printlogo


کد خبر: 132884تاریخ: 1393/11/11 00:00
تقویم تاریخ

وفات کریمه اهل‏بیت، حضرت فاطمه‏ معصومه(س) در قم (201 ق)
حضرت فاطمه‏ معصومه(س)، خواهر گرامی امام رضا(ع) در سال 173 ق در مدینه به دنیا آمد. ایشان بانویى سخنور، معلمی توانا و در زهد و تقوا برجسته بود. حضرت معصومه(س) یک سال پس از ورود برادرش به خراسان به قصد دیدار وی از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد اما پس از حوادثی که در شهر ساوه برای آن حضرت پیش آمد، بیمار شد. چون حضرت معصومه در شرافت و فضیلت شهر قم احادیثی را از پدران خود شنیده بود، عزم این شهر کرد و پس از 17 روز توقف در قم، به ملکوت اعلی پیوست. آن حضرت در قم مدفون است و آرامگاه باشکوه دختر امام موسی کاظم(ع) در قم، محفل و زیارتگاه مردم و دانشمندان بافضیلت است. همچنین حوزه‏ مهم علمی و دینی قم در کنار حرم ایشان شکل گرفته است.
خروج اتباع کشورهای خارجی از کشور در جریان فراگیری انقلاب اسلامی ایران (1357ش)
به دنبال بروز حوادث ضد آمریکایی و ترس از احتمال بروز آشوب هنگام ورود امام خمینی به ایران، دولت آمریکا به همه مقامات دولتی این کشور که حضورشان در ایران ضرورت نداشت دستور خروج داد و از سایر آمریکاییان نیز خواست کشور را ترک کنند. همچنین علاوه بر ناامنی، کمبود سوخت منازل، بد شدن شرایط زندگی و متوقف شدن تقریباً همه فعالیت‌های تجاری، از جمله علل ترک ایران توسط آمریکاییان به‌شمار می‏رفت. اکثر خارج‌شدگان را اتباع کشورهای آمریکایی و اروپایی تشکیل می‏دادند که در این روز در حدود 10 هزار آمریکایی با چندین هواپیمای نظامی، ایران را ترک کردند. در ادامه این روند تا روز 14 بهمن، 35 هزار نفر از آمریکاییان مقیم ایران به کشورشان بازگشتند.
رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم پهلوی برای ارعاب مردم (1357 ش)
آخرین رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم شاه، به منظور مرعوب کردن مردم مسلمان ایران، در خیابان‏های تهران انجام شد. در جریان این رژه، بسیاری از نظامیان بدنه ارتش با ملت مسلمان و انقلابی ایران، دست اتحاد و همبستگی دادند و به جریان مبارزه با رژیم رو به زوال شاه پیوستند. از سوی دیگر خبرگزاری‏ها اعلام کردند حضرت امام خمینی(ره)، ساعت 3:30 بامداد به وقت تهران از پاریس به سوی ایران پرواز خواهد کرد و در ساعت 9:30 صبح 12 بهمن به تهران خواهد رسید. با اعلام این خبر، مردم مسلمان ایران برای استقبال از رهبر محبوب خود به خیابان‏ها ریختند.
شهادت سردار رشید اسلام، غلامحسین افشردی معروف به «حسن باقری» (1361 ش)
غلامحسین افشردی معروف به «حسن باقری» 25 اسفند 1334ش در تهران به دنیا آمد. این شهید گرانقدر در نوجوانی در کلاس‏های مذهبی که زیر نظر آیت‏الله دکتر بهشتی برگزار می‏شد شرکت می‏کرد و شدیداً تحت تأثیر وی قرار گرفت. ایشان پس از گذراندن دروس ابتدایی و دبیرستان وارد دانشگاه ارومیه شد ولی به دلیل فعالیت‏های سیاسی، پس از 2 سال از دانشگاه اخراج شد. از آن پس به سربازی رفت و در لبیک به فرمان امام خمینی(ره)، از پادگان گریخت. شهید افشردی در جریان انقلاب، در تصرف یک کلانتری و نیز پادگان عشرت‌آباد تهران مشارکت کرد و با پیروزی انقلاب به کمیته انقلاب اسلامی پیوست. وی همچنین مدتی به روزنامه‏نگاری پرداخت و در سال 58 در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او با شروع جنگ تحمیلی به سوی جبهه‏های جنوب شتافت و به سرعت، استعدادهایش شکفته شد و در مناصب فرماندهی نظامی سپاه و بسیج رشد کرد تا جایی که فرماندهی چندین عملیات نظامی و موفق از جمله ثامن‌الحجج، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و محرم را در برخی محورهای مهم برعهده گرفت. شهید افشردی همچنین در آزادسازی شلمچه و خرمشهر نقش مهمی داشت. وی سرانجام در حالی که به‌عنوان جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه، حین یک عملیات اکتشافی و اطلاعاتی در جبهه فکه حضور داشت، بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن، در 27 سالگی شربت شهادت نوشید.


Page Generated in 0/0065 sec