printlogo


کد خبر: 130082تاریخ: 1393/9/19 00:00
نبض جامعه

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد
برگزاری کلاس‌های روستایی در 3‌پایه
براساس آیین‌نامه از سال آینده کلاس‌های چندپایه باید حداکثر دارای 3‌پایه باشند. محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  با بیان اینکه به تازگی آیین‌نامه کلاس‌های چندپایه به عنوان مصوبه قطعی شورایعالی آموزش و پرورش و با امضای رئیس‌جمهور ابلاغ شد، اظهار کرد: اکنون در حال تدوین شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه هستیم. وی به ایسنا بیان داشت: حدود 700 هزار دانش‌آموز در کشور مشغول تحصیل در 52 هزار کلاس چندپایه هستند اما با توجه به روند مهاجرت از روستا به شهر و کاهش جمعیت روستایی پیش‌بینی می‌شود آمار کلاس‌های چندپایه در آینده افزایش یابد. بنابراین ضرورت اداره مطلوب آموزشی و پرورشی این کلاس‌ها اقتضا می‌کرد تا آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین شود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس این آیین‌نامه از سال آینده کلاس‌های چندپایه باید حداکثر دارای 3‌پایه باشند، عنوان کرد: ممکن است به هر دلیل در مناطق خاصی از کشور نیاز به تشکیل کلاس‌ها با بیش از 3‌پایه وجود داشته باشد، در این صورت بنا به تشخیص شورای برنامه‌ریزی استان، کلاس بیش از 3‌پایه در آن منطقه تشکیل خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای الکترونیکی شدن نسخه پزشکان
معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت الکترونیکی شدن نسخ تجویزی پزشکان و منطقی‌کردن مصرف دارو توضیح داد. اکبر عبداللهی‌اصل، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت الکترونیکی شدن نسخ، این اقدام را بخشی از مجموعه مربوط به سامانه رهگیری و ردیابی دارو عنوان کرد و گفت: سامانه رهگیری و ردیابی دارو قسمتی از سامانه جامع برای مدیریت اطلاعات در محدوده سازمان غذا و دارو است. وی به ایسنا افزود: قرار است این برنامه کل کالاهای سلامت‌محور شامل دارو، غذا، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی ـ بهداشتی، داروهای طب سنتی و مکمل‌ها را از ابتدای زنجیره تامین یعنی از بدو تولید یا واردات پیگیری و کمیت و شاخص‌های بازاری آنها را تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، کنترل کند. وی در این باره ادامه داد: هرچند الکترونیکی شدن نسخ در فاز آخر راه‌اندازی سامانه رهگیری و ردیابی دارو انجام می‌شود اما پایلوت نسخه الکترونیک، امسال اجرایی می‌شود
به طوری که اجرای آزمایشی این برنامه در چند استان و به 2 روش پیش خواهد رفت. یک روش آن به صورت کشوری و در مورد بیماران خاص است و ابتدا در مورد بیماران هموفیلی اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون ایران مطرح کرد
تعرفه‌گذاری فرآورده‌های خونی
متأسفانه خون در کشور به‌عنوان کالای رایگان است و بلای جان بیماران و سیستم درمانی شده است که در طرح تحول سلامت بزودی خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری شده تا هزینه انتقال خون دریافت شود. فارس در این باره نوشت: علی‌اکبر پورفتح‌الله، رئیس سازمان انتقال خون ایران  با بیان این مطلب افزود: مدیریت مصرف خون تمام دیدگاه و نگاه به مصرف خون را تغییر داده است و اکنون کشور ما نیز همانند دنیا وارد عصر جدیدی با  عنوان مدیریت مصرف خون می‌شود. وی ادامه داد: تهیه فرآورده‌های خونی و چرخه بیمارستانی در طب انتقال خون مطرح است اما مدیریت مصرف خون بر چرخه بیمارستانی تأکید دارد بنابراین فعالیت‌ها در بیمارستان‌ها و استفاده از خون خود بیمار از مسائلی است که در این زمینه عنوان می‌شود و در کشور ما کمتر به ‌آن توجه شده است. پورفتح‌الله خاطرنشان کرد: در کشور ما خون به‌عنوان کالای رایگان است به همین دلیل بلای جان بیماران و سیستم درمانی می‌شود. امیدواریم در طرح تحول نظام سلامت اقداماتی انجام شود تا بزودی خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری شود. به گفته رئیس سازمان انتقال خون ایران، در این صورت خون داوطلبانه دریافت می‌شود اما هزینه پروسه خون دریافت خواهد شد، امیدواریم این تعرفه‌گذاری در طرح تحول نظام سلامت انجام شود، چرا که طبق مطالعات اقتصادی 5 برابر هزینه پروسه انتقال خون را در عوارض مصرف خون می‌پردازیم به همین دلیل است که می‌گوییم مدیریت مصرف خون صرفه اقتصادی دارد.
 


Page Generated in 0/0068 sec