printlogo


کد خبر: 133096تاریخ: 1393/11/14 00:00
شناسایی عوامل 350صفحه مستهجن

گروه اجتماعی:  کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با تاکید بر اشراف اطلاعاتی کامل بر فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی، به بیان جزئیات جدیدی از فعالیت‌های باند فساد در شبکه‌های اجتماعی که به تازگی دستگیر شده‌اند، پرداخت.
مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه درباره جزئیات دستگیری افرادی که در فضای مجازی به ترویج فساد می‌پرداختند، اظهار داشت: در نیمه دوم سال جاری بررسی‌ها نشان داد یکسری از صفحات ایجاد شده در فیسبوک ماموریت ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند و آن هم تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده‌ها بود در مجموع  از صفحاتی که قرار بود این ماموریت را انجام دهند 350 صفحه شناسایی شد که این صفحات توسط 36 نفر اداره می‌شد.  کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با بیان دستور کار این صفحات ادامه داد: دستور کار اصلی این صفحات در 3 حوزه مستهجن و غیراخلاقی، شکل‌دهی به مسائل ابتذال به وسیله مدلینگ و در نهایت
قبح شکنی از مقدسات دین بود.
حذف 130صفحه مستهجن
به گزارش تسنیم، مصطفی علیزاده اضافه کرد: هم‌اکنون از 350 صفحه 130 صفحه به طور کلی حذف شده و متهمانی که در این فضا فعالیت داشتند از استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند. کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه ضمن بیان اینکه 12 نفر متهم دستگیر و 24 نفر بنا به حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شدند، یادآور شد: البته ما بنایی بر بازداشت افراد نداریم. متهمان این پرونده همگی آقا هستند و متوسط سن آنها 25 سال است و همه سابقه قضایی دارند.
فعالیت در 3 حوزه اخلاقی، اعتقادی و رفتاری
مصطفی علیزاده درباره پیش‌بینی‌های قانون مجازات این افراد گفت: بعضی قوانین بازدارنده است و برخی دیگر از این قابلیت بی‌بهره‌اند و ما از مجلس شورای اسلامی و قوه‌قضائیه در این مسیر استمرار می‌طلبیم. از آنجا که برخی مجازات‌ها از بازدارندگی لازم برخوردار نیست برخی از مجرمان به کار خود ادامه می‌دهند؛ بسیاری از کاربران قصد فعالیت در حوزه‌های مجرمانه ندارند اما گرفتار می‌شوند. کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه ادامه داد: این موضوع در 3 حوزه رقم خورده و مدیران این صفحات در 3 محور اصلی تهاجم فرهنگی فعالیت می‌کنند که این حوزه‌ها عبارتند از حوزه‌های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری.
انتشار شماره تلفن زنان در شبکه‌های اجتماعی
وی با اشاره به بخش اول این حوزه‌ها ادامه داد: این بخش شامل ایجاد برخی جذابیت‌ها مانند جمع‌آوری عکس‌های مستهجن و این اقدام همزمان با انتشار شماره تلفن برخی زنان با عفت که شماره تلفن‌های گوناگون در زیر عکس‌ها منتشر و موجب مزاحمت برای این افراد شد که این صفحات به طور کلی حذف شده‌اند. مصطفی علیزاده بخش دوم را پدیده ابتذال عنوان کرد و افزود: شکل‌گیری پدیده مدلینگ توسط برخی عکاسی‌ها، آرایشگاه‌ها و مزون‌ها به این ترتیب شکل گرفت که آنها از مراجعه‌کنندگان خود عکس گرفته و آن را منتشر می‌کردند و از آنجا که افرادی که این عکس‌ها را منتشر کرده‌اند، زیر بار این عمل خود نمی‌روند بنابراین ضعف قوانین بازدارنده در این بخش به چشم می‌آید.
قبح‌شکنی از مقدسات
علیزاده در ادامه با اشاره به قبح‌شکنی از مقدسات در شبکه‌های اجتماعی بیان داشت: فرزندان انتظارات نا‌به‌جای خود را از پدران و مادرانشان در این شبکه‌ها جست‌وجو می‌کنند. کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با اشاره به شوخی‌هایی که در قالب مقدسات در این شبکه‌ها شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ماموریت این صفحات در این است که در قالب جوک به نق و غر زدن پیرامون هر مساله‌ای که در کشور رخ می‌دهد می‌پردازند.  وی با اشاره به این موفقیت‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد، افزود: هر موفقیتی که در کشور صورت می‌گیرد به تمسخر از سوی عده‌ای در این شبکه‌ها گرفته می‌شود.
خودباختگی کاربران
علیزاده با اشاره به کارکرد شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: زمانی که کاربر شبکه‌های اجتماعی به این صفحات مراجعه می‌کند، تصور می‌کند با فضای شاداب و بانشاطی روبه‌رو خواهد شد، اما اینگونه نیست؛ آنها زمان برگشت با فضای خودباختگی مواجه می‌شوند.  کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با اشاره به حوزه اخلاقیات، رفتار و اعتقاداتی که دچار خودباختگی از سوی افراد شده است، اظهار داشت: آسیب قبل از ورود به فضای اجتماعی کمتر است، این در حالی است که این آسیب‌ها پس از ورود بیشتر می‌شود. وی با اشاره به اینکه استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی دچار سرخوردگی می‌شوند بیان کرد: آنها فضای عمومی را نیز دچار مشکل می‌کنند.
سوءاستفاده شبکه‌های ضدانقلاب
مصطفی علیزاده با بیان اینکه این صفحات مورد سوءاستفاده شبکه‌های اجتماعی خارجی و ضدانقلاب قرار می‌گیرد، افزود: فضا برای آنها فراهم می‌شود به‌طوری که تلاش می‌کنند با تبلیغات در شبکه‌های خارجی در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت‌های موجود بهره بگیرند. کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با بیان اینکه برای توزیع انبوه شایعات در این شبکه‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد، گفت: مدیران ناخواسته به دام این شبکه‌ها می‌افتند و ما در تلاش هستیم تا آسیب‌ها را کم کنیم.
اشراف کامل بر شبکه‌های اجتماعی
مصطفی علیزاده با تاکید بر اینکه ما به همه شبکه‌های اجتماعی به لحاظ اطلاعاتی اشراف کاملی داریم، اظهار داشت: از دوستان درخواست می‌کنم تا فضای این شبکه‌ها را به دور از گناه و معصیت کنند. کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا فضای امنی را برای جوانان فراهم کنیم، ادامه داد: به خانواده‌ها این نوید را می‌دهیم که این آسیب‌ها را کم خواهیم کرد. شاه میرزایی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ایجاد فضاهای امن برای جوانان گفت: ما با 2 بخش سلبی و ایجابی روبه‌رو هستیم به طوری که برخی دستگاه‌ها باید در این حوزه فعالیت کنند  زیرا مساله به امنیت کشور مربوط می‌شود.
 


Page Generated in 0/0436 sec