printlogo


کد خبر: 132416تاریخ: 1393/11/4 00:00
رسانه‌های دنیا درباره نامه رهبر انقلاب چه گفتند؟
منطق قرآن

گروه سیاسی: اگرچه نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب و آمریکای شمالی در شبکه‌های مجازی منتشر شد اما تقریبا همه رسانه‌های معتبر دنیا، از آمریکای شمالی گرفته تا اروپا و خاورمیانه و شرق آسیا با انتشار همه یا بخش‌هایی از این نامه به بررسی و ارزیابی آن پرداختند.
AP، یعنی همان خبرگزاری آسوشیتدپرس یکی از رسانه‌هایی بود که این نامه را به‌صورت ویژه منعکس و بررسی کرد. این خبرگزاری درباره این نامه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نوشت: «ایران به جوانان غرب گفت که اسلام را بیازمایید.» در این گزارش به بخش‌هایی از پیام رهبر انقلاب اشاره شده بود که فرمودند: حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. از دو دهه پیش به این سو- یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی- تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. خبرگزاری آسوشیتد پرس سپس در بخش‌هایی از بازتاب پیام رهبری، توصیه ایشان به جوانان را منعکس کرد که فرمودند: اجازه ندهید این واقعیت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اول آن بشناسید. این خبرگزاری سپس در پایان گزارش خود به موضع ایران در قبال حوادث اخیر پاریس اشاره کرد و نوشت که ایران حمله به نشریه شارلی ابدو را محکوم کرده است اما در عین حال انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام در این نشریه را نیز محکوم کرده است.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم در تارنمای خود در مطلبی با عنوان «نامه سرگشاده رهبر جمهوری اسلامی ایران به جوانان غرب» نوشت: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای از جوانان غربی خواسته است تا اسلام را براساس حوادث تروریستی شارلی ابدو قضاوت نکنند. سی‌ان‌ان همچنین نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران در نامه خود از جوانان اروپا و آمریکای شمالی می‌خواهد براساس درک و فهم خود به اسلام بنگرند. این رسانه در ادامه خاطرنشان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در این نامه خطاب به جوانان غربی از آنها می‌خواهد اجازه ندهند مستکبران با معرفی تروریست‌هایی که خود استخدام کرده‌اند به‌عنوان نمایندگان اسلام، هراس در دل آنها بیندازند؛ ایشان توصیه می‌کند جوانان غربی نسبت به این تصویرهای رسانه‌ای که غرب از اسلام ارائه می‌دهد، بی‌اعتنا باشند.
نشریه «فارین پالیسی» هم با اشاره به این پیام‌، آن را «نامه سرگشاده و غیرمنتظره از رهبر ایران» خواند و به انتشار بخش‌هایی از آن پرداخت. این نشریه با «ملایم‌» خواندن لحن این پیام نوشت: در نامه‌ای غیرمعمول که به صورت آنلاین منتشر و روی سایت توئیتر به اشتراک گذاشته شد، آقای خامنه‌ای از جوانان اروپا و آمریکای شمالی خواست پیش از محکوم کردن اسلام، تلاش کنند آن را بشناسند.
فارین پالیسی با نقل آن بخشی از پیام که در آن گفته شده «حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ آنها مستقیماً با شما سخن بگویم» نوشت، اشاره رهبر جمهوری اسلامی به حمله به نشریه «شارلی ابدو» و فروشگاه یهودیان «کوشر» در پاریس است که باعث تحریک احساسات ضداسلامی در میان غربی‌ها شد. این نشریه آمریکایی نوشت:‌‌ آقای خامنه‌ای بارها اعلام کرده‌ است دشمنی ایران با دولت آمریکاست نه مردم آمریکا. در همین راستا بود که وی در این نامه اظهار داشت، در این نوشته سیاستمداران و دولتمردان غربی مخاطب نیستند چون آنان «آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند»، بلکه خطاب وی به جوانانی است که هوشیار هستند. شبکه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی با عنوان «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران از جوانان غربی خواست درباره اسلام پیش داوری نکنند»، به پیام مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی پرداخت. در گزارش بلومبرگ آمده است: ‌«رهبر عالی ایران از جوانان در غرب خواست اجازه ندهند کشتار انجام شده در مجله فکاهی فرانسوی در ذهن آنها درباره اسلام پیش‌داوری ایجاد کند».
 شبکه بی‌بی‌سی هم به این نامه رهبر انقلاب واکنش نشان داد و نوشت: «رهبر عالی ایران در پیامی سرگشاده جوانان اروپا و آمریکا را خطاب قرار داد؛‌ پیامی که در آن گفته شده غرب به دنبال انتشار نفرت از اسلام و مسلمانان است». در ادامه گزارش بی‌بی‌سی آمده است: «دلیل درخواست ارائه شده از جوانان غربی به گفته آیت‌الله خامنه‌ای تحولات اخیر در فرانسه بوده است؛ پیامی که به زبان انگلیسی نوشته و در وب‌سایت رسمی رهبر ایران منتشر شده است».
