printlogo


کد خبر: 132205تاریخ: 1393/10/29 00:00
میانبر بر‌ای فرار از غول ژاپن

مهدی طاهرخانی: روزی که تیم‌های همگروه تیم ملی فوتبال کشورمان مشخص شد کمتر کسی حدس می‌زد دیدار نهایی ایران و امارات به گونه‌ای شود که حریف نسبت به ما یک امتیاز خاص داشته باشد. ما از گروه خود صعود کردیم اما آنچه اهمیت حیاتی دارد سرگروهی است. به یک دلیل بسیار ساده؛ ژاپن بدون تردید در حال حاضر بهترین تیم فوتبال آسیاست و قطعا در صورت دوم شدن در گروه و برخورد با آخرین قهرمان جام ملت‌های آسیا می‌تواند یک روز بسیار سخت را برای ما رقم بزند. دوم شدن در گروه به زبان عامیانه یعنی تقریبا تنها شاید 30 درصد شانس صعود داشتن. در صورت دیگر برتری ایران مقابل امارات در بازی امروز می‌تواند ما را در برابر عراق یا احتمال کمتر اردن، حاضر کند. بدون شک شانس ما برای پیروزی برابر این دو کشور به مراتب بیشتر از ژاپن است. از این رو امروز تیم کی‌روش تنها برای کسب 3 امتیاز به میدان می‌رود و امارات که با یک تساوی به‌عنوان سرگروه صعود می‌کند قطعا بی‌جهت خودش را به آب و آتش نمی‌زند. اما سوال مهم این است؛ آیا ایران قادر به عبور از امارات است؟ بازی‌های گذشته 2 تیم نشان داده که هر چه تیم کی‌روش در دفاع خوب است، اماراتی‌ها خط حمله زهرداری دارند. اگر چه این کشور برابر فوتبال ایران یک بازنده همیشگی بوده است اما به نظر می‌رسد این نسل آنها از پتانسیل بالاتری برخوردارند و باید بسیار آنها را جدی گرفت. مهم‌ترین فاکتور مثبت امارات، به هماهنگی عجیب بازیکنانش مربوط می‌شود. این تیم تقریبا همان تیم پایه‌های سال‌های گذشته امارات است که از رده نوجوانان، جوانان و امید کنار یکدیگر بودند و حالا همه آن بازیکنان در قالب تیم ملی بزرگسالان در میدان حاضر می‌شوند. از این رو کی‌روش می‌داند که امارات به هیچ عنوان حریف ساده‌ای نیست و شاید سخت‌ترین بازی مرحله گروهی تیم ملی ایران، همین نبرد ویژه امروز باشد.
فوتبال زیبا و تفاضل گل قربانی یک صعود
منتقدان تیم ملی فوتبال ایران با وجود 2 پیروزی گذشته تیم ملی اعتقاد دارند، اساس بازی شاگردان کی‌روش همانند جام جهانی، بیشتر تکیه بر دفاع است. همین فوتبال تدافعی موجب شد ما از لحاظ تفاضل گل از امارات عقب باشیم. کارشناسان اعتقاد دارند اگر کی‌روش از پیله احتیاط‌آمیز خود خارج می‌شد ایران این توانایی را داشت تا همانند امارات با یک پیروزی پرگل از پیکار با قطر بیرون بیاید اما سرمربی پرتغالی ایران که دغدغه صعود داشت در تعویض‌ها و افکارش بیشتر در تصاحب هر 3 امتیاز بود تا در مرحله نخست، صعودش را گارانتی کند البته از یک جهت این طرز فکر او درست بود چرا که در صورت تساوی یا باخت، احتمال حذف ما وجود داشت و با توجه به قطعی بودن صعود امارات، حریف در پیکار نهایی با آسودگی خاطر در زمین حاضر می‌شد و تیم ایران به واسطه استرس و فشار ممکن بود حذف شود اما حالا از سوی دیگر تفاضل گل موجب شده مساوی هم ما را به مصاف ژاپن بفرستد که این به معنای یک دیدار واقعا مشکل و تقریبا مزه کردن حذف است.
یادآوری تیم قطبی برای کی‌روش
4 سال قبل در جام ملت‌های آسیا که در قطر برگزار می‌شد تیم افشین قطبی وضعیتی مشابه امروز تیم کی‌روش داشت. با این تفاوت که تیم ملی ایران بازی‌های تقریبا هجومی‌ای را در مرحله مقدماتی به اجرا گذاشت و موفق شد با 3 پیروزی متوالی راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شود. اما در آنجا با شکست برابر کره‌جنوبی ناگهان ورق برگشت. ایران حذف شد و قطبی هم جایگاهش را از دست داد. کی‌روش که تا امروز زیبایی را قربانی نتیجه‌گرایی صرف کرده است می‌داند حتی در صورت پیروزی برابر امارات و صعود به مرحله بعد، تنها شکست دادن عراق یا اردن می‌تواند پایه‌های صندلی او را محکم کند. یک باخت و حذف قادر است همان بلایی را بر سر این پرتغالی نازل کند که 4 سال قبل، قطبی آن را تجربه کرد البته مهم‌ترین ماموریت فعلی فوتبال ایران، شکست دادن امارات است تا ما از خطر رودررو شدن با غول ژاپن در حذر باشیم.
 


Page Generated in 0/0068 sec