printlogo


کد خبر: 133095تاریخ: 1393/11/14 00:00
«وطن امروز» از آثار همزمانی برگزاری 2نمایشگاه پوشاک گزارش می‌دهد
تحقیر پوشاک ایرانی

گروه اقتصادی: به نظر شما چند بار باید از یک سوراخ گزیده شد تا دیگر در آن سوراخ دستی نبرد؟ این گزیده شدن در فضای تجاری ایران اما پایانی ندارد و به این ترتیب قرار است در همه سال‌های این دوران، مسؤولان اشتباهاتی از این دست را تکرار کنند تا دودش به چشم تولیدکنندگان برود و زیانش را مصرف‌کننده نوش جان کند. همزمان شدن چند رویداد در روزها و هفته‌های گذشته نشان از این دارد که مسؤولان صنعت، معدن و تجارت کشور نسبت به تولید داخل کم‌لطفی کرد‌ه‌اند. امضای قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه و به‌دنبال آن برگزاری 2 نمایشگاه پوشاک و لباس ترک و دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، تولیدکنندگان را دچار وحشتی عجیب از هجوم پوشاک ترکی با تعرفه پایین به ایران کرد که البته پوشاک ایرانی توان و یارای مقاومت و رقابت با آن را ندارد.
 تعدیل۵۰ درصدی نیرو در صنعت پوشاک
در همین‌باره سیدمحمدحسین سیدشجاع، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در کشور به نسیم گفت: با نفس برگزاری نمایشگاه مشکلی نداریم اما به نوع حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدکننده داخلی نقد داریم. سیدشجاع افزود: اگر حمایت درستی از پوشاک داخلی صورت گیرد، شرایطی فراهم می‌شود که تولیدکننده داخلی ضعف‌های خود را پیدا کند. این عضو اتحادیه پوشاک درباره حضورش در نمایشگاه اظهار داشت: سال گذشته انتقادات زیادی را به نمایشگاه داشتیم ولی با این حال امسال در نمایشگاه شرکت کردیم اما راضی نیستیم. وی با اشاره به حمایت دولت ترکیه از نمایشگاه پوشاک ترکیه، خاطرنشان کرد: دولت ترکیه همه هزینه‌های نمایشگاه از جمله مکان و غرفه‌سازی را به تولیدکننده ترک پرداخت کرده است اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به ما هزینه تحمیل می‌کند. وی ادامه داد: رویکرد وزارت صنعت پر شدن غرفه‌ها و درآمدزایی است و برنامه‌ای برای حمایت از صنعت پوشاک ندارد. عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران در ادامه افزود: عدم حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش پوشاک در شرایط رکود، تولیدکننده داخلی را برای ارائه جنس بی‌کیفیت تشویق می‌کند. سیدشجاع با اشاره به قاچاق گسترده پوشاک خارجی نیز تصریح کرد: عدم نظارت مسؤولان، به قاچاق گسترده پوشاک خارجی انجامیده که با توجه به عدم پرداخت تعرفه‌های گمرکی شرایط قیمتی آنها را نسبت به پوشاک ایرانی بهتر می‌کند. وی به تعدیل نیروی گسترده صنعت پوشاک اشاره کرد و گفت: با توجه به رکود و شرایط سخت تولید در کشور، صنعت پوشاک کشور احتمالا سال آینده با 50 درصد تعدیل نیرو روبه‌رو خواهد بود. سیدشجاع با بیان اینکه عدم رشد صنعت نساجی بر پوشاک اثرگذار است، تصریح کرد: نساجی کشور به هیچ روی رشد نکرده و همین مساله پوشاک کشور را در تنگنای سختی قرار داده است. وی به بی‌برنامگی دولت در صادرات پوشاک اشاره کرد و افزود: دولت در صنعت پوشاک برنامه‌ای ندارد به شکلی که صادرات پوشاک در حال حاضر صفر است و ما برای برگزاری یک نمایشگاه در کشور عراق هزینه‌های سنگینی را از جیب خودمان پرداخت کردیم.
نمایشگاه‌هایی فقط برای تماشا
