ۶ به ۹ ماه ابلاغ شد اما مگر گفته نشده بود وضعیت آموزش و پرورش با دیگر سازمان‌ها فرق دارد و باید طرح جدیدی برای مرخصی زایمان فرهنگیان ارائه شود؟ آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه دولتی و اجرایی کشور است که بیش از یک میلیون معلم و فرهنگی را در خود جای داده است. به گزارش فارس، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های گوناگون در این وزارتخانه به لحاظ گسترده بودن دستگاه تعلیم و تربیت می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری به همراه داشته باشد که این موضوع نشان از اهمیت و بزرگی آموزش و پرورش است. به گفته علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، چیزی حدود 60 درصد جمعیت آموزش و پرورش را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که حدود 600 هزار نفر می‌شوند. از همان زمان که فانی سکان وزارت
آموزش و پرورش را به دست گرفت، با عنوان اینکه اعتبار افزایش مرخصی زایمان فرهنگیان زن به ۹ ماه تأمین نشده است، بحث طراحی برنامه مرخصی زایمان فرهنگیان به روشی متفاوت مطرح شد.
تفاوت مرخصی زایمان معلمان با کارمندان
علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش چندی پیش با بیان اینکه دانش‌آموزان با تغییر معلم در طول سال تحصیلی به لحاظ آموزشی، تربیتی و رفتاری لطمه می‌بینند، خاطرنشان کرد: فرض کنید معلم در آذرماه می‌خواهد مرخصی برود؛ مهر و آبان نمی‌توانم این معلم را سر کلاس بفرستم زیرا آذرماه می‌خواهد مرخصی برود و یک معلم دیگر باید جای وی برود. وزیر
آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنابراین بحث مرخصی زایمان فرهنگیان خیلی با کارمندان فرق می‌کند؛ در موضوع کارمندان یک نفر پشت میز نیست و یک نفر دیگر را به جای وی می‌گذارند که کار او را انجام دهد؛ آنها فقط مشکل مالی دارند و بعضی از دستگاه‌ها هم که نتوانستند اجرا کنند مشکلات مالی داشتند، ما غیر از مشکلات مالی مشکلات خاص معلمی هم داریم و این نکته‌ای است که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت. فانی تصریح کرد: به عنوان مثال از دید بنده معلمی که قرار است از آذرماه به مرخصی زایمان برود، از اول مهر مرخصی برود؛ یعنی 2 ماه قبل از زایمان مرخصی برود و استراحت کند. زایمان را انجام دهد و مدتی فرزندش را رسیدگی کند تا از آب و گل در بیاید. وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه اگر کسی در خردادماه زایمان کند شرایط او چگونه می‌شود؟گفته است: می‌خواهم بگویم بحث 9 ماه با این مسائل سیستم ما را بهم می‌ریزد، ما مشکل داریم؛ حتی ممکن است با این 9 ماه مرخصی، 2 سال تحصیلی معلم برای ما کار نکند و یک پایش در سال تحصیلی قبلی باشد و یک پایش در سال تحصیلی جدید.
پابرجایی مشکلات در افزایش مرخصی فرهنگیان
در شرایطی که فرهنگیان منتظر طرح وزیر آموزش و پرورش درباره مرخصی زایمان زنان فرهنگی بودند و امیدی به اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان نبود، خبر ابلاغ بخشنامه افزایش مرخصی زایمان فرهنگیان زن ۸ آذر امسال منتشر شد. حال به نظر می‌رسد همان مشکلاتی که وزیر آموزش و پرورش اشاره کرده بود و مسائل قبلی، همچنان وجود دارد. اگرچه حدود 600 هزار فرهنگی زن مانند سایر کارکنان دولت می‌توانند از ۹ ماه مرخصی زایمان بهره ببرند اما اول اینکه اگر معلم در اواسط سال تحصیلی بخواهد به مرخصی 9 ماهه برود، دانش‌آموزان چند وقتی را بدون معلم خواهند بود تا یک معلم جدید جایگزین شود یا اگر معلم از اول مهر به مرخصی زایمان برود و به عنوان مثال در آذرماه زایمان کند، مرخصی زایمان او همان 6 ماه خواهد بود. همچنین آموزش و پرورش با رفتن به مرخصی تعدادی از معلمان در اواسط سال تحصیلی با مشکلاتی مواجه خواهد شد و در شرایط کنونی که با کمبود معلم مواجه است باید تأمین و جایگزین معلمان به مرخصی زایمان رفته را نیز انجام دهد. نکته چهارم هم اینکه، این موضوع بار مالی جدید را روی دوش آموزش و پرورش خواهد گذاشت در حالی که در سال جاری آموزش و پرورش با کسری بودجه 5 هزار میلیارد تومانی مواجه است و مشخص نیست چگونه این منابع تأمین خواهد شد. به علاوه با تعویض معلم در اواسط سال تحصیلی دغدغه‌های جدیدی برای اولیای دانش‌آموزان فراهم می‌شود. و در آخر اینکه دانش‌آموزان با شروع سال تحصیلی با معلم خود اخت گرفته‌ و با روحیات یکدیگر آشنا شده‌اند و جابه‌جا شدن معلم باعث تأثیرگذاری روی روحیات آنها خواهد بود.
مرخصی با چاشنی استرس
یکی از معلمان خانم که در تهران مشغول تدریس است در این باره گفته است: از یک طرف با افزایش مدت زمان مرخصی زایمان به 9 ماه خوشحال شدیم اما معلمی که چند ماه سر کلاس رفته است، نگران موضوعات آموزشی دانش‌آموزان خود است. وی ادامه داد: در واقع معلم وسط سال تحصیلی، دانش‌آموزانش را باید رها کند که این موضوع می‌تواند تأثیر منفی آموزشی داشته باشد. بر این اساس باید منتظر بود تا طرح وزیر آموزش و پرورش که از مدت‌ها پیش تحقیقات آن آغاز شده بود، ارائه شود و به سوالات مورد نظر پاسخ دهد.


Page Generated in 0/0133 sec