printlogo


کد خبر: 132847تاریخ: 1393/11/11 00:00
نخستین نشانه تزلزل السیسی پس از مرگ عبدالله
48 کشته و 105 زخمی در حملات مهیب داعش به مصر

بین‌الملل: سونامی حملات تروریستی بی‌سابقه به نقاط مختلف صحرای سینا و شمال مصر، دولت السیسی را غافلگیر کرد و این کشور را در عزا فرو برد. گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس که اخیرا با رهبر تکفیری‌های داعش ابوبکر البغدادی بیعت کرده است، روز پنجشنبه تا شامگاه به ترتیب حمله به مقرهای گردان ۱۰۱ ارتش مصر، خطوط گاز العریش و ایست‌های بازرسی ابوطویله و الجوره در شیخ زوید، شلیک خمپاره به دو ایست بازرسی در الماسوره و رفح نزدیک مرز نوار غزه و بمب‌گذاری در یک مقر امنیتی در غرب بندراسکندریه را صورت داد که این حملات مجموعا 48 کشته و 105 زخمی برجای گذاشت که اغلب قربانیان را نیروهای نظامی و امنیتی و وابستگانشان تشکیل می‌دهند. به گفته سخنگوی ارتش مصر، تروریست‌ها به‌وسیله خودروهای بمب‌گذاری شده و گلوله‌های آر پی جی برخی از مراکز و تاسیسات وابسته به نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی در شهر العریش را هدف قرار دادند. در انفجار اسکندریه نیز چند نفر از افسران مصری زخمی شده‌اند.
به گزارش الجزیره، بلافاصله پس از این حملات که گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس در صفحه توئیتر منسوب به خود آنها را بر عهده گرفته است، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر که برای شرکت در اجلاس سران آفریقا به اتیوپی سفر کرده بود، سفر خود را ناتمام گذاشته و به قاهره بازگشت.
رئیس‌جمهور نظامی مصر، ساعتی پس از حملات در آدیس آبابا با هیأت همراه خود در سفر به اتیوپی از جمله صدقی صبحی وزیر دفاع مصر و محمود حجازی رئیس ستاد مشترک ارتش نشستی را برگزار و طی آن تحولات سینا و حملات تروریستی در این منطقه را بررسی کرد. برخی رسانه‌های منتقد السیسی از این اتفاق به‌عنوان نخستین نشانه تزلزل ژنرال سیاستمدار مصری پس از مرگ حامی بزرگش عبدالله، پادشاه پیشین سعودی یاد می‌کنند.
متعاقب آن از بامداد دیروز نیروهای مسلح مصر حملات گسترده در مناطق رفح و شیخ زوید با استفاده از بالگردهای آپاچی را آغاز کرده و چندین هدف در جنوب شیخ زوید و رفح را بمباران کردند.
یک منبع امنیتی مصر اعلام کرده است که فرماندهان امنیتی وزارت کشور برای پیگیری عملیات به شهر العریش آمدند و اجرای یک طرح امنیتی ضربتی را آغاز کرده‌اند و همچنین همه نیروها در سراسر شهرها استقرار یافته‌اند و حراست از مقرهای امنیتی و دولتی نیز تشدید شده و گشتی‌های امنیتی در خیابان‌های اصلی در حال گشت‌زنی هستند.
نیروهای امنیتی در شمال سینا به حالت آماده‌باش کامل درآمده و تشکیلاتی از نیروهای مبارزه با تروریسم، عملیات ویژه، صاعقه و نیروهای پلیس در حال پاکسازی مناطقی هستند که از آنجا به سمت مقرهای امنیتی مصر خمپاره شلیک شده است و علاوه بر آن روستاهای جنوب شیخ زوید، رفح و شرق العریش را برای اجرای عملیات‌های گسترده با استفاده از بالگردهای آپاچی و هواپیماهای بدون خلبان تعیین کرده‌اند. همچنین جاده العریش- شیخ زوید مسدود شده است.
واکنش الازهر و سیاسیون مصر
اما دانشگاه الازهر مصر در بیانیه‌ای در واکنش به حملات خونین العریش، شیخ زوید و رفح تاکید کرد که خون شهدا هرگز هدر نخواهد رفت و خون پاک آنها سرزمین مصر را معطر کرده و راه آینده را برای ما ترسیم می‌کند: «این قبیل اقدامات تروریستی هرگز عزم و اراده ما را برای رساندن کشور به ساحل امن از بین نخواهد برد و مصر و ملت و رهبران آن در پشت نیروهای مسلح و پلیس هستند تا از وطن خود دفاع کنند». دکتر «شوقی علام» مفتی مصر نیز این انفجارهای تروریستی را تحت عنوان«تروریسم سیاه » محکوم کرد و عاملان آنها را مفسد فی‌الارض و ضداسلام خواند.  گروه «انصار بیت‌المقدس» در مصر که سال گذشته پس از اعلام بیعت با گروه داعش، نام خود را به «ولایت سینا» تغییر داد، بامداد جمعه در پیامی در پایگاه اینترنتی «توئیتر» مسؤولیت 5 حمله گسترده و همزمان علیه نظامیان در شهرهای «العریش»، «الشیخ زوید» و «رفح» را بر عهده گرفت.  همچنین حمدین صباحی، موسس جریان مردمی مصر و نامزد سابق ریاست جمهوری این کشور در واکنش به حملات تروریستی علیه مقرهای امنیتی وابسته به ارتش و پلیس در شمال سینا، تاکید کرد که مصر با تروریسم مواجه است و بزودی آن را شکست خواهد داد. او گفت: «حزن و درد این حملات تروریستی، ما را برای ریشه‌کنی تروریسم مصمم‌تر می‌سازد».


Page Generated in 0/0094 sec