در شرایطی که 2 روز از آغاز به کار نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران و نمایشگاه پوشاک ترکیه می‌گذرد، این دو نمایشگاه فروش نخواهند داشت و بازدیدکنندگان تنها می‌توانند لباس‌‏های عرضه شده در نمایشگاه را تماشا کنند. ‏این رویداد در اصل پایان دعوایی است که در روزهای گذشته برسر همزمان شدن برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و پوشاک ترکیه به‌وجود آمده بود و اعتراض‌های گسترده تولیدکنندگان ایرانی را به‌وجود آورد و حتی گروهی از آنها وزارت صنعت، معدن و تجارت را به انصراف از نمایشگاه تهدید کردند. تولیدکنندگان پوشاک ایرانی معتقدند همزمان شدن این دو نمایشگاه باعث می‌شود فروش آنها بشدت کاهش پیدا کند و به نوعی این اتفاق فرش قرمزی برای صنایع پوشاک و نساجی ترکیه در ایران است اما درنهایت نقطه پایان این دعوا و راهکار وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که فروش را از هر دو نمایشگاه حذف کند. گلناز نصراللهی، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در این‌باره گفته است که در هیچ‌کدام از این دو نمایشگاه فروش پوشاک مطرح نخواهد بود. البته برگزاری این دو نمایشگاه در حالی همزمان شده است که پیش از این قرار بود دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک ایران در آذرماه برگزار شود اما به‌دلیل ناهماهنگی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت این اتفاق نیفتاد، موضوعی که مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز آن را قبول دارد و در این‌باره گفت ترجیح ما بر این بود که این نمایشگاه در آذر برگزار شود نه نزدیک عید و به اعتقاد من می‌توانستیم در انتخاب زمان آن بهتر عمل کنیم.
 ماجرا از چه قرار است؟
جز همزمان شدن این دو نمایشگاه، اختلاف اصلی بین تولیدکنندگان پوشاک داخلی و اتحادیه‌های پوشاک با مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در واقع به دلیل اجرای توافقنامه تعرفه ترجیحی است. قرارداد ترجیحی تفاهمنامه‌ای مشترک بین ایران و ترکیه است که از اول ژانویه 2015 اجرایی شده و براساس آن قرار است سطح مناسبات 2 کشور به رقم 30 میلیارد دلار برسد. در این توافقنامه تعرفه 125 کالای ایرانی و 140 کالای ترکیه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند که پوشاک و کالاهای نساجی نیز جزو آن است. ایران براساس تجارت ترجیحی تعرفه واردات پوشاک از ترکیه را 40 درصد کاهش داد و به 160  درصد رساند و این در حالی است که تولیدکنندگان پوشاک داخلی معتقدند با اجرای تعرفه ترجیحی، آنها قدرت رقابت با پوشاک ترک را ندارند. براساس قرارداد ترجیحی، ترکیه برای ورود اقلام مشخصی از کالاها و محصولات کشاورزی ایران به ترکیه، تعرفه‌های خود را کاهش خواهد داد و در مقابل ایران هم برای ورود اقلام مشخصی از تولیدات صنعتی ترکیه، تعرفه‌های خود را پایین می‌آورد البته تولیدکنندگان داخلی معتقدند با این توافقنامه ترکیه قرار است بسیاری از تولیدات صنعتی خود را با تعرفه‌های اندک به ایران صادر کند در حالی که طرف ایرانی فقط کالاهای کشاورزی خود را با کاهش تعرفه به کشور ترکیه ارسال می‌کند. پیش از این علیمردان شیبانی، نایب ‌رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران برگزاری این دو نمایشگاه  را نبرد نابرابر ایران و ترکیه در نساجی یاد کرده و گفته بود اشتغال مستقیم در این صنعت حدود 400 هزار نفر است و نساجی، صنعت بومی شده ایران است اما به‌رغم وجود طراحان خوب، ماشین‌آلات به‌‌روز و مواد اولیه مرغوب در کشور، این صنعت نتوانسته آن‌طورکه باید و شاید پیشرفت کند. البته مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد این موضوع معتقدند برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی باعث ایجاد رقابت بیشتر برای تولیدکنندگان ایرانی می‌شود ولی تولیدکنندگان ایرانی می‌گویند رقابت در شرایطی برابر امکان‌پذیر است نه در حالی که تولیدکنندگان پوشاک داخل با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند.


Page Generated in 0/0152 sec