printlogo


کد خبر: 133063تاریخ: 1393/11/14 00:00
چهارگوشه

چین، رئیس دوره‌ای شورای امنیت
یو جییری، نماینده دائم چین در سازمان ملل، یکشنبه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را از کریستین باروس مله، نماینده دائم شیلی در سازمان ملل تحویل گرفت. ریاست دوره‌ای شورای امنیت هر ماه به ترتیب حرف الفبا بین کشورهای عضو جا به جا می‌شود و هر کدام از آنها یک ماه این ریاست را برعهده دارند. آخرین باری که چین ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفت نوامبر سال 2013 بود.

آمریکا؛ توفان و لغو هزاران پرواز
توفان برف در بخش‌هایی از آمریکا باعث لغو بیش از ۳۹۰۰ پرواز شد. روز یکشنبه شمار کل پروازهای لغو شده در آمریکا به علت توفان برف  به 2458 مورد رسید. در اولین ساعات روز دوشنبه هم 1514 پرواز داخلی یا بین‌المللی دیگر لغو شد. براساس گزارش منابع هواشناسی این توفان برف تا ساعات اولیه روز سه‌شنبه (امروز) در چندین ایالت آمریکا از جمله ماساچوست، رود آیلند و کانکتیکات ادامه خواهد داشت.

سوء‌قصد نافرجام به جان اردوغان
منابع خبری اعلام کردند دوشنبه، انفجاری در خیابان «تشانکایا» در آنکارا که به کاخ ریاست‌جمهوری قدیمی منتهی می‌شود روی داد. این انفجار نیم ساعت پیش از رسیدن کاروان رجب طیب اردوغان به این خیابان روی داد. تلویزیون NTV اعلام کرد: بلافاصله پس از انفجار تیم مبارزه با تروریسم در محل انفجار حاضر شد و توانست برخی دیگر از بمب‌هایی که در پلاستیک حمل زباله در همان خیابان کار گذاشته شده بود خنثی کند. پس از اقدام نیروهای امنیتی در خنثی کردن مواد منفجره و حصول اطمینان از امنیت خیابان، کاروان رئیس‌جمهور حرکت کرد.

مشارکت اسلامگراها در دولت جدید تونس
نخست‌وزیر تونس در سخنانی در مقابل پارلمان این کشور کابینه ائتلافی خود را که دربرگیرنده اسلامگراهاست، معرفی کرد. دولت تونس در حالی دیروز معرفی شد که در روزهای گذشته تلاش‌ها برای معرفی آن به دلیل برخی اختلاف‌ها میان گروه‌های سیاسی بویژه جریان النهضه با مشکل مواجه شده بود. صبح دیروز جریان اسلامگرای النهضه و دیگر احزاب نزدیک به آن اعلام کردند که با حزب ندای تونس، برنده انتخابات پیشین این کشور به توافق رسیده‌اند.

کشته شدن 60  نیروی اوکراینی
جانشین فرمانده نیروهای جمهوری خودخوانده دونتسک می‌گوید حدود 60 نیروی اوکراینی در درگیری‌های اخیر با نیروهای طرفدار روسیه در این منطقه کشته شده‌اند. ادوارد باسورین در یک کنفرانس خبری گفت: «نیروهای اوکراینی طی 24 ساعت گذشته(یکشنبه) 57 سرباز، 5 دستگاه تانک، 11 دستگاه خودروی زرهی پیاده‌ نظام و 12 قبضه توپخانه‌ و خمپاره‌انداز را از دست داده‌اند.» باروسین افزود نیروهای حامی روسیه همچنین 2 انبار بزرگ مهمات حاوی سکوهای پرتاب موشک گراد و لوله توپخانه را تصرف کردند.

بیانیه حزب‌الله درباره حمله به زائران
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای انفجار تروریستی که از سوی تکفیری‌ها در دمشق رخ داد و زائران حرم حضرت رقیه(س) و حرم حضرت زینب(س) را هدف قرار داد، محکوم کرد.در این حمله که عصر دیروز صورت گرفت 8 زائر زینبیه در دمشق به شهادت رسیدند. شبکه المنار دیروز بیانیه حزب‌الله را منتشر کرد که در آن آمده است: « این انفجار در راستای انفجارهایی رخ داد که زائران در سوریه و غیرنظامیان در عراق و نمازگزاران در پاکستان را هدف قرار داده و ده‌ها نفر از زائران را شهید کرده است. گواه دیگر از همسویی این تروریست‌ها با رژیم صهیونیستی است».

روسیه خریدار یک‌سوم طلای جهان
روسیه در 11 ماه نخست سال 2014 حدود یک‌سوم طلای عرضه شده در بازارهای جهانی را خریده است. بنا به اعلام گولدکور، بانک مرکزی روسیه با هدف تقویت روبل، واحد پولی این کشور اقدام به خرید حجمی معادل 1/6 میلیارد دلار طلا از بازار جهانی در سال 2014 کرده است. روسیه طی سال گذشته میلادی 152 تن طلا خریداری کرده است که نسبت به سال 2013، حدود 123 درصد افزایش داشته است. این معادل حدود یک‌سوم از 461 تن کل طلای عرضه شده در این مدت در جهان بوده است.  روسیه با هدف کاهش وابستگی خود به دلار، در حال تبدیل کردن تمام دارایی‌های دلاری خود به طلا است که در کنار تلاش برای کاهش وابستگی به دلار این اقدام می‌تواند به‌عنوان یک پیام به واشنگتن نیز در نظر گرفته شود.
 


Page Generated in 0/0162 sec