printlogo


کد خبر: 132859تاریخ: 1393/11/11 00:00
سلامت

عضو شورایعالی نظام پزشکی مطرح کرد
ابهام در تأمین اعتبارات وزارت بهداشت
عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور، درباره بودجه حوزه سلامت در سال آینده و ابهاماتی که در ارتباط با محل تامین اعتبارات و درآمدهای وزارت بهداشت وجود دارد، توضیحاتی ارائه داد.
داریوش طاهرخانی، عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: در یک نگاه با توجه به سهم 25 درصدی بهداشت و درمان در بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق، می‌توان بیشترین سهم را برای حوزه سلامت در بودجه سال آینده متصور شد. اما خبرها حکایت از آن دارد که تنها حدود یک‌سوم از رقمی که برای بودجه حوزه سلامت منظور شده، از محل بودجه عمومی کشور است و مابقی آن باید از درآمدهای وزارت بهداشت تامین شود. وی به مهر گفت: نکته حائز اهمیت آن است که هرچند کمیسیون‌های مجلس و کمیسیون تلفیق، بودجه سلامت کشور را نسبت به بودجه پیشنهادی دولت رشد خوبی داده و آن را به حدود 52 هزار میلیارد رسانده‌اند، اما همچنان بودجه سلامت به لحاظ تامین از «منابع عمومی» در رتبه چهارم در میان دستگاه‌های کشور قرار دارد و حدود 75 درصد آن باید توسط درآمدهای وزارت بهداشت تامین شود. رئیس نظام پزشکی تاکستان تاکید کرد: در سال آینده وزارت بهداشت فقط در صورتی خواهد توانست به تکالیف، وظایف و ماموریت‌های قانونی‌اش عمل کند که این بودجه محقق شود. باید دقت داشته باشیم، نباید محقق نشدن آن را فقط به وزارت بهداشت نسبت داد، چون 2 مولفه در آن نقش محوری خواهند داشت؛ نخست آنکه همان رقم 25 درصدی از منابع عمومی که عمده آن وابسته به فروش نفت است، به حوزه سلامت تخصیص و در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، سپس در کنار آن، وزارت بهداشت بتواند درآمدی را که حدود 75 درصد بودجه‌اش را تشکیل می‌دهد، تحصیل نماید.

ورود فرآورده‌ها به بازار با آرم «سیب‌سلامت»
بدون مجوز وزارت بهداشت هیچ فرآورده‌ای نمی‌تواند وارد بازار شود و آرم «سیب‌سلامت» علامت پروانه ساخت و پروانه مجوز ورود به بازار است. به گزارش «وطن امروز» رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان این مطلب گفت: محصولات غیرمجاز تولید داخل و وارداتی بدون مجوز وزارت بهداشت نمی‌تواند وارد بازار شود بنابراین 2 سازمان غذا و دارو و استاندارد دستگاه‌هایی هستند که در بخشی از موضوعات موازی‌کاری‌هایی داشتند که خوشبختانه تفاهمنامه‌ای که با سازمان استاندارد داشته‌ایم موازی‌کاری‌ها به حداقل می‌رسد اما وظایف اصلی هر سازمانی خاص و مشخص است. دیناروند بیان داشت: علامت استاندارد را مردم بر روی فرآورده‌هایی می‌بینند که مشمول استاندارد اجباری هستند و بسیاری از فرآورده‌ها مشمول استاندارد اجباری نیستند اما علامت سازمان غذا و دارو را مردم روی همه فرآورده‌هایی که باید با مجوز وزارت بهداشت وارد بازار شوند را می‌بینند که محصولات آرایشی و بهداشتی، دارو، تجهیزات پزشکی و  غذایی باید علامت سازمان غذا و دارو را داشته باشند که نشانگر این است این فرآورده‌ها پروانه ساخت و مجوز ورود به بازار را دریافت کرده‌اند. رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بدون مجوز وزارت بهداشت هیچ فرآورده‌ای نمی‌تواند وارد بازار شود و آرم سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) علامت پروانه ساخت و پروانه مجوز ورود به بازار است.

وزیر بهداشت هشدار داد
کوتاه قد شدن ایرانی‌ها
وزیر بهداشت نسبت به بی‌توجهی به مصرف کافی شیر و لبنیات در سبد غذایی خانوار هشدار داد. به گزارش ایسنا، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت با بیان این مطلب گفت: شیر غذایی بسیار ارزشمند و بهترین منبع پروتئین است، اما در این زمینه مشکل ما مشکلی فرهنگی است، چراکه متأسفانه اغلب به ظواهر توجه می‌کنیم. شما می‌دانید که چه میزان لوازم آرایش استفاده می‌شود و چقدر به لباس و پوشش اهمیت می‌دهند اما متأسفانه اسکلت بدنی یعنی استخوان که شیر و لبنیات نیز منشأ آن است، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. هاشمی ادامه داد: زمانی که صحبت از مصرف شیر می‌شود عنوان می‌کنند که باید قیمت آن ارزان شده و دولت سوبسید بپردازد؛ این حرف را قبول ندارم. شما می‌بینید که مردم تا چه اندازه برای مباحث دیگر هزینه می‌کنند اما در مقابل به چهار ستون بدن خود اهمیت نمی‌دهند و متأسفانه اولین ماده‌ای که از سبد غذایی حذف می‌کنند، شیر است. این در حالی است که ممکن است برای خرید چیپس و پفک برای کودکانشان هزینه کنند اما توجه‌ای به مصرف روزانه یک‌و‌نیم تا دو لیوان شیر ندارند. وی افزود: با ادامه این روند در کشور، در آینده خطر کوتاه قد شدن ایرانی‌ها وجود دارد چراکه مصرف نکردن شیر و لبنیات یا کاهش آنها در تراکم و توده‌ استخوانی موثر است.


Page Generated in 0/0161 sec