printlogo


کد خبر: 131553تاریخ: 1393/10/18 00:00
تقویم تاریخ

درگذشت آیت‌‌الله سیدمحمد طباطبایی از رهبران مذهبی نهضت مشروطیت ایران (1299ش)
آیت‏الله سیدمحمدبن‌صادق طباطبایی در سال 1220ش (1258ق) در کربلا به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی و مبادی علوم را نزد پدر فراخواند و سپس در تهران از محضر فیلسوف بزرگ زمان، میرزا ابوالحسن جلوه استفاده کرد. از آن پس راهی عتبات شد تا به مقام اجتهاد نائل آمد و جزو خواص یاران میرزای شیرازی شده، در امور سیاسی، طرف مشورت او قرار گرفت. سیدمحمد پس از واقعه تحریم تنباکو، از طرف میرزای شیرازی به تهران رفت و به ارشاد و هدایت مردم مشغول شد. پس از چندی، وی دعوت آیت‏الله عبدالله بهبهانی را برای مبارزه با دولت پذیرفت و در اعتراض به اعمال دولت، به همراه مردم در حرم حضرت عبدالعظیم تحصُّن کرد. فعالیت آیت‏الله طباطبایی به مرور وسعت یافت تا جایی که به یکی از رهبران اصلی مشروطیت در ایران تبدیل شد. با روی کار آمدن محمدعلی شاه و به توپ بستن مجلس، مدتی به مشهد رفت و پس از فتح تهران به تهران مراجعت کرد. سید‌محمد طباطبایی با ورود نیروهای روس و انگلیس به ایران، در جریان جنگ اول جهانی به ترکیه رفت و پس از 6 ماه به ایران بازگشت. از آن پس در امور سیاسی دخالت نکرد تا اینکه در 18 دی‌ماه 1299ش برابر با 28 ربیع‌الثانی 1339ق در 79 سالگی وفات یافت و در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد. طباطبایی، اندیشه‏ای آزاد داشت و آشنایی وی با سیدجمال‌الدین اسدآبادی، تأثیری شگرف در شکل‏گیری تفکرات او داشت.
درگذشت گالیلو گالیله، منجم و ریاضیدان شهیر ایتالیایی (1642م)
گالیلو گالیله، ریاضیدان و فیزیکدان ایتالیایى 18 فوریه سال 1564م در شهر پیزا در ایتالیا به دنیا آمد و در فلورانس به تحصیل پرداخت. وی علوم پزشکی و ریاضیات را آموخت و سپس در نجوم مشغول شد و در این علم شهرت یافت. گالیله موفق به مشاهده 4 قمر مشتری شد و لکه‏های خورشید را به چشم دید. وی توانست عقاید ذیمقراطیسی که زمین را مرکز عالم عنوان می‏دارد رد کرده و با استدلالات ریاضی ثابت کند خورشید مرکز منظومه شمسی است. گالیله در سال 1601م همه عقاید نجومی خود را در کتابی تحت عنوان پیک آسمان منتشر کرد که تحسین دانشمندان را برانگیخت. وی در این کتاب اثبات کرد برخلاف نظریه غالب که زمین را مرکز عالم می‏داند و همه اجرام آسمانی به دور زمین می‏چرخند، زمین به همراه دیگر کرات به دور خورشید می‏گردند. انتشار این عقاید، خشم کلیسای قرون وسطایى ایتالیا را برانگیخت. گالیله نمی‏توانست مخالفان خود را به وسیله تجربه و مشاهده محکوم کند، زیرا آنان هیچگونه استدلال غیرمذهبی را نمی‏پذیرفتند. از این رو، کلیسا عقاید او در باب حرکت زمین به گرد خورشید را کفر شمرد و مجبورش کرد تا به زانو در آید و از آن عقیده استغفار کند. گالیله سرانجام 8 ژانویه 1642م در 78 سالگی درگذشت.
آغاز سلطنت عبدالعزیزبن ‌سعود در جزیره..‌ العرب به کمک انگلستان (1932م)
عبدالعزیز بن‌سعود یکی از رؤسای قبایل حجاز بود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به مقابله با دولت عثمانی پرداخت و به فتوحاتی نائل آمد. در سال 1903م که ترکان عثمانی از ناحیه احسای حجاز بیرون رانده شدند اساس حکومت سعودی بنیان نهاده شد. در جریان جنگ اول جهانی، سعودی‏ها با بریتانیا از در دوستی درآمدند. پس از پایان جنگ جهانی، به واسطه شکست دولت عثمانی، سلطه عثمانی بر عربستان به‌طور کلی پایان یافت. در جنگی که میان عبدالعزیز بن سعود و حسین بن علی، شریف و حاکم مکه در گرفت، ابن‌سعود به پیروزی‏هایى دست یافت و بدین ترتیب، حجاز نیز جزئی از قلمرو وی شد. سرانجام انگلستان، این منطقه را در سال 1926 طبق معاهده جده، مستقل شناخت و عبدالعزیز بن سعود خود را سلطان حجاز خواند و سپس در سال 1927م، عنوان خود را به سلطان حجاز و نجد تبدیل کرد. پس از چندی در هشتم ژانویه سال 1932، عبدالعزیز به‌عنوان سلطان عربستان بر تخت پادشاهی نشست. همزمان با آن، کشور عربستان تأسیس شد و به جهت نام سعود، عربستان‌سعودی نامیده شد.
 


Page Generated in 0/0062 sec