printlogo


کد خبر: 133034تاریخ: 1393/11/14 00:00
سلامت

 قائم‌مقام وزیر بهداشت مطرح کرد
مشکلات مالی در طرح پزشک خانواده
سال آینده بودجه برنامه پزشک خانواده ثابت دیده شده و افزایش نمی‌یابد. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان این مطلب به فارس گفت: برای سال آینده رقم بودجه پزشک خانواده ثابت دیده شده و همان رقم 2 هزار و 27 میلیارد تومان است. قائم‌مقام وزیر بهداشت افزود: امیدواریم با تغییر و جابه‌جایی اعتبارات بتوانیم این برنامه را محقق کنیم. حریرچی اظهارداشت: تزریق بودجه برنامه پزشک خانواده با تأخیر قابل‌توجهی مواجه شد که با جابه‌جایی‌هایی که صورت دادیم و در حد توان و اختیاری که داشتیم، کار را آغاز کردیم. قائم‌مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون روند پرداخت‌ها آغاز شده است البته باید تاکنون نه‌دوازدهم آن محقق می‌شد که اجرایی نشد.

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد
واردات قاچاق دستگاه لیزر به کشور
دستگاه‌های وارداتی قاچاق در حوزه لیزر بسیار وجود دارد و مرز بین روش‌های درمانی پوست و روش‌های آرایشی آن از بین رفته است. به گزارش «وطن امروز» رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو  درباره واردات بی‌رویه دستگاه لیزر و اینکه این دستگاه‌ها به‌راحتی در آرایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: متأسفانه بازار این حوزه، بازار مکاره‌ای است که نیاز جدی به ساماندهی دارد. وی تصریح کرد:‌ دستگاه‌های وارداتی قاچاق در این حوزه بسیار وجود دارد و مرز بین روش‌های درمانی پوست و روش‌های آرایشی آن از بین رفته است بنابراین نظارت بر سیاست‌گذاری در این حوزه با دشواری روبه‌رو شده است. دیناروند خاطرنشان کرد: فعالیت‌های درمانی توسط افراد غیرمتخصص یا کسانی که سواد مرتبط با رشته پزشکی ندارند به‌صورت گسترده انجام می‌شود که اثرات ناگوار آن منجر به شکایات متعددی به وزارت بهداشت شده است. این وضعیت از نظر ما نامطلوب بوده و باید نظارت بر دستگاه‌های لیزر که هم درمانی است و هم کاربرد آرایشی و بهداشتی دارد تقویت شود.
به گفته رئیس سازمان غذا و دارو چند ماه است کمیته‌ای فنی که هم سیاست‌گذاری می‌کند و هم درباره  دستگاه‌هایی که قرار است وارد کشور شود تصمیم می‌گیرد و ضابطه تعیین می‌کند در حوزه تجهیزات پزشکی تشکیل شده است که مجوزهای لازم برای اینگونه دستگاه‌ها آنجا صادر می‌شود.  دیناروند همچنین درباره «نبود تعرفه سراسری و مشخص» برای لوازم آرایشی و بهداشتی  که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، بیان داشت: بجز دارو که قیمت‌گذاری آن توسط «کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری دارو» و براساس ضوابط مشخص و سختگیرانه صورت می‌گیرد قیمت‌گذاری بقیه کالاها از جمله فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی از ضوابط عمومی که در حیطه مسؤولیت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و در چارچوب ضوابطی که دولت تعیین کرده، صورت می‌گیرد پیروی می‌کند.

حذف فرانشیز داروهای شیمی‌درمانی
براساس مصوبه شورایعالی بیمه فرانشیز رادیوتراپی و شیمی‌درمانی که حدود 10 درصد بود حذف شده است. فارس در این باره نوشت: سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن داروهای سرطانی، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید طرح‌های بسیار بزرگی صورت گرفته است که یکی از آنها تحت پوشش قرار دادن بیشتر داروهاست. وی خاطرنشان کرد: با مصوبه شورایعالی بیمه فرانشیز رادیوتراپی و کموتراپی (شیمی‌درمانی) حذف شده است. در گذشته مبلغ 10 درصد به عنوان فرانشیز از سوی بیمار پرداخت می‌شد که هم‌اکنون حذف شده است. باید این مصوبه شورایعالی بیمه در هیات دولت نیز برای اجرا به تصویب برسد.  نوربخش درباره تحت پوشش قرار گرفتن داروهای خارجی نیز اظهار داشت: تا هنگامی که مشابه داروی خارجی در داخل کشور تولید می‌شود به طور قطع داروی داخلی پس از طی کردن مراحل خاص تحت پوشش قرار می‌گیرد و مردم مطمئن باشند داروهایی که داخل تولید می‌شود استاندارد لازم را دارد.


Page Generated in 0/0049 sec