printlogo


کد خبر: 132848تاریخ: 1393/11/11 00:00
چهارگوشه

مک‌کین طرفداران صلح را تفاله خواند
پنجشنبه گذشته در سنای آمریکا جلسه استماعی با حضور مقامات ارشد سابق آمریکایی برگزار شد ولی با اعتراض طرفداران صلح به هنری کیسینجر و عکس‌العمل شدید سناتور جان مک‌کین، فضای جلسه متشنج شد. در این جلسه استماع، هنری کیسینجر و مادلین آلبرایت، وزرای خارجه پیشین آمریکا برای ارائه تجربیات خود به نمایندگان سنا در حال سخنرانی بودند که به محض رسیدن نوبت به کیسینجر، گروهی از طرفداران صلح که با نام «کد صورتی» شناخته می‌شوند، در جایگاه میهمانان به کیسینجر نزدیک شدند و با فریاد وی را «جنایتکار جنگی» خواندند. سناتور مک‌کین هم این افراد را «تفاله» خواند و به آنها گفت که از محل برگزاری استماع بیرون بروند؛ پس از این، پلیس سنا فعالان صلح را از محل برگزاری جلسه خارج کرد.

تظاهرات اردنی‌ها علیه پادشاه این کشور
شمار زیادی از مردم اردن با برگزاری تظاهرات در امان با سردادن شعارهایی اقدامات ائتلاف تحت امر آمریکا و سیاست واشنگتن در منطقه را محکوم کرده و خواهان برکناری عبدالله دوم، پادشاه اردن شدند. تجمع‌کنندگان ضمن تاکید بر لزوم بازگشت معاذ الکساسبه، خلبان اردنی ربوده شده توسط داعش، مخالفت خود را با مشارکت اردن در ائتلاف آمریکا و مداخله واشنگتن اعلام کردند.

اعدام یک عقب‌مانده ذهنی آمریکایی
دیوان عالی آمریکا که سه‌شنبه با اعدام یک محکوم عقب‌مانده ذهنی در جورجیا موافقت کرده بود، پنجشنبه مجوز اعدام یک محکوم دیگر را که عقب‌ماندگی ذهنی او از کودکی تشخیص داده شده بود، در ایالت تگزاس صادر کرد. روبرت لاد که از ‌آی‌کیو 67 برخوردار بود، روز جمعه در اتاق مرگ زندان هانتسویل در تگزاس (جنوب آمریکا) با تزریق مرگبار اعدام شد. اعدام لاد ششمین اعدام سال در آمریکا بود.

انفجار در مسجدی در پاکستان با 20 کشته
رسانه‌های پاکستان از وقوع انفجاری انتحاری در جنوب پاکستان در صبح جمعه خبر دادند که در این انفجار تاکنون 20 تن کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند. این انفجار در یک مسجد شیعیان در منطقه شیکارپور در جنوب پاکستان رخ داد. این بمب‌گذاری زمان برگزاری نشستی با حضور نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور در کراچی رخ داد. شریف ضمن محکوم کردن این بمب‌گذاری خواستار ارائه گزارشی در این باره شد. هنوز هیچ‌کس مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

اقدام تلافی‌جویانه روسیه مقابل آمریکا
روسیه در پاسخ به آمریکا که 4 شهروند روس را به دلیل نقض حقوق بشر در لیست سیاه این کشور قرار داده است مانع ورود 4 آمریکایی  به خاک کشورش شد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام آمریکا در خصوص شهروندان روس بدون پاسخ نمی‌ماند و از ورود 4 شهروند آمریکایی به خاک روسیه جلوگیری می‌شود. روسیه در این بیانیه از آمریکا برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور به دلیل بحران اوکراین انتقاد کرد.

توافق اولیه دولت سوریه با معارضان
مذاکرات 4 روزه میان نمایندگان دولت سوریه با نمایندگان گروه‌های مخالف پس از توافق بر سر چند موضوع مهم در مسکو خاتمه یافت. دولت و مخالفان توافق کردند کمک‌های بشردوستانه در همه مناطق سوریه براساس قطعنامه سازمان ملل در اسرع وقت انجام شود. این گروه‌ها همچنین از جامعه جهانی خواستند بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه مردم سوریه را لغو کنند. دولت سوریه و مخالفان همچنین تهاجم اسرائیل به لبنان و سوریه را محکوم و با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه بشدت مخالفت کردند.

تلاش برای تشکیل شورای ریاست‌جمهوری در یمن
رایزنی بین طرف‌های امضا کننده توافقنامه صلح و مشارکت یمن برای تشکیل شورای ریاست‌جمهوری به منظور ادامه مرحله انتقالی در این کشور ادامه دارد. جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن با شماری از شخصیت‌های سیاسی این کشور درباره راهکار خروج از خلأ سیاسی گفت‌وگو کرد. در این حال گروهی که خود را افسران آزاد می‌نامند به نیروهای سیاسی یمنی چند ساعت مهلت داده تا به خلأ قدرت پایان دهند.این گروه تهدید کرده است اگر خلأ حاکمیت پر نشود دست به اقدام‌های غیرمنتظره خواهد زد.


Page Generated in 0/0048 sec