printlogo


کد خبر: 132868تاریخ: 1393/11/11 00:00
کمیته بانکد‌اری سنای آمریکا تحریم‌های جد‌ید‌ی علیه ایران تصویب کرد‌
چراغ سبز دموکرات ها

 گروه سیاسی: کمیته بانکداری سنای آمریکا سرانجام روز پنجشنبه گذشته 9 بهمن طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد. این طرح به‌گونه‌ای طراحی شده است که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در مهلت باقیمانده، تهران با تحریم‌های جدیدی مواجه خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، در رای‌گیری کمیته بانکداری سنا، 18 نفر به این طرح رای دادند و تنها 4 نفر با این طرح مخالفت کردند. براساس این طرح در صورت عدم توافق جامع هسته‌ای تا پایان ژوئن (دهم تیرماه)، تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌شود البته این به معنای آن نیست که این طرح تا آن زمان در سنا به رای گذاشته نمی‌شود. بلکه براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی قرار است 24 مارس (4 فروردین) این طرح در سنا به رای گذاشته شود. در صورت تصویب این طرح، آن زمان 3 ماه تا پایان مذاکرات زمان باقی است اما در ایران بارها اعلام شده در صورت تصویب این طرح، ادامه مذاکرات دیگر بی‌معنا خواهد بود. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز بارها اعلام کرده تصویب این طرح را به صلاح منافع آمریکا نمی‌داند. او معتقد است اگر در شرایط فعلی، تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب شود؛ آنگاه سایر کشورها، آمریکا را مقصر شکست خوردن مذاکرات هسته‌ای می‌دانند و در این صورت آنان دیگر متعهد به تداوم تحریم‌ها علیه ایران نخواهند بود. اوباما که ماه‌های پایانی ریاست جمهوری خود را می‌گذراند، در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی شکست‌های سنگینی را متحمل شده است و تلاش می‌کند در موضوع هسته‌ای ایران، با انجام یک توافق، تاحدودی شکست‌های خود را جبران کند با این حال گویا شرایط اوباما در میان هم‌حزبی‌های او نیز چندان مساعد نیست. اوباما با اتکا به شمار دموکرات‌ها در سنا، بارها تاکید کرده طرح تحریم‌های جدید را وتو می‌کند اما به نظر می‌رسد برخی سناتورهای دموکرات نیز با طرح افزایش تحریم‌های ایران همراهی می‌کنند. به عبارتی، نه‌تنها 54 سناتور جمهوریخواه بلکه برخی سناتورهای دموکرات نیز نسبت به تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران چراغ سبز نشان داده‌اند. برخی دموکرات‌های سنا در همین رابطه به اوباما نامه نوشتند و از همراهی خود با طرح تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند. آنها تنها یک شانس به اوباما داده‌اند و آن اینکه تا قبل از 24 مارس (4 فروردین) حداقل یک توافق کلی (بر سر کلیات) در مذاکرات هسته‌ای محقق شود.  این سناتورهای دموکرات در این نامه خطاب به اوباما نوشته‌اند که در تایید نگرانی‌های شما در باب اقدام کنگره در قانونگذاری، تا پیش از 24 مارس (4فروردین) در سنا به این قانون رأی نخواهیم داد. دموکرات‌ها در حقیقت تاکید کرده‌اند در صورت عدم توافق کلی تا تاریخ مذکور به طرح تحریم‌های جدید رای مثبت خواهند داد و با لحن دیپلماتیک سایه تهدید را بر مذاکرات هسته‌ای به منظور اخذ امتیازات بیشتر سنگین‌تر کرده‌اند. اکنون براساس گزاره‌های فوق، کاملا مشخص است که حتی سناتورهای دموکرات نیز نسبت به استراتژی افزایش فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی معتقد هستند و با در نظر گرفتن یک بازه زمانی، به دنبال آن هستند تا قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده آمریکا را افزایش دهند. سناتورهای دموکرات این اقدام را براساس طرح سناتورهای جمهوریخواه انجام می‌دهند. به عبارتی اکنون جمهوریخواهان و دموکرات‌های سنا به این درک مشترک رسیده‌اند که باید یک فشار مضاعف بر ایران وارد شود تا نتیجه دلخواه آنها در مذاکرات هسته‌ای به‌دست‌ آید.
شانس طرح بیشتر شد
نامه دموکرات‌ها به اوباما در واقع نشان می‌دهد شانس تصویب طرح افزایش تحریم‌های ایران بیشتر از گذشته شده است. این طرح روز پنجشنبه با 18 رای موافق در مقابل 4 رای مخالف در کمیته بانکداری سنا تصویب شد و براساس آن در صورتی که مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران تا پایان ژوئن به نتیجه نرسد تحریم‌ها علیه تهران تشدید می‌شود. این طرح تا 24 مارس به رای گذاشته می‌شود. سناتورهای دموکرات سنای آمریکا به ریاست رابرت منندز، رئیس پیشین کمیته روابط خارجی سنا و عضو کنونی آن، در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کردند فرصتی 2 ماهه در اختیار کاخ سفید قرار خواهند داد. آنها اعلام کردند تا پایان ماه مارس، ضرب‌الاجل نانوشته برای دستیابی به اصول کلی توافق، از