printlogo


کد خبر: 131930تاریخ: 1393/10/25 00:00
به‌علت تبعیض در برخورد با رسانه‌ها صورت گرفت
تذکر 80 نماینده به ارشاد

گروه سیاسی: نحوه رفتار هیات نظارت بر مطبوعات با رسانه‌ها با انتقادات گسترده‌ای در محافل عمومی و سیاسی مواجه شده است. درحالی که حتی رئیس‌جمهور نیز انتقادات صریحی به حکام سعودی مطرح کرده و حتی یک روزنامه حامی دولت نیز کاریکاتور شاه سعودی را در حال رقص منتشر کرده، روزنامه «وطن امروز» به‌خاطر انتقاد از توطئه‌های عربستان سعودی به دادگاه ارجاع شد. از سوی دیگر اهانت همان روزنامه حامی دولت به مقدسات اسلامی و حمایت صریح آنان از نشریه هتاک «شارلی ابدو» و بی‌توجهی وزارت ارشاد به اقدام توهین‌آمیز این روزنامه، باعث شد تا نمایندگان مجلس، روزنامه‌نگاران و انجمن‌های صنفی نسبت به این رفتار تبعیض‌آمیز واکنش نشان دهند. به گزارش «وطن امروز»، در همین راستا روز گذشته 80 نماینده مجلس به وزیر ارشاد تذکر دادند.80 نفر از نمایندگان در جلسه دیروز مجلس (24 دی ماه 93) در تذکری کتبی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی درباره رفتار تبعیض‌آمیز با رسانه‌ها تذکر دادند. اگرچه تذکر این ۸۰ نماینده به علت کمبود وقت در جلسه علنی دیروز خانه ملت قرائت نشد اما حمید رسایی یکی از امضاکنندگان این نامه درباره بخش‌هایی از محتوای این نامه توضیحاتی ارائه داد. رسایی به تسنیم گفت: نمایندگان در این نامه قید کرده‌‌اند چرا هیأت نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ای که اقدام به تبلیغ رسانه‌ فرانسوی توهین‌کننده به پیامبر اسلام کرده، تذکر نمی‌دهد اما رسانه‌های مدافع انقلاب اسلامی یکی‌ پس از دیگری به دادگاه معرفی می‌شوند؟ وی افزود: این تذکر در جلسه علنی مجلس به‌دلیل کمبود وقت قرائت نشد اما در این نامه و تذکر آمده است که چرا به رسانه‌های منتقد و انقلابی به‌بهانه عدم رعایت مصوبات برخی نهادها تذکر داده می‌شود و در عین حال به رسانه‌‌هایی که مصوبه شورایعالی امنیت ملی درباره حصر سران فتنه را زیر سوال می‌برند، تذکری داده نمی‌شود. رسایی گفت: سوال ما این است: چرا در عین راهی کردن رسانه‌های منتقد به دادگاه با رسانه‌ توهین‌کننده به سپاه و بسیج ملاطفت می‌شود؟
اشاره رسایی درباره رفتار تبعیض‌آمیز وزارت ارشاد با رسانه‌ها، مربوط به اغماض عجیب نسبت به 2 رسانه حامی دولت است؛ اولی خبرآنلاین است که با انتشار مطلبی توهین‌آمیز نسبت به اصحاب پیامبر و ارزش‌های دفاع مقدس اعتراضات گسترده‌ای را موجب شد اما هیأت نظارت بر مطبوعات تنها اقدام به دادن یک تذکر به این خبرگزاری کرد. گفتنی است این خبرگزاری ارتباطات نزدیک به حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و یکی از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات دارد. از سوی دیگر، یک روزنامه مدعی حمایت از دولت است که سردبیر آن یک مجرم امنیتی است و مدتی در بازداشت بوده و روزنامه قبلی این فرد نیز به دلیل اهانت به قرآن توقیف شده بود. این روزنامه در اقدامی حیرت‌آور از هفته‌نامه هتاک شارلی حمایت کرد. این روزنامه با انتشار عکسی از جورج کلونی، رسما حضور خود در کمپین اهانت به پیامبر اسلام را اعلام کرد. این اقدام درحالی صورت گرفت که نشریه هتاک شارلی ابدو، روز گذشته نیز ویژه‌نامه‌ای منتشر کرد و باز هم با درج کاریکاتوری به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام اهانت کرد.
انتقاد انبارلویی نسبت به برخورد با «وطن امروز»
