printlogo


کد خبر: 133106تاریخ: 1393/11/14 00:00
تقویم تاریخ

تشریح مواضع آینده نظام اسلامی توسط حضرت امام خمینی(ره) (1357ش)
در حالی که جشن و سرور مردم به مناسبت ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران، همچنان در سراسر کشور ادامه داشت، آن حضرت در یک مصاحبه مطبوعاتی که نزدیک به 300 خبرنگار ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا و کشورهای عربی و آسیا در آن حضور داشتند، به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی ایران پرداختند و اعلام کردند بزودی دولت موقت انقلاب را تشکیل خواهند داد. ایشان اظهار داشتند دولت موقت موظف است مقدمات همه‏پرسی را فراهم کند تا پس از تدوین قانون اساسی، آن را به همه‏پرسی بگذارد. امام خمینی همچنین به دولت بختیار، نخست‏وزیر دست‌نشانده شاه هشدار دادند درصورت ادامه سرکوب مردم، ایشان حکم جهاد خواهند داد. امام همچنین از ارتش خواستند به مردم بپیوندند. از طرف دیگر اعلام شد تا آن زمان 35 هزار آمریکایی، خاک ایران را ترک کرده‏اند و 10‏هزار نفر دیگر نیز بزودی از ایران خارج می‏شوند.
امضای قرارداد نفتی گس- گلشاییان بین ایران و انگلستان (1327 ش)
محیطی که پس از سرکوب مخالفان دولت محمد ساعد، نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی در کشور فراهم شده بود، به نظر عوامل انگلیس، برای حل مساله نفت و تحکیم نیروی استعماری آن دولت مناسب بود زیرا اکثریت مجلس از نظر دولت وقت حمایت می‏کردند، بسیاری از مخالفان مرعوب شده بودند و رهبر روحانی مردم، آیت‏الله کاشانی در تبعید بود. بنابراین مجلس پانزدهم درصدد بود خدمت خود را در جهت تثبیت غارتگری انگلیس انجام دهد. به همین مناسبت، هیات نمایندگی شرکت نفت انگلیس و ایران به ریاست گس وارد تهران شد و قرارداد الحاقی گس- گلشاییان با مذاکراتی تنظیم شد که ادامه حضور انگلستان را توجیه می‏کرد. این لایحه با شتابزدگی تمام در حالی‏که بیش از چند روز از عمر مجلس پانزدهم باقی نمانده بود، به امید اینکه هیچ نیروی مخالفی وجود نخواهد داشت با قید دوفوریت تقدیم مجلس شد اما با وجود اصرار دربار و دولت، اقلیت مجلس با پشتیبانی افکار عمومی و با نطق‏های مفصل، وقت مجلس را گرفتند و مانع تصویب آن شدند. این قرارداد در جریان دولت‏های بعد، محل اختلاف بود تا اینکه در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 ش، ملغی شد.
آغاز استفاده از فلز مس به‌عنوان بهترین رسانای جریان برق (1882م)
مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آن Cu و عدد اتمی آن ۲۹ است. مس فلز نسبتاً قرمز رنگی است که از خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است. چون قدمت مصنوعات مسی کشف شده به ۸۷۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، احتمالاً این فلز قدیمی‌ترین فلز مورد استفاده انسان است. مس علاوه بر اینکه در سنگ‌های معدنی گوناگون وجود دارد، به حالت فلزی نیز یافت می‌شود (مثلاً مس خالص در بعضی مناطق). این فلز را یونانیان تحت عنوان Chalkos می‌شناختند چون مقدار بسیار زیادی از این فلز در قبرس استخراج می‌شد. رومیان آن را Aes Cyprium می‌نامیدند. بعدها این واژه به فرم ساده‌تر Cuprum درآمد و در نهایت انگلیسی شده و به لغت Copper تبدیل شد.
حمله قوای آلمان وعثمانی به کانال سوئز در جریان جنگ اول جهانی (1915م)
در جریان جنگ اول جهانی ، کانال سوئز که تحت تصرف انگلیس بود، مورد حمله نیروهای مشترک آلمان و امپراتوری عثمانی قرار گرفت. از آنجا که کانال سوئز، دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‏کند تسلط بر این نقطه برای هر دو طرف جنگ، بسیار حائز اهمیت بود. اگر انگلیس این کانال را از دست می‏داد، مستعمراتش در آسیا نیز در معرض خطر جدی قرار می‏گرفت. به همین علت نیروهای انگلیسی در مقابل تهاجم مشترک آلمان و عثمانی برای تصرف کانال سوئز بشدت مقاومت کردند و مهاجمان را شکست دادند. این کانال تا 1956م که جمال عبدالناصر رهبر مصر، آن را ملی اعلام کرد در اشغال انگلیس باقی ماند.


Page Generated in 0/0049 sec