تصویب تحریم‌های ضدایرانی جدید حمایت نخواهند کرد. سناتور منندز یکی از مؤلفین طرح جدید سنا برای تحریم‌های ایران و دست‌کم 10 سناتور دموکرات دیگر در نامه‌ای که برای اوباما فرستادند تأکید کردند در صورت عدم دستیابی به رئوس کلی یک توافق تا 24 مارس (4 فروردین 94) طرحی که اوباما تاکنون بارها تأکید بر وتو کرده را در کنگره به رأی خواهند گذاشت. دموکرات‌ها نوشته‌اند: در تایید نگرانی‌های شما در باب اقدام کنگره در قانونگذاری، تا پیش از 24 مارس در سنا به این قانون رأی نخواهیم داد. پس از 24 مارس، ما تنها در صورتی که ایران نتواند به توافقی درباره چارچوب سیاسی که تمام پارامترهای یک توافق جامع را برآورده می‌سازد، دست یابد، به این قانون رأی خواهیم داد. این ضرب‌الاجل آزمون حیاتی نیات ایرانی‌‌ها است. به گزارش تسنیم، جمهوریخواهان اکنون 54 کرسی در سنای 100 عضوی را در اختیار دارند. برای اینکه وتوی رئیس‌جمهور بی‌اثر شود باید پس از این اقدام، دست‌کم 67 سناتور بار دیگر به طرح وتو شده رأی دهند تا به‌رغم نظر رئیس‌جمهور تبدیل به قانون شود. اکنون این نامه بیش از آنکه فرصتی برای دولت آمریکا برای پیشبرد مذاکرات با ایران باشد، ضرب‌الاجلی تهدید‌آمیز درباره حصول نتیجه تا 4 فروردین است زیرا در غیر این صورت احتمالا با حضور دموکرات‌های امضاکننده این نامه در کنار جمهوریخواهان حتی وتوی اوباما نیز مانع از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نخواهد شد.
عراقچی: تا آن زمان به توافق می‌رسیم
اما بعد از تصویب طرح جدید سنای آمریکا مبنی بر افزایش تحریم‌ها علیه ایران، سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در این‌باره اظهارنظری قابل تامل داشت. به گزارش «وطن امروز»، عراقچی پس از رایزنی در استانبول تاکید کرد تلاش می‌کنیم تا پایان مارس حتی‌الامکان روی کلیات، یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد. این اظهارنظر عراقچی در واقع به معنای آن است که تیم ایرانی در مورد توافق بر روی کلیات تا ضرب‌الاجل مشخص شده توسط سنا، نگرانی ندارد. این اظهارات عراقچی از آن جهت قابل تامل است که جواد ظریف نیز هفته گذشته اعلام کرد تنها درباره جزئیات برخی اختلافات ادامه دارد اگرنه بر سر «کلیات» اختلافی وجود ندارد. اظهارات ظریف و عراقچی در شرایطی است که به نظر می‌رسد مواضع این 2 باید متفاوت از این باشد. کاملا مشخص است که تصویب طرح افزایش تحریم‌های ایران در کمیته بانکداری سنا و نامه تعدادی از سناتورهای دموکرات به اوباما، یک هم‌افزایی میان این 2 جریان سیاسی آمریکا برای فشار بر ایران در مذاکرات هسته‌ای است. به عبارتی همان توافق کلی نیز یک دام است تا با اعمال فشار مضاعف بر ایران و قرار دادن یک ضرب‌الاجل، اعمال نظرات تیم آمریکایی در مفاد توافق کلی محقق شود و این درست همانند توافق ژنو است، توافقی که اگرچه 3 گام داشت و تنها یک توافق اولیه برای رسیدن به توافق جامع بود اما در ادامه مشخص شد حفره‌های این توافق، عملا نظرات تیم آمریکایی در جزیات مذاکرات را مشروعیت می‌بخشد.
 بر همین اساس این تصور که توافق بر سر کلیات را یک موضوع آسان می‌داند؛ چندان عاقلانه نیست. از سوی دیگر، این اقدام آمریکایی‌ها یعنی هم‌افزایی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای افزایش فشار بر ایران، خلاف فضای حاکم بر مذاکرات است و نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود از هر اقدامی کوتاهی نمی‌کنند. با این حال رفتار مدبرانه آن است که تیم مذاکره‌کننده با محکوم کردن این اقدام آمریکایی‌ها، طرح مجلس شورای اسلامی ایران برای مقابله با افزایش تحریم‌ها را گوشزد کند، نه اینکه با خیالی آسوده از توافق طرفین بر سر یک توافق جامع تا 4 فروردین خبر دهند.

ایران هسته‌ای بزرگ‌ترین خطر برای آمریکاست!
یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی در یادداشتی در وال استریت‌‌ژورنال بار دیگر بر لزوم افزایش تحریم‌های ضدایرانی به‌‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور این کشور تأکید کرد.  به گزارش  تسنیم، تام کاتن، سناتور عضو کمیته بانکداری و نیروی جدید جمهوریخواهان کنگره در اقدامات خصمانه علیه ایران در یادداشتی که در وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد، نوشت: ایران با برخورداری از توانمندی هسته‌ای بزرگ‌ترین تهدید پیش روی آمریکاست. مذاکرات هسته‌ای دولت اوباما با ایران، به اصطلاح گفت‌وگوهای گروه 1+5، قرار بود حرکت سریع ایران به سمت سلاح هسته‌ای را متوقف کند. متأسفانه آنچه به صورت یک قمار غیرعاقلانه شروع شده تبدیل به مجموعه‌ای خطرناک از امتیازات بی‌پایان گشته، بنابراین زمان اقدام کنگره فرارسیده است.


Page Generated in 0/0066 sec