printlogo


کد خبر: 131495تاریخ: 1393/10/18 00:00
حمله تروریستی به دفتر هفته‌نامه فرانسوی 12 کشته بر جای گذاشت
اعلان جنگ به شیوه اولاند

گروه بین‌الملل: تنها یک هفته پس از آغاز سال 2015، هنوز کاخ الیزه در حال سبک و سنگین کردن اعلان خبر حضور ناو هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه در خلیج‌فارس بود که خبری  توأمان فجیع و فکاهی  (کمیک-تراژیک)  در قلب پاریس «گل»‌ها را شوکه کرد. این خبر نه سقوط فرانسه از جایگاه پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به رده ششم -پس از بریتانیا - بود و نه چراغ سبز آلن ژوپه، عضو شورای رهبری حزب راستگرای «یو ام پ» برای بازگشت نیکولا سارکوزی به سیاست بلکه از یک حادثه تروریستی فاجعه‌بار و خونین در یک نشریه فکاهی فرانسوی خبر می‌داد، آن هم به نام اسلام! واکنش فوری و ظاهرا از پیش آماده «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه به این حمله تروریستی خیلی‌ها را به یاد حرف‌های کلیشه‌ای 12 سال پیش همتای آمریکایی پیشینش جورج بوش پس از حادثه یازدهم سپتامبر انداخت. اولاند که تنها به فاصله یک ساعت و نیم پس از حمله مردان مسلح نقاب‌دار به هفته‌نامه طنز و کاریکاتور فرانسوی «شارلی» در محل حاضر شده بود، بلافاصله اعلام کرد:«بدون شک حادثه حمله به دفتر هفته‌‌نامه پاریسی تروریستی بوده است.» و بعد با گفتن اینکه « فرانسه با تهدید روبه‌رواست!» در سراسر کشور اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد.
انتقام‌گیرندگان نامرئی
رسانه‌های فرانسوی حادثه پیش از ظهر روز  7 ژانویه را از ابتدا به شکلی ناقص پوشش دادند به طوری که معلوم نشد در قلب یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های جهان که در تسخیر دوربین‌های مداربسته و نیروهای امنیتی آشکار و پنهان است چگونه 7 مرد مسلح نقابدار می‌توانند با شلیک و سروصدای زیاد وارد دفتر نشریه‌ای شوند که دست‌کم 2 سال است پس از انتشار کاریکاتورهای موهن منتسب به پیامبر اسلام(ص) توسط یک تیم امنیتی کامل محافظت می‌شود و پس از کشتن 12 نفر در خیابان‌های پاریس غیب شوند.
سایت روزنامه فیگارو که در ستون حوادث لحظه به لحظه‌اش جزئیات حادثه را پوشش می‌داد در وبلاگ‌های مرتبط به نقل از شاهدان عینی گزارش داد مهاجمان نقابدار سیاهپوش که 3 مرد مسلح به کلاشنیکف و دیگر اسلحه‌های خودکار جنگی و همچنین جلیقه ضدگلوله بودند در بدو حمله به دفتر «شارلی ابدو» (هفته نامه شارلی) به فریاد زدن در ملأ عام پرداختند و حتی پیش از آنکه نخستین نگهبان ساختمان نشریه را از پای در آورند فریاد می‌زدند: «ما انتقام پیامبر را می‌گیریم، هفته نامه شارلی مرده است!» آنها کاملا آموزش‌دیده و تا بن دندان مسلح بودند به طوری که اولین گروه پلیس شهری را از نزدیک ساختمان فراری دادند. به گفته ناظران لحظاتی پس از حمله، ورودی ساختمان شارلی ابدو غرق در خون جنازه‌ها شد. مهاجمان پس از ورود به لابی نشریه با فریاد‌های انتقام  همه‌جا را به مسلسل بستند اما به طبقات بالاتر نرفتند. دقایقی بعد هر 3 نفر به دنبال تبادل آتش با پلیس سوار یک ماشین شدند و محل را ترک کردند؛ گویی در خیابان‌های پاریس غیب شده‌اند.  تا نخستین ساعات شب و لحظه درج این خبر، هنوز هیچ رسانه فرانسوی از دستگیری آنها خبری منتشر نکرده‌ بود. در پی این حادثه 12 تن کشته شدند که بیشتر آنها کارکنان هفته‌نامه فکاهی شارلی هستند و حال 3 نفر دیگر وخیم اعلام شده است،20 نفر نیز مجروح شده‌اند.
