printlogo


کد خبر: 132437تاریخ: 1393/11/4 00:00
اعتمادی که در بازار سرمایه همچنان از دست می‌رود
افت شاخص‌ها برای چهارمین هفته متوالی

گروه اقتصادی: با ریزش 38/1 درصدی در چهل و سومین هفته معاملاتی امسال، شاخص بورس برای چهارمین هفته متوالی به روند کاهشی خود ادامه داد. ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم در هفته‌ای که گذشت به 3927 میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل 20 درصد کاهش یافته است. همچنین تعداد 192 هزار و 159 برگه اوراق مشارکت به ارزش 191 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 3/13 و 6/12 درصد کاهش را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، در پایان معاملات هفته منتهی به سوم بهمن، شاخص کل با 910 واحد کاهش، به رقم 65 هزار و 29 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز با 1021 واحد کاهش به رقم 47 هزار و 853 واحد و شاخص بازار دوم با 510 واحد افزایش به عدد 128 هزار و 224 واحد رسیدند که به ترتیب با 09/2 درصد کاهش و 40/0 درصد افزایش مواجه شدند. گروه محصولات شیمیایی با 3 درصد، استخراج زغال‌سنگ با 50/1 درصد و  منسوجات با 41/0 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها در هفته‌ای که گذشت به خود اختصاص دادند.
اعتماد از دست رفته، مسأله اول بورس است
کارشناس بازار سرمایه گفت: برای درمان مشکلات بورس، سهامداران باید در شرایط فعلی رفتارهای هیجانی خود را کنترل کنند و دولت هم باید تلاش کند اعتماد از دست رفته را به بازار سهام بازگرداند. محمدرسول حمیدیان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: شرایط منفی روانی که بر بازار سرمایه حاکم است، موجب شده سهامداران بورسی نسبت به خبرهای مثبت نیز واکنشی منفی نشان دهند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتشار خبرهای مثبت درباره تعویق 5 ساله بحث کیفی‌سازی محصولات شرکت‌های پالایشی و توقف بهره مالکانه صنایع سنگ‌آهن خبرهای خوبی برای بازار است که با وجود آنها نیز هیجان فروش در بورس متوقف نمی‌شود. وی گفت: البته باید از کاهش قیمت جهانی نفت هم به عنوان یک ریسک برای کلیت بازار سرمایه غافل نشد، چرا که درآمد کشور ارتباط مستقیمی با قیمت نفت دارد که کاهش نرخ جهانی این کالای استراتژیک بودجه دولت را با کسری قابل توجهی روبه‌رو می‌کند و بازار سهام نیز به عنوان نبض اقتصاد کشور، متاثر از این اتفاق است. این کارشناس بازار سرمایه نرخ بالای سودهای سپرده‌گذاری بانکی را نیز تهدیدی برای بازار سهام برشمرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی بورس، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با خیال راحت از سود سپرده بانکی که نسبت به بازار سهام بازدهی بیشتری دارد، بهره ببرند. وی درباره راه‌حل برون‌رفت از شرایط فعلی و توقف ریزش‌های متوا ی شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها گفت: برای درمان کوتاه‌مدت مشکلات بورس، سهامداران باید در شرایط فعلی رفتارهای هیجانی خود را کنترل کنند البته دولت هم باید تلاش کند اعتماد از دست رفته را به بازار سهام بازگرداند. به گفته وی، از نظر نگاه بلندمدت نیز درصورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و قیمت نفت نیز قدری افزایش یابد شاهد بهبود اوضاع بورس خواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه در پایان با تاکید بر اینکه سهامداران در شرایط کنونی باید صبوری در پیش بگیرند، گفت: در حال حاضر قیمت سهام شرکت‌ها در بورس بشدت افت کرده است و فروش سهام در این قیمت‌ها توجیه ندارد.
قوانین بازار سرمایه با ماهیت طولانی‌مدت در بودجه آورده نشود
 مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: نماد ۳ پالایشگاه در بورس و ۳ پالایشگاه در فرابورس براساس دستورالعمل عدم ارسال اطلاعات متوقف است. حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با فارس‌، درباره گلایه برخی سهامداران مبنی بر توقف طولانی‌مدت برخی نمادهای بورسی گفت: توقف نماد در بورس براساس مقررات است و گاهی برخی شرکت‌ها مجمع عمومی برگزار می‌کنند که باید نماد متوقف شود یا اینکه گاهی می‌خواهند اطلاعات شرکت را به بورس ارائه کنند که باید نماد معاملاتی متوقف شود و همه اینها براساس دستورالعمل است. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: گاهی در افشای اطلاعات شرکت‌ها ابهام ایجاد شده است که باید نماد آن بسته شود تا به صحت اطلاعات رسیدگی شود. وی درباره نمادهایی که به صورت طولانی‌مدت در بورس بسته می‌شوند، گفت: نمادهایی که به صورت بلندمدت بسته شده‌اند، در حال حاضر 3 پالایشگاه در بورس اوراق بهادار و
3 پالایشگاه در فرابورس هستند که متوقف شده‌اند، چون گزارش‌های 3، 6 و 9 ماه ارائه نکرده‌اند و چون ابهام دارند، نماد آنها طبق مقررات بسته می‌ماند. قالیباف افزود: ‌این پالایشگاه‌ها در راستای سیاست اصل 44 واگذار شده‌اند که باید بعد از واگذاری درباره آنها از سوی دولت شفاف‌سازی صورت گیرد اما نه درباره نرخ خوراک این پالایشگاه‌ها و نه درباره نرخ محصول آنها تکلیف مشخص نشده و شفاف‌سازی صورت نگرفته، بنابراین این شرکت‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی از بازار ارائه کنند. باید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره این پالایشگاه‌ها تعیین تکلیف کند. وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بورس ماهیت سرمایه‌گذاری بلندمدت دارد و براساس پیش‌بینی از آینده و بازدهی اقتصاد صورت می‌گیرد بنابراین لازم نیست مباحث مربوط به بورس اوراق بهادار در بودجه که یک سند سالانه است، آورده شود بلکه باید در قوانین دائمی دیده شود.
 

بازار بورس را ترک نکنید
مدیر بورس منطقه‌ای استان کرمانشاه به افرادی که تاکنون در بازار مانده‌اند توصیه کرد: بازار بورس را ترک نکنند، زیرا بازار اینگونه نخواهد ماند. زهرا دفتری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن طبیعی خواندن اصلاح روند بازار بورس، افزود: این روند کاهشی و اصلاحی تنها مختص به بازار ایران نیست بلکه در تمام دنیا مشاهده می‌شود. وی زمان آغاز روند کاهشی بازار بورس را از دی ماه سال گذشته اعلام کرد و گفت: عواملی بسیاری بر بازار بورس و روند کاهشی شاخص‌ها اثرگذار است. دفتری معتقد است: نفت تاثیر مستقیمی روی اقتصاد ایران دارد و از آنجایی که اقتصاد ایران یک اقتصاد تک درآمدی است، کاهش درآمدهای نفتی بازارهای مرتبط از جمله بازار بورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی در ادامه به نقش ناامنی‌های منطقه در کاهش شاخص‌های بازار بورس اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که بر بورس اثرگذار است تامین امنیت است، سرمایه ریسک‌گریز است و کوچک‌ترین ناامنی در منطقه بازار بورس را متاثر می‌کند.


Page Generated in 0/0055 sec