printlogo


کد خبر: 131537تاریخ: 1393/10/18 00:00
دنیای رنگی تیم‌های عربی
مهم‌ترین رقبای ایران چه تیم‌هایی هستند؟

جام‌ملت‌های آسیا 2015 در استرالیا در شرایطی برگزار خواهد شد که تیم‌های عربی در مجموع موفق‌ترین گروه حاضر در این رقابت‌ها را تشکیل می‌دهند. در بین تیم‌های عربی؛ عربستان 3 بار، عراق یک بار و کویت یک بار فاتح جام‌ملت‌ها شده‌اند و البته این کشورها در استرالیا اکثریت را تشکیل داده‌اند. در حال حاضر عربستان، عراق، قطر، بحرین، امارات، اردن، فلسطین، کویت و عمان در این رقابت‌ها حاضرند که نیمی از شرکت‌کنندگان این مسابقات را شکل می‌دهند. تیم ایران که با 3 تیم بحرین، امارات و قطر همگروه است، مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای و قاره‌ای اعراب به حساب می‌آید و احتمالا در مرحله بعد نیز مقابل یک تیم عربی دیگر (احتمالا عراق) قرار خواهد گرفت اما شرایط تیم‌های عربی شرکت‌کننده در جام‌ملت‌ها به چه شکل است؟
بهترین نسل اماراتی‌ها
سفیدها: تیم امارات عربی متحده که در سابقه خود یک بار حضور در فینال جام‌ملت‌های آسیا را دارد، با یکی از بهترین تیم‌های تاریخ خود وارد استرالیا شده است. آنها مثل دوره پیش در روز پایانی مرحله مقدماتی مقابل ایران قرار می‌گیرند. در حالی که نسل خوبی در اختیار دارند، نسلی که عناوین و موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.
به امید دیدار با عراق
سیاه‌ها: تیم‌ملی عراق، در بازی دوستانه مقابل ایران نشان داد هنوز فاصله زیادی با شرایط خود در دهه 80 دارد و البته تیمی نیست که در سال 2007 قهرمان آسیا شد. آنها که در دوره گذشته مغلوب ایران شدند، ممکن است در یک‌چهارم نهایی دوباره به تور ما بخورند و فوتبالدوستان ایرانی عقیده دارند در این صورت تیم‌ملی به نیمه‌نهایی صعود خواهد کرد اما خب کسب نتیجه همواره سخت‌تر از پیش‌بینی است.
قطر و پتانسیل شگفتی
زرشکی‌ها: قطر بعد از تاج‌گذاری در جام خلیج‌فارس با یک مربی الجزایری به نام جمال بلماضی با قیافه یک مدعی وارد رقابت‌ها می‌شود. آنها که بعید است از مرحله یک‌چهارم نهایی پیش‌تر بروند، با بازیکنان خارجی و روحیه خوب برای ایران مشکل‌ساز خواهند شد.
بحرین به امید اتفاقات
سرخ‌ها: ما از بحرین خاطرات خوبی نداریم اما آنها دوباره در جام‌ملت‌های آسیا حاضرند. بحرین که بهترین نتیجه خود در تاریخ جام‌ملت‌ها را در سال 2004 به دست آورده، با تغییر در کادرفنی و اخراج عدنان حمد با یک مربی جدید و بومی وارد این رقابت‌ها شده است. آنها در دور اول با ایران بازی دارند و با توجه به شرایط کسی حساب چندانی روی آنها باز نکرده است.
غول سرماخورده عربی
سبزها: تیم‌ملی عربستان، قدرت سنتی آسیا و مهم‌ترین تیم عربی است که با هدایت کازمین اولاریو، مربی مشهور اهل رومانی در جام‌ملت‌ها حضور دارد. آنها بعد از قهرمانی در جام‌ملت‌های 1996 هرگز توفیق خاصی در این رقابت‌ها نداشته‌اند اگرچه در دهه 80 و 90 با 2نسل طلایی موفقیت خارق‌العاده‌ای کسب کردند.
دردسرسازهای جوانمرد
نشامی‌ها (جوانمردها): اردن تیمی است جاه‌طلب و خطرناک که چندان حسابی روی آنها باز نشده است. آنها با هدایت ری ویلکینز، هافبک مشهور تیم‌ملی انگلیس در دهه 80 در جام‌ملت‌های آسیا حضور دارند و در گروه آخر با عراق، فلسطین و ژاپن همگروه‌ هستند. به نظر می‌رسد اردن که در دوره قبلی هم تیم خوبی داشت برای عراق دردسر درست کند. با این حال این تیم سفید و قرمزپوش که در رده 152 رده‌بندی فیفاست، به دشواری می‌تواند به صعود امیدوار باشد.
عمان بختی ندارد
رزمندگان سرخ: مهم‌ترین ویژگی تیم عمان استفاده از پل لیگوئن، سرمربی مشهور فرانسوی است اما این تیم درجه دوم آسیا با استرالیا و کره‌جنوبی همگروه است و تقریبا هیچ آدم عاقلی روی صعود آنها از گروه شرط نمی‌بندد. عمانی‌ها که تیم 93 رنکینگ فیفا هستند به علی الحبسی کاپیتان معروف خود دل‌بسته‌اند.
دوران سپری شده کویت
آبی‌ها: مدت‌ها از زمانی که تیم‌ملی کویت قدرت بزرگ آسیا بود می‌گذرد. آنها بعد از نسل دهه 90 دیگر دوره درخشانی در فوتبال آسیا نداشته‌اند و صرف حضورشان در جام‌ملت‌های آسیا برایشان موفقیت‌آمیز است. کویت در گروه اول این رقابت‌ها حضور دارد و بعید است با هدایت نبیل معلول چیزی بیشتر از یک پیروزی در انتظار آنها باشد.
فلسطین به امید حضور آبرومند
شوالیه‌ها: تیم‌ملی فلسطین کم‌سابقه‌ترین تیم عربی در رقابت‌های آسیایی است. این تیم که با قهرمانی در چلنج کاپ به عنوان تیم آخر در جام‌ملت‌ها حضور پیدا کرده، در رده‌بندی فیفا رتبه 113 را دارد. بدون شک کسی روی فلسطین سفید و قرمزپوش حسابی باز نکرده اما آنها برای نمایش آبرومند وارد این رقابت‌ها می‌شوند. برای فلسطینی‌ها اهتزاز پرچمشان در استرالیا مهم‌ترین دستاورد خواهد بود.


Page Generated in 0/0135 sec