printlogo


کد خبر: 130762تاریخ: 1393/10/4 00:00
سوریه در مدار پیروزی‌ها بر تروریست‌های تکفیری قرار گرفته است
توقف داعش در دیرالزور

گروه بین‌الملل: موفقیت‌های فزاینده ارتش سوریه در رویارویی با معارضان مسلح و تروریست‌ها بویژه در یک سال گذشته چشم‌انداز روشنی را درباره آینده تحولات این کشور ترسیم کرده است. در یک سال اخیر دولت سوریه در معادله نظامی با معارضان مسلح غالبا دست برتر را داشته و توانسته بسیاری از مناطق را پاکسازی کند. اکنون دیگر دمشق و شمار زیادی از دیگر مناطق حساس سوریه در معرض اصابت خمپاره و گلوله نیست. این امر نشان‌دهنده توانایی دولت در یکسره‌سازی نظامی است. این در حالی است که اختلافات و ناکامی میان گروه‌های تروریستی افزایش یافته است. داعش از حدود 2 هفته قبل حملات خود را روی فرودگاه نظامی دیرالزور متمرکز کرده است. این گروه اخیرا دست به حمله جدیدی به این فرودگاه زده اما ارتش سوریه با جلوگیری از کنترل داعشی‌ها بر بلندی‌های مشرف به فرودگاه، حمله آنها را ناکام گذاشتند. حمله داعش پس از موفقیت ارتش سوریه در کنترل بر چندین مناطق در اطراف فرودگاه صورت گرفت. نیروهای دولتی سوریه توانسته‌اند شعاع کمربند امنیتی اطراف این فرودگاه را بیشتر کنند. یک منبع میدانی نیز در مصاحبه با روزنامه السفیر گفت: داعش در تلاش بود تا بلندی‌های ثرده را به تصرف درآورد. بلندی‌های مذکور منطقه‌ای استراتژیک برای فرودگاه و تمام شهر دیرالزور محسوب می‌شود چون نه‌تنها مشرف بر شهر و فرودگاه است بلکه محل استقرار یگان‌های توپخانه‌ای، موشکی و تانک‌های ارتش سوریه نیز هست که از آن در محافظت از شهر و فرودگاه استفاده می‌شود. این منابع تاکید کردند: داعشی‌ها در این حمله نتوانستند به اهداف خود دست یابند و به‌رغم شدید بودن درگیری‌ها، یگان‌های ارتش سوریه توانستند مانع از پیشروی‌های داعش شوند و تروریست‌ها دست آخر مجبور به عقب‌نشینی شدند. در این حمله دو عربستانی با نام بدر الشمری و احمد خلف الشمری معروف به ابو یحیی شمالی کشته شدند. همزمان با این حوادث، ارتش سوریه تحرکات تروریست‌ها را برای گشودن جبهه‌های جدید در این استان ناکام گذاشت و تعداد زیادی از آنان را در حمله به منطقه فرودگاه ابوظهیر به هلاکت رساند. در همین حال درگیری‌ها در درعا و حومه قنیطره ادامه دارد و ارتش مانع پیشروی تروریست‌ها در محور العلالی الشومره در ریف السویدا شده‌اند و راه‌های امدادرسانی به گروه‌های تروریستی را مسدود کرده‌اند. نیروهای ارتش سوریه همچنین توانستند مناطقی از جنوب و جنوب شرقی استان حسکه را تحت کنترل خود درآورند. ارتش سوریه به هنگام مقابله با نفوذ افراد مسلح گروه تروریستی داعش و با ایجاد حصار امنیتی ده‌ها نفر از تروریست‌ها را به هلاکت رساند. از سوی دیگر، خبر رسیده که نیروهای ارتش سوریه روز سه‌شنبه اهالی شهرک «خیاره دنون»، واقع در غوطه غربی دمشق را از این منطقه به مناطق امن منتقل کردند، صفحات اینترنتی وابسته به گروه‌های تروریستی در این منطقه این اقدام ارتش سوریه را به این دلیل می‌دانند که ارتش سوریه قصد دارد این منطقه را به مرکز عملیات خود تبدیل کند. در این صورت باید در انتظار عملیات ارتش سوریه در شهرک‌های طیبه، مقیلبیه، دیرخبیه و خان الشیح با هدف پاکسازی آنها باشیم، بویژه آنکه خبر درگیری‌ بین ارتش سوریه و تروریست‌های مسلح در منطقه طیبه گزارش و در شهرک زاکیه آتش‌بس برقرار شده است.
بروز اختلافات در میان تروریست‌ها
