printlogo


کد خبر: 132463تاریخ: 1393/11/4 00:00
آمریکا: عبدالله دوست عزیز ما بود
دفن ملک عبدالله و سلطنت سلمان

در پی خبر مرگ عبدالله سران غربی و عربی پیام‌های تسلیتی ارسال کردند که حاکی از اهمیت نقش بندگی او برای غرب یا پدرخواندگی‌اش برای شیوخ و دیکتاتورهای عربی بود.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله پس از مرگ عبدالله آن را رسما با این عبارت که «ملک عبدالله رهبری شجاع و صادق بود!!!» تسلیت گفت.
جان کری، وزیر خارجه او هم یکی از اولین کسانی بود که پیام تسلیتی به مناسبت مرگ پادشاه عربستان صادر کرد و گفت: «واشنگتن دوست خودش را از دست داد». جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم که روابط صمیمانه‌اش با خاندان سعودی بویژه باده‌نوشی‌اش با پادشاه مرده شهره عام و خاص بود در پیامی اعلام کرد از شنیدن خبر «عمیقا ناراحت» شده است چرا که عبدالله «دوست و شریک عزیز» ایالات متحده بوده است. او همچنین یادآوری کرد حمایت عربستان سعودی در طول حمله عراق به کویت در دهه 90 را هرگز فراموش نمی‌کند. اما فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در پیام تسلیتش، او را مردی مهم برای تاریخ کشور عربستان عنوان کرد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم در صفحه توئیتر خود مرگ پادشاه عربستان را تسلیت گفت.
بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با تسلیت مرگ او به شکلی مضحک اعلام کرد که این حامی بزرگ تروریسم، نقش مهمی در صلح در خاورمیانه داشت! سران کانادا، ژاپن، پاکستان و هند هم مرگ پادشاه عربستان را به مقامات سعودی تسلیت گفتند.
دلتنگی اسرائیلی‌ها برای عبدالله
«روون ریولین»، رئیس رژیم جعلی اسرائیل دیروز در واکنش به خبر مرگ عبدالله، پادشاه سعودی آن را خسارت سنگینی برای روند صهیونیستی سازش در خاورمیانه دانست. به گزارش شبکه المیادین، ریولین گفت: «مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان خسارت سنگینی برای روند صلح در خاورمیانه به شمار می‌رود.
رقابت سرسپردگی دیکتاتور‌های عربی
 اما واکنش سران دیکتاتور عربی به «خبر مرگش» حاکی از آن بود که ایشان نقش حمایت و پدرخواندگی عبدالله را برای حفظ قدرت‌های غیردموکراتیک‌شان تا چه میزان مهم می‌دانند. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور نظامی مصر سفر برنامه‌ریزی‌شده‌اش به داووس سوییس را لغو کرد تا به عربستان برود و در مراسم تشییع پادشاه شرکت کند. دولت مصر برای مرگ کسی که تا یک سال و اندی پیش هدف شعار انقلابیون این کشور بود 7 روز عزای عمومی اعلام کرد. عبدالله دوم پادشاه اردن و آل‌خلیفه بحرین هم با نیمه‌کاره رها کردن سفرشان به داووس سوییس راهی عربستان شدند و با اعلام 40 روز عزای عمومی در کشورهایشان میزان سرسپردگی خود به دلارهای نفتی سعودی‌ها را نشان دادند. پادشاه کویت هم در رقابت سرسپردگی تصریح کرد که یکی از بزرگان تاریخ جهان در گذشته است! در این میان امارات عربی متحده تنها 3 روز عزای عمومی اعلام کرد و سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان و شیخ تمیم، امیر قطر در تسلیت به سران سیاسی ریاض زیاده‌روی نکردند. در عوض محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان ضمن تسلیت مرگ عبدالله 3 روز عزای عمومی اعلام کرد در حالی که محمد ششم پادشاه مغرب در پیام تسلیتش مدعی شد که ملک عبدالله زندگی خود را وقف مسائل جهان عرب کرد. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دیروز با لغو سفرش به سومالی به عربستان شتافت تا بر خلاف ادعای خلافت اسلامی‌اش در مراسم تشییع خلیفه رقیب شرکت کند. تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان و سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل نیز تسلیت گفتند. نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب،حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور این کشور و أحمد الطیب شیخ الأزهر دیگر کسانی بودند که پیام تسلیت فرستادند.
 


Page Generated in 0/0067 sec