اسم رمز؛ حمله به آزادی بیان؟
فرانسوا اولاند که در کمترین زمان ممکن پس از این حمله تروریستی  خود را از کاخ الیزه به منطقه 11 پاریس رسانده بود، پس از بازدید از ساختمان قرنطینه شده توسط پلیس با عصبانیت این رویداد را نشانه «بربریت» خواند.  رئیس‌جمهور فرانسه کشته شدن 11 نفر(تا آن زمان) در تیراندازی سه‌شنبه پاریس را تایید کرد و گفت: «ما بر خلاف ارزش‌های دموکراتیک خود عمل نخواهیم کرد اما عاملان این جنایت مجازات خواهند شد؛ فرانسه با تهدید روبه‌رواست، زیرا کشور آزادی است و کشته شدن 2 نیروی پلیس نشان می‌دهد ساختمان این نشریه از حراست برخوردار بوده است». او همچنین سعی کرد تهدید را به کل ناتو تعمیم دهد: «تروریسم تهدیدی نه فقط برای  فرانسه بلکه برای همه کشورهاست». اولاند دست آخر بر لزوم حفظ وحدت این کشور در برابر این حمله تروریستی تاکید کرد و حمله  به هفته‌نامه «شارلی» را حمله‌ای علیه آزادی بیان خواند. اشاره او در حقیقت به انگیزه انتقام‌جویانه احتمالی مهاجمان نسبت به کاریکاتورهای موهن این نشریه علیه پیامبر مسلمین در سال 2012 بود. اما در عین حال ادعای او مبنی بر مورد حمله قرار گرفتن «آزادی بیان فرانسوی » همانقدر کلیشه‌ای بود که جملات 12 سال پیش جورج بوش پسر بود که به بهانه مورد حمله قرار گرفتن «دموکراسی آمریکایی» به مسلمانان اعلان جنگ صلیبی داد.
حال پرسش اینجاست که آیا واکنش حاضر و آماده اولاند، اعلان جنگی جدید به مسلمانان خاورمیانه، این بار به بهانه دفاع  از «آزادی بیان» در غرب خواهد بود؟
حضور نظامی فرانسه در خلیج‌فارس
نباید فراموش کرد که او قرار بود تا یک هفته دیگر (14 ژانویه) در سخنرانی به مناسبت سال نوی میلادی حضور ناو هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه در خلیج‌فارس را به بهانه  شرکت در سیرک هوایی موسوم به «ضد داعش» تحت رهبری آمریکا اعلام کند و این حادثه تروریستی پاریسی فرصتی مغتنم برای مواجهه با جامعه بشدت ضد جنگ فرانسوی خواهد بود. ورود ناوگان فرانسه به خاورمیانه پس از ناوگان انگلیس، بخشی از روند انتقال هژمونی آمریکا به شرکای ناتو در خلیج‌ فارس است تا پنتاگون به تدریج نیروهایش را به سمت شرق آسیا (پیرامون چین) انتقال دهد.
ناو مزبور با یگان‌های هوایی و دریایی خود شامل جنگنده‌های «رافائل» و «سوپر اتاندارد» و یک زیردریایی تهاجمی که حامل 30 هواپیمای جنگی است برای شرکت در کمپین بمباران داعش در سوریه به رهبری آمریکا در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس مستقر خواهد شد.