منابع نزدیک به گروه تکفیری داعش از بروز درگیری‌های شدید و بزرگ میان سرکردگان داعش خبر و دلیل آن را به انتصاب سرکرده داعش در دیرالزور که داعش آن را «ولایت خیر» نامیده، ارجاع می‌دهند. این منابع تصریح کردند که هم‌اکنون اختلافات شدید و عمیقی میان تروریست‌هایی که انصار – تروریست‌های سوری – و مهاجرین – تروریست‌های خارجی – نامیده می‌شوند، برسر درخواست «عامر الرفدان»، سرکرده سابق داعش در دیرالزور جهت بازگرداندن این منصب به وی به جای انتصاب سرکرده‌ای عراقی بر این منطقه در جریان است. منابع مذکور افزودند: داعش درخواست الرفدان را رد کرده و دلیل این امر را بیشتر بودن تعداد مهاجرین یا تروریست‌های غیرسوری در قبال انصار یا همان تروریست‌های سوری و اینکه والی یا سرکرده داعش باید از میان مهاجرین انتخاب شود، بیان کرده است اما این پایان چالش‌ها و مشکلات داعش نیست، بلکه طی روزهای اخیر داعش با پخش فیلمی در پایگاه‌های مختلف اینترنتی مدعی شده است گروهی را کشف و دستگیر کرده که دارای تابعیت ترکیه‌ای بوده و اذعان داشته‌اند که درصدد کودتا در شهر رقه به عنوان کانون فعالیت و تمرکز داعش در سوریه بوده‌اند. براساس اعلام داعش، اعضای این گروه ابوبکر البغدادی، سرکرده این گروه تروریستی تکفیری را تکفیر کرده‌اند.
ترور یکی از رهبران فتح
در اقدامی که از سوی ناظران بسیار مهم خوانده شد، عناصر گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره، سه‌شنبه بعدازظهر محمد طرویه، معروف به ابو احمد، از رهبران جنبش فلسطینی «فتح» را مقابل منزلش در اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک، در جنوب دمشق ترور کردند. محمد طرویه، نماینده جنبش فتح در اردوگاه یرموک و نماینده این جنبش جهت پیگیری پرونده آشتی ملی و مصالحه‌ها داخل اردوگاه به‌شمار می‌آمد.
مذاکرات دولت سوریه و معارضان
وزارت خارجه روسیه از مذاکرات 4 روزه جدید میان نمایندگان دولت سوریه و مخالفان داخلی این کشور در مسکو خبر داد. در این دیدار، الخطیب نمایندگی گروه مخالفان را بر عهده دارد و مناف طلاس، فرمانده سابق یکی از گاردهای
ریاست جمهوری سوریه که از دولت سوریه جدا شد نیز در این دیدار حضور خواهد داشت. گزارش‌های پیشین از این مساله حکایت دارد که این دیدار احتمالی با نظارت و سرپرستی روسیه صورت خواهد گرفت؛ دیداری که احتمالا در نتیجه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ترکیه و دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور صورت گرفته است. این دیپلمات آمریکایی تأکید کرد که مقدمات روسیه و ترکیه برای برگزاری این مذاکرات، به مرحله دستور کار اصولی رسیده است و متضمن تعلیق درگیری در شهر «حلب» به عنوان یک گام اصولی برای مقدمه‌چینی به منظور آتش‌بس در سایر مناطق سوریه است؛ این طرح تا حد زیادی به طرح استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در سوریه شباهت دارد.
هیکل: جنگ علیه سوریه به سود اسرائیل است
محمدحسنین هیکل، تحلیلگر برجسته مصری تأکید کرد که ارتش سوریه با ایستادگی خود، همه مردم جهان را غافلگیر کرد. هیکل تصریح کرد ارتش سوریه که یک ارتش عقیدتی بزرگ است، از طریق کسب پیروزی‌های پیاپی در سال‌های بحران این کشور، همه مردم جهان را غافلگیر کرده است. وی افزود ارتش سوریه یک ارتش عقیدتی بزرگ است. بسیاری نیز بر از هم پاشیده شدن و سقوط کشور حساب باز کرده بودند، ولی با وجود سختی جنگی که با گروه‌های مسلح دارد، پیروزی‌های بسیاری را محقق کرده است. این تحلیلگر مصری همچنین گفت که جنگ گروه‌های مسلح با ارتش سوریه، بیش از همه به سود بزرگ‌ترین استفاده‌کننده آن، یعنی اسرائیل است.
 

فرار اعضای داعش به ترکیه
منابع کردی در شمال سوریه از فرار تروریست‌های داعش به ترکیه خبر دادند. ادریس نعسان، عضو کمیته روابط خارجی عین العرب فاش کرد ده‌ها تروریست داعش پس از شکست خوردن در درگیری‌ها در اطراف این شهر، به ترکیه فرار کردند. فیلم منتشر شده از مناطق مرزی ترکیه و سوریه درباره گفت‌وگوی شماری از مرزبانان ترکیه‌ای با عناصر داعش، از نبود دشمنی بین طرفین پرده برداشت. این فیلم همچنین فاش کرد که ارتش یکی از کشورهای عضو ناتو براحتی با تروریست‌ها مذاکره می‌کند. ترکیه همچنان خواستار ایجاد منطقه حائل داخل خاک سوریه و اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور و براندازی نظام آن است.
 


Page Generated in 0/0144 sec