البته این رفتار توهین‌آمیز روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت در کنار تبعیض هیات نظارت بر مطبوعات مورد اشاره و نقد روزنامه‌نگاران مطرح کشورمان نیز قرار گرفت. محمدکاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت در این‌باره معتقد است:  هیات نظارت باید نسبت به حمایت یک روزنامه از نشریه موهن فرانسوی، واکنش نشان دهد. انبارلویی به نسیم گفت: هیات نظارت بر مطبوعات و دیدگاه‌های دوگانه‌ای که در امر نظارت دارد زیر دیدگاه‌های انتقادی صاحبنظران و نخبگان قرار دارد. اعلام نظر دبیر آنها درباره تخلفات سایت «خبر آنلاین» و روزنامه «وطن امروز» هیچ تناسبی با معیارهای ارزشی و منطق حرفه‌ای حاکم بر مطبوعات ندارد. وی افزود: فکر می‌کنم نقد مشفقانه‌ای که نخبگان در این رابطه مطرح کردند باید موجب شود تا اعضای هیات نظارت بر مطبوعات دقیق‌تر امر نظارت بر مطبوعات را انجام بدهند. انبارلویی ادامه داد: امروز در پاریس نشریه «شارلی ابدو» کاریکاتوری موهن را از پیامبر اعظم در تیراژ 3 میلیون نسخه چاپ و منتشر کرده و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این اقدام به عنوان حمایت از آزادی بیان دفاع کرده است. توهین به پیامبر اسلام در دستور کار رسانه‌های غربی و سیاست خارجی آمریکا قرار دارد. نخست‌وزیر فرانسه هم از این اقدام دفاع کرده است. وی اضافه کرد: متاسفانه یکی از روزنامه‌های دوم خردادی روز سه‌شنبه با تیتری که در صفحه اول خود زده از این اقدام موهن نشریه فرانسوی به نوعی حمایت کرده است. به عبارتی بهتر تلویحا یک روزنامه دوم خردادی از اهانت‌های این نشریه دفاع کرده است. انبارلویی تصریح کرد: هیات نظارت تاکنون درباره این اهانت سکوت کرده است. این نشان می‌دهد حساسیت‌های لازم را هیات نظارت ندارد. امیدوارم این حساسیت موجب شود هم در دیدگاه‌های قبلی تجدید نظر کند و هم درباره این اقدام روزنامه‌ دوم‌خردادی موضع بگیرد. نشان بدهد نسبت به اهانت به پیامبر اسلام حساس است. وی در پایان گفت: باید به این نشریه تفهیم کنیم که این اقدام درستی نیست و مغایر با قانون اساسی است. قانون اساسی اجازه نمی‌دهد روزنامه‌ها مطالبی چاپ کنند که مخل امنیت ملی مبتنی بر اهانت به مقدسات باشد.
بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان
اما درحالی که روزنامه منسوب به جریان اصلاح‌طلبی رسما با حمایت از هفته‌نامه شارلی، توهین به مقدسات اسلامی را تایید و حمایت کرد؛ انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با انتشار بیانیه‌ای، به صورت مستدل درباره حادثه شارلی ابدو اظهارنظر کرد. به گزارش فارس در این بیانیه آمده است: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به دور از هیاهوی رسانه‌ای باور دارد به همان اندازه که ترور فیزیکی محکوم است ترور عقیدتی و اعتقادی نیز محکوم است. چه بسا پشت صحنه ترورهای فیزیکی پاریس، کسانی قرار دارند که ترورهای عقیدتی را طراحی و اجرا می‌کنند. به یک معنی جریاناتی که بی‌محابا اعتقاد یک امت را به سخره می‌گیرند در حقیقت مبنای تروریسم را پایه‌گذاری می‌کنند و در نبود یک روال حقوقی برای مقابله با اینگونه «تروریست پروری» متأسفانه دولت‌های غربی نیز به اسم آزادی بیان از اینگونه تفکرات بیمارگونه حمایت می‌کنند. از همین رو، وقوع حادثه تروریستی پاریس را می‌بایست تداوم همان پروژه تروریسم اعتقادی و مقوله «اسلام‌هراسی» دانست. در ادامه این بیانیه آمده است: چگونه است در غرب مقوله‌ای تحت عنوان هولوکاست با هوادارانی در خوشبینانه‌‌ترین حالت 13 میلیون جمعیت در سراسر گیتی دارای قوانینی است که هرگونه بررسی - حتی تاریخی - آن را نهی می‌کند اما مقوله‌ای چون اسلام با جمعیت هواداری نزدیک به 7/1 میلیارد جمعیت در پهنای گیتی از هیچ مبنای حقوقی حمایتی برخوردار نیست؟
 


Page Generated in 0/0324 sec