printlogo


کد خبر: 130767تاریخ: 1393/10/4 00:00
چهارگوشه

تبادل آتش در نوار غزه
منابع فلسطینی، دیروز از وقوع درگیری‌های شدید میان نظامیان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین و شهادت یکی از اعضای گردان‌های عزالدین قسام به ضرب گلوله سربازان ارتش این رژیم در جنوب نوار غزه خبر دادند. در مقابل، رسانه‌های اسرائیلی از جراحت یک نظامی اسرائیلی که گفته می‌شود افسر ارتش است، خبر دادند و گفتند وی در درگیری با فلسطینیان در جنوب غزه و در منطقه نیر عوز در شرق خان یونس زخمی شد. رژیم صهیونیستی در پی این درگیری آتش توپخانه و جنگنده‌های خود را متوجه جنوب غزه کرد و به این بهانه چندین نقطه از خان‌یونس را گلوله‌باران کرد.

خیز تونس برای تشکیل دولت جدید
باجی قائد السبسی، رهبر حزب ندای تونس کمی پس از اعلام رسمی پیروزی‌اش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: مسؤولان این حزب برای انتخاب شخصی که می‌توانند وی را مامور پست نخست‌وزیری کنند، نشست برگزار می‌کنند. وی در مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که نخست‌وزیر آتی تونس از وزیران نظام زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهوری برکنار شده تونس نخواهد بود. السبسی 88ساله اظهارات پیشین خود را مبنی بر اینکه حزبش به تنهایی تونس را اداره نخواهد کرد، تکرار کرد.

آبه بار دیگر نخست‌وزیر شد
شینزو آبه، رئیس حزب حاکم لیبرال - دموکرات ژاپن روز چهارشنبه با کسب 328 رأی از 475 رأی مجلس نمایندگان بار دیگر به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد. او عصر دیروز کابینه جدید خود را تشکیل داد. آبه پیش‌تر در سنای 240 عضوی نیز اکثریت را از آن خود کرده بود. گزارش‌ها حاکی است احتمالا تقریبا همه وزرا در سمت‌های خود ابقا خواهند شد اما آکینوری اتو، وزیر دفاع به سبب رسوایی سیاسی از پذیرفتن انتصاب مجدد در این سمت خودداری کرده است.

سونی، فیلم جنجالی را پخش می‌کند
شرکت سونی پیکچرز تایید کرد فیلم کمدی مصاحبه را در روز کریسمس در برخی سینماهای آمریکا پخش خواهد کرد. این در حالی‌ است که این استودیوی فیلمسازی پیش‌تر در پی تهدیدهای هکرهای منتسب به کره شمالی پخش این فیلم طنز انتقادی درباره کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را لغو کرده بود. خبر پخش فیلم مربوط به «ترور رهبر کره شمالی» که ماه گذشته در رسانه‌ها منتشر شد حملات گسترده هکری به  شرکت  سونی پیکچرز را به دنبال داشت.

تکذیب شهادت فرمانده جیش‌المختار
یک منبع آگاه به نقل از یکی از اعضای خانواده «حجت‌الاسلام سیدواثق البطاط» فرمانده جیش‌المختار خبر به شهادت رسیدن وی در استان دیاله (دیالی) عراق را تکذیب کرد. پیش‌تر برخی به نقل از گردان جیش‌المختار اعلام کرده بودند وی در یک حادثه «خیانتکارانه» کشته شده است. گفتنی است پس از وقوع فتنه‌های متعدد در عراق برخی شیعیان عراق سعی کرده در برابر خواسته‌های بعثی‌ها و وهابیون عراق ایستاده و قدعلم کنند. این گروه از شیعیان با رهبری «حجت‌الاسلام سیدواثق البطاط» توانستند گروه حزب‌الله عراق را تحت عنوان جیش‌المختار تأسیس کنند. البطاط در ابتدا با اظهارات جنجالی هرگونه اقدام ضدشیعی را محکوم کرد و گفت: «با ارتش یک‌میلیونی خود هرگونه اقدام ضد شیعی را تلافی خواهیم کرد».

رأی پارلمان اوکراین به ناتو
روسیه تصمیم اوکراین برای پیوستن به ناتو را توهم‌آلود دانسته و محکوم کرد. پارلمان اوکراین روز سه‌شنبه با رای اکثریت قریب به اتفاق، وضعیت خنثای این کشور را نسبت به عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در سال 2010 و تحت فشار روسیه آن را پذیرفته بود، لغو کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان ورخونوا رادا با 303 رای موافق و 8 رای مخالف اقدام به لغو وضعیت «کشور غیرمتعهد» کرد که براساس آن از پیوستن به سایر ائتلاف‌های نظامی منع می‌شد. پرو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است به علت خطری که از سوی روسیه علیه تمامیت ارضی اوکراین وجود دارد برای عضویت ناتو درخواست خواهد داد.

100 کشته و زخمی در انفجار بغداد
صبح دیروز در یک انفجار انتحاری در جمع نیروهای عشایر در شهر مدائن نزدیک بغداد بیش از 100 تن کشته و زخمی شدند. در این عملیات تروریستی تجمع نیروهای موسوم به بیداری که متشکل از عشایر سنی عراق هستند، هدف قرار گرفت و بنابر آمار اولیه 44 کشته بر جای گذاشته است. در این انفجار همچنین بیش از 62 تن زخمی شدند که تلفات در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود این عملیات توسط عناصر داعش که در حال جنگ با ارتش و نیروهای عشایر در استان‌های سنی‌نشین هستند، رخ داده باشد.
 


Page Generated in 0/0142 sec