printlogo


کد خبر: 131517تاریخ: 1393/10/18 00:00
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» تاکید کرد
5راهکار دولت برای حمایت از مترو

حامد نجفی‌مهر: توسعه متروی پایتخت و تکمیل خطوط آن از جمله برنامه‌هایی است که با توجه به آلودگی روزافزون هوای پایتخت از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفته اما حجم عملیات اجرایی شدن این پروژه و هزینه‌های انجام آن بر دوش شهرداری تهران سنگینی می‌کند. بر این اساس چشم شهروندان به دستان دولت دوخته شده تا با پرداخت مطالبات شهرداری و تامین منابع مالی توسعه حمل و نقل عمومی برای همکاری با شهرداری تهران آماده شود. این موضوع از جمله انتظارات مردم از دولت تلقی می‌شود که با تمرکز بر چند راهکار ساده قابل اجراست. ضرغام صادقی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بر شمردن راهکارهای کمک دولت به شهرداری تهران در گفت‌وگو با«وطن‌امروز» بر لزوم توجه بیشتر دولت به متروی پایتخت اذعان داشت.
گام اول، ایجاد تفاهم
اولین اقدام دولت در این زمان که آلودگی هوای پایتخت به یکی از مشکلات جدی این کلانشهر تبدیل شده ایجاد فهم مشترک این موضوع است که شهرداری می‌تواند در کنار دولت و دولت نیز در کنار شهرداری برای بهبود شرایط زندگی و رفع آلودگی هوا فعالیت کنند. ضرغام صادقی با بیان این مطلب به«وطن امروز» افزود: دولت باید در چنین شرایطی سلامت شهروندان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و برای دستیابی به این هدف چند برنامه کاربردی را در دستور کار قرار دهد. به باور این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت می‌تواند با مالیاتی کردن این برنامه‌ها  ضمن انجام وظایف قانونی خود شهرداری تهران را نیز در مسیر کاهش آلودگی هوای تهران یاری کند.
پیشگامی شهرداری در بهبود کیفیت هوا
صادقی با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران برای توسعه مترو و تکمیل این خطوط در برنامه‌ریزی 3 ساله، بیان داشت: هم‌اکنون که شهرداری برای بهبود وضعیت آلودگی هوای پایتخت اعلام آمادگی کرده لازم است دولت نیز با توجه به ضرورت رفع معضل آلودگی هوا در کنار شهرداری قرار گیرد. وی با اشاره به استفاده از وسایل نقلیه برقی
به عنوان وسایل پاک زیست محیطی خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته دنیا با استقبال از وسایل نقلیه برقی در صدد حفظ محیط زیست خود هستند که استفاده از مترو نیز می‌تواند به عنوان یکی از وسایل نقلیه پاک بویژه در پایتخت مورد استفاده قرار گیرد. این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: دولت می‌تواند با پرداخت سریع‌تر مطالبات متروی پایتخت برای توسعه زودهنگام این وسیله پاک در شرایط کنونی آلودگی هوا اقدام کند.
صرفه‌جویی در هزینه‌ها با پرداخت مطالبات مترو
تغییر نگاه دولت به مباحث مالی مترو از دیدگاه هزینه به انجام سرمایه‌گذاری از دیگر موضوعاتی است که نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بر آن تاکید کرد. به گفته صادقی پرداخت مطالبات شهرداری از سوی دولت می‌تواند ضمن بالا بردن میزان رضایتمندی افراد جامعه از دولت، مانع هدررفت هزینه‌های بیشتر برای کشور نیز شود.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به لزوم تغییر دیدگاه دولت نسبت به هزینه‌های مترو تصریح کرد: دولت باید با نگاه سرمایه‌گذاری به مقوله توسعه مترو نگاه کند نه اینکه مترو را جزو هزینه‌های دولت تلقی کند چرا که با پرداخت بموقع و کافی منابع توسعه مترو می‌تواند از بسیاری از هزینه‌های سرسام‌آور دیگر جلوگیری کند. وی اظهار داشت: با سرمایه‌گذاری دولت در مترو بسیاری از مخارج و هزینه‌های پرداختی دولت برای درمان بیماری‌های گوناگون قلبی، تنفسی و سرطان‌ها که به دلیل آلودگی هوا ایجاد شده و باعث از بین رفتن منابع انسانی کشور می‌شود جلوگیری شده و زمینه پیشرفت جامعه فراهم می‌شود چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. به باور صادقی، اگر عقل سلیمی حاکم باشد سرمایه‌گذاری و پیشگیری در این مرحله به مراتب ارزشمند و کم‌هزینه‌تر از پرداخت هزینه درمان افرادی است که به بیماری‌های خاص مبتلا شده‌اند.
در نظر گرفتن بودجه خاص برای مترو
تخصیص منابع مالی و بودجه‌های خاص به متروی پایتخت به صورت ویژه از دیگر راهکارهایی است که این عضو کمیسیون اجتماعی با تشریح آن بیان داشت: گام دیگری که دولت می‌تواند برای کمک به شهرداری تهران بردارد اختصاص اعتبارات و بودجه‌های خاص برای کاهش آلودگی و ایجاد هوای پاک برای شهروندان است. به این معنی که علاوه بر پرداخت مطالبات و بودجه‌های مصوب منابع دیگری را نیز با توجه به اهمیت موضوع مترو به این مقوله اختصاص دهد.
همگام شدن با شهرداری در آموزش
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به  سومین وظیفه دولت در شرایط آلودگی هوای پایتخت تصریح کرد: آموزش‌های مشترک علمی و آموزشی که چندان نیازی به بودجه و اعتبارات هم ندارد باید یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای همکاری بیشتر با شهرداری پایتخت باشد.  به باور صادقی آموزش‌های مشترک و ایجاد فضای فرهنگی خاص که حاصل همکاری دولت و شهرداری است می‌تواند در این شرایط به عنوان راهکار دیگری در نظر گرفته شود. دولت باید توان خود را در
به‌کارگیری جراید و رسانه‌ها برای آموزش بیشتر شهروندان به کار گیرد و شهرداری را در این مسیر یاری کند.
جلوگیری از فضای تقابل و تضاد
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نکته دیگری که البته از جمله مهم‌ترین موضوعات در زمان بروز شرایط بحرانی آلودگی هوای پایتخت محسوب می‌شود  توجه به ایجاد نشدن فضای تقابل است. به گفته صادقی ایجاد برنامه‌های مشترک با برنامه‌ریزی‌ها و نقشه عملیاتی  یکسان از دیگر برنامه‌هایی به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد به این معنی که دولت برای رفع معضل آلودگی هوا با شهرداری در یک راستا حرکت کرده و برنامه‌ها به گونه‌ای نباشد که عملکرد یکدیگر را خنثی کنند. وی همچنین اظهار داشت: باید فضای تعامل و همکاری بین دولت و شهرداری ایجاد شود تا در اجرای برنامه‌ها تقابلی ایجاد نشود و  با هم‌افزایی برنامه‌ها تمام انرژی صرف رفع آلودگی هوا شود تا برای حذف این معضل از آسمان تهران پیشرفتی حاصل شود.


Page Generated in 0/0064 sec