printlogo


کد خبر: 130092تاریخ: 1393/9/19 00:00
گزارشی از «ایران برگر» جنجالی‌ترین فیلم جشنواره سی‌و‌سوم
هجو مدرنیته مجعول در میان رقابت انتخاباتی

حسین حسینی: مسعود جعفری‌جوزانی، کارگردان مجموعه «در چشم باد»  پس از 15 سال، بار دیگر پشت دوربین قرار گرفت و هفتمین اثر سینمایی‌اش را به پایان رساند. «ایران برگر» که نام جدیدترین فیلم جوزانی است، یک کمدی‌-‌سیاسی شلوغ است که در سال 81 (همزمان با مدیریت حیدریان بر معاونت سینمایی) با نام «چگونه یاد گرفتیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم» پروانه ساخت گرفت که پس از نزدیک به 10 سال، تغییر نام داد. شایعه ساخته شدن ایران برگر در این سال‌ها در رسانه‌های مختلف مطرح بود تا اینکه سرانجام شهریورماه 93، فیلمبرداری کار در روستای کیگا، حوالی امامزاده داوود آغاز شد. بیش از 60‌درصد کار در این مکان مقابل دوربین تورج منصوری رفت و مابقی کار در تهران فیلمبرداری شد. گویش اصلی کاراکترهای فیلم «لری» است که به محل تولد سازنده اثر -جعفری جوزانی- بر می‌گردد.
طبق شنیده‌ها «ایران برگر» از جنجالی‌ترین ساخته‌های سال‌های اخیر سینمای ایران است که جوزانی برای دریافت مجوز ساختش با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کرد. گفته می‌شود در این فیلم احزاب سیاسی داخلی مورد انتقاد قرار می‌گیرند و تصویری کمدی  از معادلات درون‌حزبی به صورت استعاری نشان داده می‌شود. فیلم جدید جوزانی در باره حرص و طمع و تمایل افراد برای کسب قدرت در شرایط ویژه است؛ وضعیتی که خیلی از انسان‌ها در آن، درونیات خود را نشان می‌دهند و بعضا با تغییر شکل، به سوی دیگر می‌روند. داستان فیلم: داستان فیلم  در باره فتح‌الله خان(تنابنده) و امرالله خان(علی نصیریان) است که بر سر انتخابات شورا‌ی روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند. رقابت این دو موجب شکاف و درگیری میان اهالی روستا و دوپاره شدن آنها می‌گردد. تعدادی از اهالی روستا تحت تاثیر تبلیغات و جوسازی‌های انتخاباتی تغییر رفتار می‌دهند و با رویکردی جدید -که پیش از این در روستا سابقه نداشته - از کاندیداهای مورد علاقه خود حمایت می‌کنند. طبق شنیده‌ها در بالای این روستا تخته سنگی عظیم و خطرناک، روستا را تهدید می‌کند و احتمال افتادنش بر سر اهالی روستا وجود دارد. درگیری‌های سیاسی و حزبی باعث می‌شود که سرانجام... و مناظره انتخاباتی بین دو کاندیدا، از نقاط مهم و پر سر و صدای فیلم است.
نکته‌هایی در باره فیلم
1- حمید گودرزی: این بازیگر پس از سال‌ها برای بازی در این فیلم به سینما بازگشته است؛ گودرزی در این فیلم نقش سهراب، پسر فتح الله خان را بازی می‌کند که در جریان داستان، عاشق دختر امرالله خان، (سحر جعفری جوزانی) می‌شود.
2- تورج منصوری: ایران برگر آمیخته‌ای از تمام آثاری است که جوزانی تا به حال مقابل دوربین برده است.
3- جعفری جوزانی: فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که دوباره برای قوم خود فیلم بسازم و با توجه به اینکه شرایط مناسبی برای این کار وجود دارد، تصمیم گرفتم این فیلم را در آن منطقه (لرستان) جلوی دوربین ببرم.
اندر حکایت مسعود جعفری‌جوزانی
1- آخرین فیلم جوزانی پیش از ایران برگر، فیلم سینمایی بلوغ است که در سال ۷۷ تولید شده بود.
2- هرچند جوزانی در این ۱۵ سال اثری سینمایی مقابل دوربین نبرده است، اما در این سال‌ها بیکار نبوده و مشغول ساخت سریال پر هزینه در چشم باد بوده است. در چشم باد در زمان پخش از شبکه یک، با جنجال‌های فراوانی همراه شد.
3- اما یکی از نکات برجسته فیلم ایران برگر این است که وعده‌های انتخاباتی مبتنی بر آزادی و پوشش زنان بشدت مورد تمسخر قرار خواهد گرفت. یکی از موضوعاتی که بشدت در فیلم جوزانی مورد هجو قرار می‌گیرد حضور اجتماعی زنان در روستایی است که روایت فیلم در آن می‌گذرد. بازیگران فیلم: علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری‌جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، احمد مهرانفر، شهره لرستانی، گوهر خیراندیش، فریبا متخصص، فتح‌الله جعفری‌جوزانی، اسماعیل خلج، هادی کاظمی، حمیدرضا حیات، محمدرضا هدایتی، سیاوش چراغی‌پور، هاشم روحانی، میرطاهر مظلومی، اکبر رحمتی، صادق توکلی، رادمهر کشانی، سیروس میمنت، منصور نوبخت، محمدباقر کریم‌پور، بهرام افشاری، رضا عشقی، سعید دلیری، محمد صادق‌پور، سمیه نجوم و سودابه گودرزی.
دیگر عوامل این فیلم عبارتند از:  کارگردان: مسعود جعفری‌جوزانی. نویسنده: مسعود جعفری‌جوزانی و محمدهادی کریمی. مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری. صدابردار: حسن زاهدی. طراح گریم: مهین نویدی. طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد‌ایمانی. مدیر تولید: مجتبی متولی. تدوین: نیما جعفری‌جوزانی.


Page Generated in 0/0096 sec