printlogo


کد خبر: 130124تاریخ: 1393/9/19 00:00
بی‌آبرو کردن مربی خارجی در برنامه 90 بر چه اساسی بود؟
تسویه‌حساب دولتی با فوتبال

در ورزش ما بویژه فوتبال بعضی از مدیران حاضر هستند برای اینکه نظرات خود یا مهره‌های موردنظرشان در راس امور باشد دست به هرکاری بزنند و نکته قابل توجه این است که این اتفاق در برنامه‌ای می‌افتد که سرمنشأ همه حاشیه‌ها است و این بار نیز سبب می‌شود تا آبروی کسی را بی‌محابا ببرند. شاید از مشکلاتی که کرانچار در فوتبال ما داشت تنها عده‌ای خبر داشتند که در خفا نیز به آن اشاره شده بود و البته مشکلاتی که هیچ‌گاه به کنار تیم کشیده نشده بود و بازیکنان تحت هدایت او هیچ بی‌اخلاقی از او ندیده بودند. اصلا فرض را هم می‌توان بر این گذاشت که او این مشکلات را دارد ولی چرا باید در یک برنامه زنده تلویزیونی آبروی او را به خطر انداخت؟ شاید خیلی از مردم درباره رفتار‌های او چیزی نمی‌دانستند ولی وقتی شما در برنامه‌ای با چنین حجم مخاطبی در مورد مشکلات اخلاقی فلان سرمربی حرف می‌زنید، فکر می‌کنید چه واکنشی به وجود می‌آید؟ واقعاً چرا وزارت ورزش برای اینکه به اهداف و سیاست‌های خود برسد، اینگونه دست به افشاگری می‌زند؟ حرف‌های علی رغبتی، عضو سابق کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال که در وزارت ورزش مسؤولیت دبیری کمیته تایید مربیان خارجی ورزش ایران را برعهده گرفته است، مهم‌ترین اتفاق برنامه نود بود. این برای اولین بار در سال‌های گذشته (و شاید پس از انقلاب) بود که در یک برنامه تلویزیونی به صراحت از استفاده یک فرد از مشروبات الکلی صحبت شده و این مساله در کشوری مثل ایران که حفظ اخلاقیات و حرمت انسان‌ها همچنان از مهم‌ترین آموزه‌های دینی و عرفی ما است، این خطایی است که شاید با صفت غیرقابل بخشش بتوان از آن یاد کرد. رغبتی در ادعایی عجیب که البته ریشه آن یکی از مدیران سپاهان است که با کرانچار مشکل داشته، اعلام کرد این مربی اهل کرواسی حتی در رختکن تیم سپاهان الکل مصرف می‌کرده و صلاحیت هدایت تیم امید را نداشته است. نکته جالب اینکه رغبتی گفت کرانچار در سال آخر هدایت سپاهان بیشتر از گذشته دست به این کار زده؛ جمله‌ای که به نوعی قطع همکاری با این مربی باشگاه اصفهانی را به این موضوع مربوط کرد. این در حالی است که تقریبا همه بازیکنان سپاهان و کادرفنی او و البته مدیران این باشگاه متفق‌القول این گزاره را تکذیب می‌کنند. خوب است بدانید کرانچار در دوره حضور خود در فوتبال ایران قهرمان لیگ و جام‌حذفی شده و به مدت 4 سال یکسره زیرنظر رسانه‌ها و دوربین‌ها بوده است. ادعای رغبتی در واقع باشگاه سپاهان را هم زیر سوال می‌برد و مدیران این باشگاه باید پاسخ این مدعا را بدهند که چگونه حاضر شده‌اند سال‌ها با فردی کار کنند که تا این حد واضح از نوشیدنی‌های ممنوعه استفاده می‌کرده است. همچنین باید از بازیکنان سپاهان تشکر کرد که با وجود اختلاف‌های طبیعی در دوران مربیگری کرانچار در اصفهان هرگز حتی به دوستان خود در این باره راپورتی نداده‌اند. نکته مهم دیگر در این باره، موضوع کمیته اخلاق و ستاد منشور در فدراسیون فوتبال است که به هر حال در این سال‌ها مو را از ماست بیرون کشیده‌اند. باید از مسؤولان وزارت ورزش پرسید چگونه مشکل به این بزرگی از دید همه دور مانده و تنها کارشناسان این ستاد به آن رسیده‌اند اما از یک جهت دیگر نیز باید به این ماجرا پرداخت. اینکه اگر زلاتکو کرانچار اهل ایران بود، آیا دبیر کمیته تعیین صلاحیت می‌توانست این ادعا یا ادعاهای مشابه را به زبان بیاورد؟ اینکه کرانچار اهل سرزمین دیگری است و دستش از ایران کوتاه است چقدر می‌تواند در افشاگری آقای رغبتی موثر باشد؟ بدون شک این رفتار در قبال هیچ مربی ایرانی صورت نمی‌پذیرفت.
