printlogo


کد خبر: 133610تاریخ: 1393/11/25 00:00
درخواست برای استعفای ابتکار

 هر چند غرق شدن استان خوزستان در گرد و خاک سلامت ساکنان این منطقه را با خطر مواجه کرده است اما آنچه بر درد و رنج اهوازی‌ها افزوده پرشدن ریه‌ها و مجاری تنفسی‌شان از ذرات شن و خاک نیست بلکه نبود احساس همدردی از جانب مدیران دولتی به ویژه مدیران سازمان محیط زیست است. کم‌توجهی به مشکلات ساکنان استان‌های درگیر با معضل گرد و خاک طی روزهای گذشته با واکنش‌های گوناگون مردم مواجه شد اما با تداوم شرایط بحرانی موجود چهره‌های اجتماعی، نمایندگان مجلس و بسیاری از شخصیت‌های دیگر هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و حتی خواستار استعفای معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شدند.
مردم اهواز همچنان چشم‌انتظار
مدتی است یک روز در میان شاهد سیطره ذرات گرد و خاک بر آسمان استان خوزستان هستیم و هر بار هم با خاک‌آلود شدن فضا وعده‌های رنگارنگ دولت برای مهار گرد و خاک و توجه به استان‌های جنوبی کشور بیشتر می‌شود. معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم که مسؤولیت اصلی رسیدگی به این شرایط را عهده‌دار است تاکنون چندبار وعده انجام سفر به این استان را داده اما هر بار به دلیلی این سفر از برنامه کاری وی حذف شده است. این موضوع در حال حاضر بیش از نفوذ ذرات خاک به مجاری تنفسی برای اهوازی‌ها آزاردهنده شده و چشم انتظارماندن آنها برای حضور مدیران دولتی در کنار خود و لمس مشکلات‌شان از نزدیک به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است. ماندگاری معصومه ابتکار در ساختمان پارک پردیسان به بهانه لغو پروازهای اهواز در حالی اتفاق افتاد که وزیر بهداشت در شرایطی مشابه خود را به اهواز رساند تا به دنبال دستور رهبر انقلاب برای رسیدگی به معضل ریزگردها به عنوان نماینده دولت در این شهر حاضر شود، این در حالی است که شهروندان انتظار داشتند رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را که در این باره مسؤولیت مستقیم دارد، در کنار خود حاضر ببینند. توقعی که تاکنون برآورده نشده و علاوه بر شهروندان، نمایندگان مجلس را نیز نسبت به این تعلل گلایه‌مند کرده و خواستار استعفای ابتکار شده‌اند.
نارضایتی از عملکرد ابتکار
همان اندازه که سفر وزیر بهداشت به خوزستان توانست موجب رضایت ساکنان این استان شود حضور نداشتن رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع مردم این استان بر نارضایتی مردم دامن زد.  سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش و عضو مجمع نمایندگان خوزستان با تأکید بر اینکه انتظار داشتیم خانم ابتکار به خوزستان سفر کند، به فارس گفته است: متأسفانه وی نیامد و این موجب نارضایتی مردم شد. عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه خشکی تالاب‌ها یکی از موضوعات اصلی در امر ریزگردهاست که مربوط به مسؤولیت خانم ابتکار است، یادآور شد: انتظار ما این است که مدیران به خواسته مردم اهمیت دهند و کارگروه یا کمیته بحران در این راستا تشکیل شود.
نمایندگان خواستار استعفا هستند
علاوه بر این برخی نمایندگان نیز با ابراز نارضایتی از عملکرد سازمان محیط‌زیست در استان خوزستان، خواستار استعفای ابتکار شدند.  زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ریزگردها در استان خوزستان و انجام نشدن سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به این استان اظهار داشت: حضور نیافتن ابتکار در استان خوزستان که مستقیم به وظیفه وی مربوط می‌شود نشان‌دهنده ضعف یک مدیر است. نماینده مجلس با تأکید بر اینکه خانم ابتکار اگر توانایی این مسؤولیت را ندارد باید استعفا دهد‌ و فردی که توانایی دارد روی کار بیاید، یادآور شد: مسؤولیت اصلی این شرایط بر عهده ابتکار است و قاضی‌زاده‌هاشمی مسؤولیت ثانویه دارد. طبیب‌زاده با تأکید بر اینکه موضوع ریزگردها مربوط به امروز نیست، بیان داشت: ابتکار باید از قبل برای این موضوع چاره‌اندیشی می‌کرد و به جای اینکه وقتش را صرف واردات بنزین کند به این حوزه که مستقیم به وی مربوط می‌شود می‌پرداخت و اگر اکنون بخواهد کاری کند نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
بی‌تفاوتی دولت نسبت به خوزستان
همچنین رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با تأکید بر اینکه ابتکار توانایی مهار ریزگردها را ندارد، از پیشنهاد نمایندگان خوزستان برای استعفای ابتکار به نشانه اعتراض به دولت خبر داد و گفته است: متأسفانه دولت نسبت به بحران خوزستان بی‌تفاوت است. صیدعیسی دارایی، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت‌ها برای محیط‌زیست ارزش زیادی قائل نمی‌شوند، تصریح کرد: معلوم نیست در آینده قرار است چه بلایی سر مردم خوزستان بیاید. اگر مساله ریزگردها مهار نشود نارضایتی بزرگی بین مردم خوزستان پیش می‌آید. وی خاطرنشان کرد: به ابتکار گفتم شما توانایی مهار ریزگردها را ندارید، مگر اینکه رئیس‌جمهور مسؤولیت این بحران را برعهده گیرد؛ همه نمایندگان خوزستان در جلسه‌ای خواستار استعفای ابتکار به نشانه اعتراض به دولت شدند. جالب اینجاست که افزون بر نمایندگان مجلس، فعالان محیط‌زیست و چهره‌های فعال رسانه‌ای نیز خواستار استعفای ابتکار از مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست شدند. این فعلان رسانه‌ای که بیشتر در استان خوزستان فعالیت دارند کم توجهی به معضل ریزگردها و انجام نشدن برنامه‌های عملیاتی از سوی سازمان محیط‌زیست را اصلی‌ترین دلیل خود برای استعفای رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کردند.
عملکرد ابتکار، مایه تعجب
این در حالی است که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس گفته است:‌ اگر من به جای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بودم چنانچه سفر هوایی ممکن نبود به صورت زمینی به استان خوزستان سفر و به مشکلات مردم رسیدگی می‌کردم. عبدالرضا عزیزی افزود: همان‌طور که وزیر بهداشت توانست به عنوان نماینده دولت برای بررسی موضوع ریزگردها به استان خوزستان سفر کند، رئیس سازمان محیط‌زیست هم می‌توانست به همین طریق به این استان سفر کند و من تعجب می‌کنم چرا این کار را نکرد.
بی‌تدبیری سازمان محیط‌زیست
اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی نیز شرایط پیش آمده در خوزستان را حاصل بی‌تدبیری سازمان محیط‌زیست دانست. عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان بیان داشت: بی‌تدبیری سازمان حفاظت محیط‌زیست در مواجهه با شرایط پیش‌آمده بیانگر ضعف عملکرد و تصمیمات غلطی است که نتیجه آن را امروز شاهد هستیم. نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وضعیت امروز استان خوزستان ماحصل عملکرد ضعیف دستگاه‌های مرتبطی است که اگر با یک دوراندیشی ناچیز و با یک تصمیم صحیح اقدامات لازم را صورت می‌دادند امروز کشور را با بحران مواجه نمی‌کردند و ما شاهد این شرایط سخت برای مردم نبودیم.


Page Generated in 0/0065 sec