printlogo


کد خبر: 131224تاریخ: 1393/10/13 00:00
«وطن‌امروز» بررسی می‌کند
لایی‌کشی بیمه‌ها در اتوبان تحول سلامت
عملکرد بیمه‌های تکمیلی صدای مدیران حوزه سلامت را هم درآورد

گروه اجتماعی: این روزها در حوزه سلامت واژه بیمه‌ بارها از زبان مدیران حوزه سلامت، کارشناسان و مردم شنیده می‌شود. بیمه‌هایی که در کارنامه فعالیت‌ خود از نظر همکاری با حوزه سلامت چندان نمره درخشانی ندارند  و حتی در مواردی در بحث ارائه خدمات به مردم مردود هستند! ماجرای خلف وعده بیمه‌ها در همکاری با حوزه سلامت به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای مردم و مدیران این حوزه تبدیل شده، تا جایی که صدای اعتراض و نارضایتی وزیر بهداشت هم نسبت به این موضوع بلند شده و خواستار اقدام جدی و فوری در زمینه برخورد با تخلفات بیمه‌ها در بحث سلامت و بویژه در مسیر طرح تحول شده است. هفته گذشته وزیر بهداشت در اظهاراتی به صراحت از عملکرد بیمه‌های تکمیلی انتقاد کرد و خواستار ورود رئیس‌جمهور به این موضوع شد. به گفته قاضی‌زاده هاشمی بیمه‌های تکمیلی هنوز با بیمارستان‌های خصوصی قرارداد منعقد نکرده‌اند و با نرخ سال ۹۲ قرارداد می‌بندند و بیمه مرکزی فقط نظاره‌گر شده، در نتیجه طرح تحول سلامت که رضایت مردم را هدف قرار داده بشدت ضربه می‌خورد! به گفته این مقام مسؤول در حوزه سلامت، بیمه‌های تکمیلی بسیار بد عمل می‌کنند و متأسفانه این بیمه‌های تجاری فقط به سودشان توجه دارند و بیمه مرکزی هم فقط تماشاگر این اوضاع شده است. انتقاد صریح وزیر بهداشت از بیمه‌های تکمیلی بر این پایه و اساس است: «نرخی که بیمه‌ها از ابتدای سال 93 تاکنون پرداخته‌اند با رقم سال 92 بوده اما قرارداد بیمه‌ای که با بیمه‌شده بسته‌اند، اعم از فرد یا شرکت بر مبنای نرخ 93 بوده و در این مدت نیز هیچ پرداختی براساس نرخ 93 نداشته‌اند و در تمام این 10 ماه سود کرده‌اند. بنابراین قرار شد در ماه‌های پایانی سال این موضوع را جبران کنند، به نحوی که مردم در بخش خصوصی نیز پرداختی اضافه‌ نداشته باشند».
اشکال کار در کجاست؟
سال‌هاست درباره همکاری نکردن بیمه‌ها در طرح‌ها و برنامه‌های حوزه سلامت مطالب گوناگونی منتشر می‌شود اما این انتقاد‌ها و گلایه‌ها در حد اظهارات رسانه‌ای باقی می‌ماند. این در حالی است که برخی بیمه‌ها بویژه بیمه‌های تکمیلی بدون توجه به این موضوع فعالیت خود را ادامه می‌دهند و در این بین دود این وضعیت تنها در چشم مردمی می‌رود که برای جبران هزینه‌های درمان خود به اینگونه بیمه‌ها که به باور وزیر بهداشت فقط به سودشان فکر می‌کنند، دل بسته‌اند. به راستی اشکال کار در کجاست؟
در همین باره داریوش طاهرخانی، عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور درباره فعالیت‌های بیمه‌های تکمیلی و تمام بیمه‌های فعال و پایه در کشور به «وطن‌امروز» می‌گوید: نظام سلامت یک بازی تیمی است و هریک از ارکان نظام سلامت باید به وظایف خود به درستی عمل کنند تا موفقیت حاصل شود. به گفته این عضو شورای عالی نظام پزشکی در طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت به وظیفه‌اش عمل کرده است و حالا نوبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بیمه‌های پایه را تجمیع و ملزم به افزایش درصد سهم خود در هزینه‌های درمانی کند. اینکه  تنها از کتاب جدید تعرفه‌ها تبعیت کنند و آن را پذیرفته‌اند، برای مردم کافی نیست. باید درصد سهم خود را نیز افزایش دهند تا رقم ریالی فرانشیز پرداختی مردم تغییر نکند. صرفا با شعار «ثابت نگه‌داشتن قدر مطلق پرداختی مردم» نمی‌توان اقتصاد خانواده‌ها را از چالش دور کرد.
فشار مضاعف بر مردم
طاهرخانی این موضوع را از زاویه دیگری هم مورد بررسی قرار می‌دهد. به باور این عضو شورای نظام پزشکی، اگر بیمه‌های پایه درصد سهم خود در پرداخت را افزایش ندهند، در آن‌صورت در آینده مردم برای دریافت یک خدمت خاص باید رقم بیشتری نسبت به ماه قبل پرداخت کنند. به طور مثال اگر تعرفه یک خدمت در ماه قبل 100 تومان بود، سهم بیماران صرفنظر از آنکه راسا پرداخت کنند یا توسط بیمه مکمل 10 تومان بود و 90 تومان توسط بیمه پایه پرداخت می‌شد و امروز اگر آن خدمت 300 تومان شده باشد و قرار باشد، بیمه‌های پایه همان 90 درصد را پوشش دهند، در آن‌صورت سهم پرداختی مردم، 30 تومان خواهد شد و به این ترتیب نه تنها اقدامی در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم صورت نگرفته است، بلکه پرداخت از جیب مردم بالاتر هم خواهد رفت. بر این اساس یا باید کمک دولت بیشتر شود یا سهم پرداخت مردم در نظام سلامت کنترل شود. به گفته طاهرخانی اگر وزارت رفاه درصد پرداختی خودش را به 95 درصد افزایش دهد، هزینه‌های سلامت رشد چشمگیری پیدا نمی‌کند یا اینکه باید دولت و مجلس اعتبارات بیشتری برای کمک به نظام سلامت در نظر بگیرند.


Page Generated in 0/0056 sec