printlogo


کد خبر: 130108تاریخ: 1393/9/19 00:00
چهارگوشه

تغییرات گسترده در کابینه عربستان
شاه عربستان با اعمال تغییرات گسترده در کابینۀ این کشور، ۶ وزیر را مطابق معمول «به درخواست خودشان»! برکنار کرد، اما وزراتخانه‌های کلیدی مشمول این تغییرات نشدند. از سوی دیگر، وزارت کشور عربستان از بازداشت 135 نفر در مناطق مختلف این کشور خبر داد و ادعا کرد که همه این افراد به دست داشتن در اقدامات تروریستی متهم هستند. روزنامه سعودی «الشرق» به نقل از وزارت کشور عربستان مدعی شد که این 135 نفر از 5 گروه مختلف هستند که با وجود داشتن گرایش‌های فکری متفاوت، همگی «تروریست» هستند! ادعای وزارت کشور عربستان درحالی است که در پایان این خبر اذعان شده است 17 نفر از این افراد، کسانی هستند که در ارتباط با حوادث و ناآرامی‌های شهر عوامیه بازداشت شده‌اند.

«روز سکوت» در شرق اوکراین
اوکراین، سه‌شنبه برای احیای آتش‌بس با جدایی‌طلبان شرق این کشور یک «روز سکوت» اعلام کرد اما تردیدهایی در برگزاری مجدد مذاکرات میان اوکراین و جدایی‌طلبان وجود دارد. پیش از انجام مذاکرات مجدد میان دولت کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق اوکراین به منظور پایان دادن به درگیری‌ها، دولت مینسک (بلاروس) اعلام کرد که نمی‌داند چه زمان این مذاکرات صورت می‌گیرد.

هرش: اسد بحران را گذراند
سیمور هرش، روزنامه‌نگار منتقد آمریکا و برنده جایزه ادبی «پولیتزر» تأکید کرد بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بحرانی را که این کشور با آن مواجه است، پشت سر خواهد گذاشت. هرش مدعی شد بسیاری از افسران [گروهک تروریستی] ارتش آزاد با دولت معامله کرده‌اند و دیگر ارتش آزاد، وجود خارجی ندارد. این روزنامه‌نگار آمریکایی در پایان تأکید کرد بشار اسد هرگز کنار نخواهد رفت و ارتش آزاد با وی نمی‌جنگند. از این رو در تلاشند تا دولت میانه‌رویی را تشکیل دهند.

عضویت فلسطین در مجمع عمومی دادگاه کیفری بین‌المللی
اعضای دادگاه کیفری در نشست خود در مقر سازمان ملل متحد پیرامون عضویت فلسطین رای‌گیری کردند و با پذیرفتن فلسطین به عنوان عضو ناظر موافقت کردند. بر این اساس فلسطین از این به بعد در تمام جلسات مجمع عمومی دادگاه کیفری حضور خواهد داشت. سفیر دائم فلسطین در سازمان ملل گفت این گام یک پیروزی دیگر برای فلسطینیان در سطح بین‌الملل است و آنها می‌توانند از این طریق برای گرفتن حقوق خود سریع‌تر عمل کنند و همچنین امکان محاکمه رهبران اسرائیلی‌ها را در این دادگاه فراهم می‌کند.

کنست خودکشی کرد
کنست (پارلمان) اسرائیل خود را منحل کرد و نمایندگان صهیونیستی قانون برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را تصویب کردند. اختلافات عمیق میان رهبران رژیم صهیونیستی، سبب موافقت اعضای کنست با برگزاری انتخابات زودهنگام در 17 مارس آتی شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت پیش‌بینی کرده بود تاریخ برگزاری انتخابات اواسط ماه مارس آتی باشد و احتمالا به سبب اعیاد ویژه یهودیان، این رویداد هفدهم یا بیست و چهارم مارس برگزار شود. سه‌شنبه گذشته، بنیامین نتانیاهو ۲ وزیر کابینه خود را برکنار کرد و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد.

آمریکا درصدد تغییر رژیم روسیه
معاون وزیر خارجه روسیه، آمریکا را به تلاش برای سرنگونی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کشورش از طریق اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بر سر بحران اوکراین متهم کرد. سرگئی ریابکوف دوشنبه گفت: «همه می‌دانند هدف از اعمال این تحریم‌ها، فراهم کردن زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی برای تغییر رژیم روسیه است». ریابکوف همچنین واشنگتن را به تلاش برای ایجاد اختلاف بین روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق متهم و اعلام کرد: این تلاش‌ها امسال بویژه درباره روابط ما با اوکراین صورت گرفت.

موج بدبینی به دولت پاریس
براساس تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه «اودوکســا»، 86 درصد فرانسویان بر این عقیده‌اند که سیاست اقتصادی کنونی دولت فرانسه سیاستی بد و نامطلوب است و تنها 14 درصد آنها آن را مطلوب ارزیابی می‌کنند. این نظرسنجی در روزهای 4 و 5 دسامبر گذشته طی پرسشی اینترنتی برای روزنامه اکو از 999 فرانسوی انجام شد. دولت سوسیالیست فرانسه به‌رغم وعده‌های انتخاباتی، طرح‌های ریاضت اقتصادی را با هدف کاهش کسری بودجه به مردم این کشور
تحمیل کرده است.
 


Page Generated in 0/0195 sec