گروه اقتصادی: کشمکش بر سر قیمتگذاری خودرو همچنان ادامه دارد؛ از یک سو شورای رقابت و از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن خودروسازان و شرکتهای خودروسازی. جالب آنکه سازندگان داخلی خودرو هر از چندی به بهانههای مختلف به همه تعهدات خود پشت پا میزنند و توافقات امضا شده با شورای رقابت را به سخره میگیرند. تازهترین آن هم عدم اجرای قیمتگذاری خودروی دنا از سوی شرکت ایرانخودرو بود که گفت قیمتگذاری شورای رقابت درباره این خودرو را قبول ندارد و بر این اساس تنها به توزیع خودروهایی که پیشفروش شده اقدام میکند و از آن پس نیز، خودروی دنا را برای بازار داخلی تولید نمیکند بلکه فقط به بازارهای صادارتی میفرستد. بهتازگی نیز معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تلاش این وزارتخانه برای خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خبرداده و گفته است برای تسریع در این امر، وزیر صنعت 2 نامه به سازمان مدیریت و برنامهریزی و شورای اقتصاد ارسال کرده است. بهگفته محسن صالحینیا وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است خودرو از جمله کالاهای انحصاری نیست و با توجه به وجود تولیدکنندگان بسیار، این کالا باید از شمول انحصار خارج شده و در خارج از شورای رقابت، قیمتگذاری شود. وی تصریح کرد: در صورت تصویب این شورا، خودرو از فهرست کالاهای مشمول قیمتگذاری خارج میشود. گفتنی است شورای اقتصاد مصوبهای دارد که چند کالا از جمله خودروهای سواری را به دلیل انحصاری بودن در فهرست قیمتگذاری از سوی شورای رقابت قرار داده است. در همین حال رئیس شورای رقابت با بیان اینکه وضع بازار خودرو نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته و خودرو همچنان کالای انحصاری است، گفت: فقط با تغییر قانون، وظیفه شورای رقابت تغییر میکند. رضا شیوا درباره موضوعات مطرح مبنی بر خروج قیمتگذاری خودرو از شورای رقابت، اظهار داشت: شورای رقابت موظف است براساس قانون در بازار کالاهای انحصاری ورود پیدا کرده و دستورالعمل قیمتگذاری آنها را انجام دهد. وی با اشاره به اینکه بر همین اساس شورای رقابت اقدام به تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو کرده است، افزود: این وظیفه فقط با تغییر قانون توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شورای رقابت سلب خواهد شد. شیوا اضافه کرد: وضع بازار خودرو نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است و خودرو همچنان کالای انحصاری است. شیوا تأکید کرد: شورا در صدد است بازار خودروهای وارداتی را هم بررسی کند و اگر انحصاری را در آن مشاهده کرد اقدام به تعیین دستورالعمل قیمتگذاری کند. وی با اعلام اینکه در این هفته، شورای رقابت نتایج بررسی وضع بازار خودروهای وارداتی را اعلام خواهد کرد، اظهار داشت: اگر انحصاری بودن بازار خودروهای وارداتی محرز شود ما به این بازار ورود پیدا خواهیم کرد. رئیس شورای رقابت با بیان اینکه پیشنهادی برای افزایش قیمت خودرو ارائه نشده است، تجدیدنظر در قیمتگذاری خودرو را منوط به اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی دانست و در واکنش به نامه وزارت صنعت به شورای اقتصاد برای رفع شمولیت انحصار از صنعت خودرو گفت: شورای رقابت مرجع تشخیص انحصاری بودن یا نبودن صنعت خودرو است. وی تأکید کرد: در یک سال گذشته نه خودروساز جدیدی وارد بازار شده و نه تولید جدیدی اتفاق افتاده است بلکه همان خودروسازان قدیمی با همان سهم بازار قبلی، فعال بودهاند. وی همچنین درباره آییننامه جدید وزارت صنعت برای ساماندهی واردات خودرو، گفت: این دستورالعمل در اختیار شورای رقابت قرار گرفته و در حال بررسی کارشناسی آن هستیم. از سوی دیگر دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودرو جزو کالاهای انحصاری نیست و نباید توسط شورای رقابت قیمتگذاری شود، گفت: به همین منظور نامهای را به رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال کردهایم. احمد نعمتبخش اظهار داشت: در صددیم موضوع انحصاری نبودن خودرو را در شورای اقتصاد طرح کنیم تا این شورا تصمیمات لازم را بگیرد و تعیین قیمت خودرو را به مکانیزم بازار محول کند. وی تأکید کرد: خودروهای سواری نه بهصورت طبیعی و نه قانونی در زمره کالاهای انحصاری قرار نمیگیرند. نعمتبخش با اشاره به اینکه از سال 80 شرکتهای خودروسازی کشور از 7 به 17 شرکت افزایش یافته است، اضافه کرد: در حوزه واردات نیز از 4 شرکت به 21 شرکت رسیدهایم که این امر نشان از حضور شرکتهای متعدد و عدم انحصار در بازار خودرو دارد.