printlogo


کد خبر: 130102تاریخ: 1393/9/19 00:00
پرنس ویلیام در دیدار از کاخ سفید بر احترام به حقوق حیوانات تأکید کرد
فریادهای عدالتخواهانه بیخ گوش اوباما

گروه بین‌الملل: معترضان در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، در تلاش برای جلب توجه دولت این کشور به نژادپرستی و خشونت پلیس، در نزدیکی کاخ سفید و کنگره تجمع کرده و گروهی از آنها دست به تحصن زدند. معترضان آمریکایی با حمل پلاکاردهایی با اسامی سیاهپوستان کشته شده به دست نیروهای پلیس، در مقابل کنگره آمریکا تجمع کردند و در همین حال وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه در ژستی صلح‌طلبانه خواستار تحقیق درباره وضعیت حقوق بشر در بحبوحه این اعتراض‌ها شد. معترضان دوشنبه‌شب از خیابان کنیتکت به سمت میدان دوپونت در واشنگتن حرکت کردند. طبق اعلام پلیس واشنگتن، عده‌ای از معترضان تحصن خوابیده در پیاده‌روها برگزار کردند این در حالی بود که دمای هوا بسیار پایین بود. برخی از تظاهرکنندگان نیز پلاکاردهای «نمی‌توانم نفس بکشم» به همراه داشتند و برخی شعار می‌دادند: «به من بگویید دموکراسی شبیه چیست». پلیس کنگره ده‌ها تن از معترضان را که قصد داشتند به سمت ساختمان اصلی حرکت کنند، متوقف کرد و صفی از نیروهای امنیتی در برابر آنها تشکیل داد. معترضان نیز شانه به شانه یکدیگر ایستادند تا به دلیل مرگ سیاهپوستان به دست پلیس سوگواری کنند. معترضان تاکید کردند به دنبال آن هستند تا تحقیقات بین‌المللی درباره خشونت پلیس آمریکا انجام شود. همزمان در نیویورک نیز نیروهای پلیس برای برخورد با تظاهرات معترضانی که تهدید کرده‌اند در برنامه بازدید نوه ملکه انگلیس از این شهر اختلال ایجاد می‌کنند، آماده شــده‌اند. اعتراضات روز دوشنبه در برکلی کالیفرنیا موجب شد فعالیت عادی در این شهر متوقف شده و عبور و مرور در چندین بزرگراه در این منطقه متوقف شود. شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا هم شاهد اعتراضات مشابهی بود. رفتار خشونت‌بار پلیس و قتل ۲ سیاهپوست غیرمسلح در فرگوسن و نیویورک که حتی به ایراد اتهام به این ۲ افسر نیز منجر نشد، باعث خشم و نارضایتی عمومی در آمریکا شده است. هرچند رسانه‌های آمریکایی از جمله «آسوشیتدپرس» و «سی‌ان‌ان» با انتشار اخبار دست‌چین شده تلاش کرده‌اند معترضان را به‌عنوان خرابکار جلوه دهند اما تصاویری که در رسانه‌های بی‌طرف منتشر شده، نشان می‌دهد نیروهای پلیس با حمله به تجمع مسالمت‌آمیز معترضان، با باتوم، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا دست به سرکوب اعتراضات زده‌اند. برخورد جهت‌دار رسانه‌های آمریکایی با اعتراضات ضدنژادپرستی موجب شده در شبکه‌های اجتماعی انتقادات گسترده‌ای در این رابطه مطرح شود. در این میان، در حالی‌که از هفته پیش شهرهای مختلف آمریکا به صحنه اعتراضات مردمی علیه خشونت پلیس در قبال رنگین‌پوستان این کشور تبدیل شده است، پرنس ویلیام، شاهزاده انگلیس در حال گشتزنی در شهرهای نیویورک و واشنگتن است. پرنس ویلیام دوشنبه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و درباره احترام به حقوق حیوانات گفت‌وگو کرد.
بحران تعصبات نژادپرستانه
پلیس فدرال آمریکا(اف‌بی‌آی) دوشنبه اعلام کرد اکثر جرائمی که با انگیزه‌های قبلی در آمریکا رخ می‌دهد، مربوط به تنش‌های نژادپرستانه است. اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای با اشاره به آمار و ارقام جرائمی که سال ۲۰۱۳ در آمریکا با انگیزه قبلی صورت گرفته است، اعلام کرد: « 3/49 درصد قربانیان اینگونه جرائم به خاطر تعصبات نژادپرستانه هدف حمله مهاجمان قرار گرفتند.» به موجب این بیانیه، سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵ هزار و ۹۲۸ فقره جرم با انگیزه قبلی در آمریکا ثبت شد که انگیزه ارتکاب
۶ هزار و ۹۳۳ مورد از این جرائم، دیدگاه تعصب‌آمیز علیه یک نژاد خاص، جنسیت، مذهب، معلولیت، گرایش جنسی یا قومی بوده است. دومین انگیزه ارتکاب اینگونه جرائم در آمریکا،‌ تعصبات جنسی (2/20 درصد) و سومین انگیزه ارتکاب این نوع جرائم، تعصبات مذهبی بوده است، به طوری که ۱۶ درصد از قربانیان جرائمی که با انگیزه قبلی صورت گرفته است، به خاطر مذهب خود هدف قرار گرفتند. گزارش اف‌بی‌آی نشان می‌دهد بخش عمده کسانی که مرتکب جرائم با انگیزه‌های قبلی می‌شوند، سفیدپوست هستند.
 

بستکبالیست‌های آمریکایی: نمی‌توانیم نفس بکشیم
اعتراضات آمریکا همچنان ادامه دارد و شخصیت‌های ورزشی نیز به حمایت از معترضان برخاسته‌اند. دوشنبه‌شب پیش از مسابقه بسکتبال بروکلین نتز و کلیولند کاوالیرز، بسیاری از بازیکنان پیراهن‌هایی با نوشته «نمی‌توانم نفس بکشم» بر تن کردند. این جمله اشاره‌ای به آخرین جمله اریک گارنر است که پیش از مرگش زیر دست و پای پلیس فریاد می‌زد در حال خفه شدن است. شاهزاده انگلیسی نیز برای دیدن این مسابقه که از سری مسابقات جام قهرمانی بسکتبال آمریکا برگزار می‌شود به استادیوم شهر نیویورک رفته بود. در مقابل محل برگزاری این مسابقه نیز معترضان آمریکایی تجمع کرده بودند تا اعتراض خود را به رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس نشان دهند.
 


Page Generated in 0/0294 sec