بازتاب در اروپای شرقی و شرق آسیا
نامه رهبر انقلاب در شرق اروپا و شرق آسیا نیز واکنش‌های فراوانی داشت. شبکه‌های تلویزیونی روسیه پس از انتشار این نامه بلافاصله به آن پرداختند و این اقدام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را یک پاسخ متفاوت جهان اسلام به توهین‌های غرب به مقدسات اسلامی دانستند. صدای روسیه در‌این‌باره گزارش داد: رهبر معظم انقلاب ایران در نامه‌ای سرگشاده جوانان اروپا و آمریکای غربی را دعوت کرد تا اسلام را بشناسند و گفت غرب به دنبال هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی علیه اسلام است.
رادیو بین‌المللی چین هم در مطلبی با عنوان «نامه رهبر ایران به جوانان اروپا و آمریکای شمالی» نوشت: رهبر معظم انقلاب ایران در پی حوادث فرانسه، از جوانان اروپا و آمریکای شمالی خواست از طریق قرآن با زندگی پیامبر اسلام آشنا شوند. این رسانه با انتشار بخشی از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ادامه داد: وی همچنین از جوانان غربی بویژه جوانان فرانسه و آمریکای شمالی خواست اجازه ندهند حوادث پیش آمده آنان را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کند. رادیو بین‌المللی چین در ادامه نوشت: رهبر عالی ایران همچنین دلیل مخاطب قرار دادن جوانان غربی را حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در نقاط مختلف دنیا و نیز دیدن حس حقیقت‌جویی در قلب‌های این جوانان عنوان کرد. وی همچنین در نامه سرگشاده خود از جوانان غربی خواست اسلام را براساس حوادث تروریستی اخیر که در کشور فرانسه رخ داده، داوری نکنند. خبرگزاری شینهوا نیز در گزارشی با اشاره به پیام مشروح و سرگشاده رهبر انقلاب اسلامی نوشت؛ رهبر عالی ایران با ارسال این نامه در واقع جوانان غربی را به مطالعه و شناخت واقعی اسلام دعوت کرد. این رسانه نوشت: رهبر عالی ایران همچنین از این جوانان خواست، اجازه ندهند تروریست‌های دست‌پرورده غرب خود را به‌عنوان نمایندگان واقعی اسلام به آنان معرفی کنند.
بازتاب در رسانه‌های منطقه
نامه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکایی درباره لزوم شناخت اسلام واقعی از منابع اصلی خود واکنش‌های زیادی را در میان رسانه‌های عربی منطقه داشت به‌گونه‌ای که برخی از این رسانه‌ها‌ متن کامل این نامه را منتشر کردند. به گزارش فارس، این رسانه‌ها، چند بخش کلیدی از نامه رهبر انقلاب را به عنوان تیتر انتخاب کردند و تحلیل‌های متفاوتی نیز از آن داشتند. توصیه به جوانان اروپایی، دعوت به شناخت مستقیم و بی‌واسطه از اسلام، پیشینه اسلام‌هراسی، انگیزه‌های ترس و نگرانی از آن، اصرار نکردن بر پذیرش برداشت ایشان یا هر تلقی دیگری از دین، شناخت اسلام از طریق منابع اصیل و خودداری از پذیرش هرگونه پیشداوری درباره اسلام از مهم‌ترین و بیشترین تیترهایی بود که از سوی رسانه‌های عربی انتخاب شد. در همین راستا روزنامه
القدس العربی چاپ لندن نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای از جوانان غربی خواست تا هرگونه پیشداوری از اسلام را نپذیرند. این روزنامه افزود: آیت‌الله خامنه‌ای که نخواست دیدگاه خود را تحمیل کند، از جوانان اروپایی خواست تا درباره دین اسلام تحقیق کنند. سایت شبکه تلویزیونی النیل مصر نیز با اشاره به این نامه نوشت: رهبر ایران از جوانان اروپایی خواست تا در واکنش به پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، تلاش کنند شناخت بی‌واسطه از اسلام به دست آورند. سایت اخبار مصر هم در گزارشی به نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: رهبر ایران به جوانان اروپا توصیه کرده است تا از هرگونه پیشداوری درباره اسلام خودداری کنند. روزنامه الرای چاپ اردن نیز این تیتر را انتخاب کرد که «رهبر ایران از جوانان غربی خواست تا پیشداوری درباره اسلام را نپذیرند.» روزنامه مصری الیوم السابع نیز در تیتر نخست خود به این موضوع اشاره کرد که رهبر ایران، جوانان غربی را به تحقیق و بررسی درباره اسلام دعوت کرد و از آنان خواست اسلام را از طریق منابع قرآن و سنت پیامبر بشناسند. روزنامه السفیر چاپ لبنان نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای از جوانان اروپا خواست تا درباره اسلام تحقیق کنند و اجازه ندهند که اسیر پیشداوری‌ها شوند. خبرگزاری بین‌المللی اسلامی نیز این تیتر را منتشر کرد که رهبر از جوانان اروپا خواسته است تا اسلام را از منابع اصلی آن و بی‌واسطه دریافت کنند. سایت ایلاف وابسته به عربستان‌سعودی که از لندن به‌روز‌رسانی می‌شود نیز با انتشار بخش‌هایی از نامه سرگشاده رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی به زبان انگلیسی در تیتر خود نوشت: چه چیز شما را از اسلام می‌ترساند؟ شبکه اخباری نهرین نت عراق نوشت که رهبری انقلاب اسلامی ایران از اروپا خواسته است تا از طریق قرآن با اسلام آشنا شوند. سایت مسلم‌پرس نیز همین تیتر را انتخاب کرد و سایت‌های فوریه (جنبش 20 فوریه جوانان مصر)، فلسطین الیوم، العربی الجدید، الوقت، السفیر،‌ النهار لبنان، الاهرام مصر،‌ رای الیوم، سوییس اینفو، ام تی وی، الوطن العربی، لبنان اینفو و... در تیترهای شبیه به هم به آن بخش از سخنان رهبری انقلاب اشاره کردند که خواستار شناخت اسلام از طریق منابع اصیل شدند. وبگاه تحلیلی البوابه نیز متن کامل نامه را با تمرکز بر دعوت جوانان اروپایی به شناخت بی‌واسطه از اسلام توسط رهبری انقلاب اسلامی ایران منتشر کرد.