امیدها مربی‌ خارجی را فراموش کنند
رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال می‌گوید با توجه به اینکه زمان کافی وجود ندارد مربی بعدی تیم‌ملی امید ایرانی خواهد بود. سیدهادی آیت‌اللهی پس از جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اظهار کرد: ما در گذشته چند جلسه برگزار کردیم که آخرین جلسه پریروز برگزار شد. متاسفانه در آن جلسه به جمع‌بندی و یک نظر واحد نرسیدیم. قرار شد مجددا در جلسه امروز (دیروز) بحث انتخاب سرمربی تیم‌ملی امید مطرح شود اما در جلسه امروز مقرر شد اگر تا قبل از 24 آذرماه که اردوهای تیم‌ملی امید آغاز می‌شود تکلیف انتخاب سرمربی مشخص نشد، کادر فنی سابق به مدیریت آقای خاکپور تیم ملی را اداره کند تا سرمربی تیم ملی انتخاب شود. ما تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر سرمربی تیم‌ملی امید را انتخاب کنیم البته ما اردوهای تیم‌ملی امید را برنامه‌ریزی کرده‌ و منتظر هستیم ریاست فدراسیون نظرش را در این باره مطرح کند. اردوهایی که در نظر گرفته‌ایم از تاریخ 24 آذرماه تا 6 دی در کیش، 7 دی‌ماه تا 24 دی‌ماه در امارات و از 27 دی تا 7 بهمن‌ماه در آنتالیا برگزار خواهد شد. در روز 6 بهمن هم یک بازی دوستانه با دانمارک پیش‌بینی شده که در آنتالیا برگزار شود. ما چندین گزینه از جمله محمد مایلی‌کهن، مهدی تارتار، ابراهیم‌زاده و خاکپور را بررسی کردیم اما با توجه به شرایطی که وجود داشت بعضی از گزینه‌ها از لیست ما خارج شدند. آقای تارتار با صبای قم قرارداد بست و ابراهیم‌زاده نیز از بین گزینه‌ها خارج شد. در نهایت هم اعضا به یک جمع‌بندی مشخصی نرسیدند بنابراین آقای خاکپور فعلا مدیریت فنی تیم را در اختیار خواهد داشت. او در پاسخ به اینکه که آیا باز هم به گزینه‌های خارجی فکر می‌کنید، گفت: دیگر به گزینه‌های خارجی فکر نکنید. با توجه به اینکه زمان کافی وجود ندارد نمی‌توانیم سرمربی آینده تیم‌ملی را از میان گزینه‌های خارجی انتخاب کنیم. مربیان ایرانی شناخت خوبی از بازیکنان دارند و در این مقطع زمانی می‌توانند به ما کمک کنند.
گردان: هیچ بی‌اخلاقی از کرانچار ندیدم
شهاب گردان، دروازه‌بان سپاهان مانند سایر بازیکنان این تیم از صحبت‌هایی که در مورد کرانچار کردند، انتقاد کرد. گردان در گفت‌وگوی کوتاهی از سرمربی سابقش حمایت کرد و گفت: واقعا درک نمی‌کنم چرا این صحبت‌ها را در مورد کرانچار می‌کنند. او مربی بسیار محترم و بزرگی است. چرا نباید از کسی که می‌تواند به فوتبال کمک کند، استفاده کنیم. کرانچار از لحاظ فنی و شخصیتی بسیار بزرگ است و تنها چیزی که در این مدت از او ندیدیم بی‌اخلاقی بوده. برای او حرف درست کردند. او افتخارات زیادی دارد و می‌توانست به تیم ملی کمک کند و مسؤولان هم با علم به دانش فنی بالای او و شخصیت فوق‌العاده‌اش این مربی را انتخاب کردند. باید بگویم خیلی حیف شد که کرانچار را از دست دادیم چون می‌توانست با تیم‌ملی امید به المپیک صعود کند.
 


Page Generated in 0/0066 sec