فرانسه در حال حاضر 9 جنگنده «رافائل» و 6 جنگنده «میراژ» در این کمپین دارد که در امارات و اردن مستقر هستند؛ این جنگنده‌ها در عملیات «شامال» که سپتامبر 2014 علیه داعش انجام شد در کنار یک هواپیمای تدارکات «سی 135» و یک هواپیمای شناسایی و کنترل و یک هواپیمای گشت‌زنی مدل «آنتیک 2» شرکت داشتند. ژان لودریان، وزیر دفاع فرانسه اوایل دسامبر اعلام کرد هواپیماهای این کشور تاکنون 120 تا 130 ماموریت علیه گروه تروریستی داعش داشته‌اند و جمع‌آوری اطلاعات در اولویت عملیات آنها بوده است.
تروریستی‌ترین هفته قرن جدید فرانسه
کابینه فرانسه ساعت 2 بعد از ظهر دیروز به وقت پاریس تشکیل جلسه داد و درباره این حمله به بحث نشست و اعلام کرد تدابیر امنیتی در سراسر کشور به بالاترین سطح خود رسیده و پلیس با تمام قوا درحال تلاش برای یافتن مهاجمانی است که انگار آب شده و به زمین رفته‌اند.
هفته اخیر تروریستی‌ترین هفته قرن جدید  در فرانسه و پر تلفات‌ترین سوءقصد معاصر از زمان حمله تابستان 1995 به  مرکزی در بلوار سن میشل پاریس توسط یک گروه مسلح اسلامگرا محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور فرانسه پس از حضور در محل حادثه فاش کرد، کشتار دیروز به دنبال چندین حمله تروریستی دیگر از زمان آغاز سال 2015 رخ داده است. او همچنین دستور برکناری «تیری لو پاون» دبیر کل امنیت ملی فرانسه را صادر کرد تا خود را در بر خورد با تهدید جدی نشان دهد. این در حالی است که در آخرین هفته‌های سال گذشته میلادی شکل جدیدی از حملات تروریستی همراه با شعارهای ظاهرا اسلامی در شهرهای دیگر به جز پاریس به راه افتاده بود که عاملان آنها با ماشین عابران را زیر می‌گرفتند. پس از آن حوادث، وزیر کشور فرانسه ادعا کرده بود نیروهای این کشور 5 حمله تروریستی و 13 شبکه وابسته به افراط‌‌گرایان سوریه را خنثی کرده‌اند. او جزئیات بیشتری درباره 5 حمله تروریستی خنثی شده فاش نکرد اما گفت این حملات از آگوست 2013 تاکنون خنثی شده‌اند و همچنین نگفت آیا این حملات توسط افراد بازگشته از سوریه برنامه‌ریزی شده یا توسط کسانی که فرانسه را به مقصد منطقه جنگی ترک نکرده‌اند، برنامه‌ریزی شده است؟ اما در عین حال اعتراف او حاکی از آن بود که  آمار جوانانی که فرانسه را برای پیوستن به درگیری‌های سوریه و عراق و جنگیدن در کنار داعش ترک می‌کنند، در یک سال گذشته 2 برابر شده است. تاکنون هزار و 200 شهروند فرانسوی عازم سوریه شده‌اند و 400 نفر از آنها همچنان در منطقه جنگی به سر برده و 200 نفر نیز در مسیر پیوستن به جنگ هستند. تروریست‌های فرانسوی بخش عمده اروپایی‌هایی را که به تکفیری‌های داعش و جبهه النصره  در عراق و سوریه پیوسته‌اند تشکیل می‌دهند و مقامات این کشور این نگرانی را مطرح می‌کردند که  آنها با کسب مهارت‌های جدید جنگی به کشور بازگشته و دست به حمله تروریستی بزنند که گویا سرانجام پیش‌بینی آنها به وقوع پیوسته است. البته ناگفته نماند که مقامات سوریه  و روسیه و منابع مستقل فرانسوی طی 3 سال اخیر بارها سرویس مخفی فرانسه را به دست داشتن در انتقال پنهانی تروریست و تجهیزات به منطقه متهم کرده‌اند.

 


Page Generated in 0/0160 sec