بازتاب در ترکیه
رسانه‌های ترکیه نیز به‌صورت وسیع نامه رهبر انقلاب اسلامی ایران به جوانان غربی را منعکس کردند. خبرگزاری آناتولی در گزارش مشروحی از تهران با عنوان نامه رهبر ایران به جوانان غرب، نوشت: رهبر ایران جوانان غربی را به آشنایی با حقایق دین اسلام، قرآن کریم و زندگی حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام دعوت کرد و از آنها خواست اجازه ندهند تروریست‌هایی را که دست‌پرورده خود غرب هستند، به‌عنوان نماینده اسلام به آنها قالب کنند. خبرگزاری آناتولی با یادآوری اینکه رهبر دینی ایران در پی حوادث اخیر فرانسه چنین نامه‌ای را خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشته است، افزود: در این نامه جوانان در مقابل طرح‌های اسلام‌هراسی در غرب به آشنایی با حقایق و واقعیت‌های دین اسلام دعوت شده‌اند.  به گزارش ایرنا، روزنامه‌های پرشمارگان «آکشام» و «ینی‌شفق» و بسیاری از تارنماهای خبری - تحلیلی ترکیه نیز با استفاده از خبر آناتولی و با عنوان «نامه رهبر ایران به جوانان غربی»، این خبر را در صدر اخبار مهم خارجی خود منتشر کرده‌اند. به نوشته آکشام، آیت‌الله خامنه‌ای در نامه خود به جوانان غرب از آنها خواسته است پشت‌پرده کمپین‌های ضداسلام را تحقیق و بررسی کرده و در قبال پیشداوری‌ها و اطلاعات نادرست از اسلام، به منابع اسلامی روی آورده و واقعیت را جویا شوند.
شبکه‌های اجتماعی
بازتاب پیام رهبر انقلاب در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار گسترده بود.  بلافاصله پس از انتشار این نامه در شامگاه چهارشنبه هفته گذشته، بسیاری از کاربران ایرانی و غیرایرانی شبکه‌های مختلف اجتماعی، متن کامل یا بخش‌هایی از این پیام مهم را به اشتراک گذاشته و درباره آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. برخی کاربران ایرانی، این پیام را یادآور نامه تاریخی
امام خمینی(ره) به گورباچف درباره فروپاشی نظام کمونیستی شوروی دانسته و از آن به‌عنوان «نقطه عطف» روابط غرب با اسلام یاد کرده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، این کاربران همچنین ادبیات نرم و روان و مستدل این نامه را نشانگر قدرت و استحکام منطق رهبر ایران دانستند و نوشتند این اقدام آیت‌الله خامنه‌ای یک سد بزرگ در مقابل عملیات اسلام‌ستیزی پس از ماجرای شارلی ابدو قرار می‌دهد. نامه رهبر ایران باعث بحث‌های فراوانی در میان کاربران عرب شبکه‌های اجتماعی نیز شد. مهم‌ترین وجه مشترک واکنش این کاربران، این بخش از نامه رهبر ایران بود که جوانان غربی را در انتخاب و نتیجه‌گیری آزاد گذاشته و برداشت آنها از اسلام را متکی به مطالعات و پژوهش‌های خود آنان کرده است. یکی از کاربران توئیتر روز گذشته درباره این موضوع نوشت: «در حالی که حکام کشورهای اسلامی درگیر آن هستند برای مرگ ملک عبدالله چند روز عزای عمومی اعلام کنند، رهبر ایران در حال مبارزه با اسلام‌ستیزی و گفت‌وگو با جوانان غرب درباره پیامبر رحمت است».


Page Generated in 0/0058 sec