کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای درونیسازی اقتصاد تعریف شده است، اظهار داشت: درونیسازی نه به معنای اینکه ما خود تولیدکننده و مصرفکننده محصولات داخلی باشیم بلکه توجه به واژه برونگرایی هم در این حوزه اهمیت دارد؛ به عبارت دیگر بحث برونگرایی( صادرات) نیز باید مد نظر قرار گیرد. سیدمسعود هاشمیاناصل، عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به آموزههای رایج علم اقتصاد در دانشگاهها، اظهار داشت: آنچه در دانشگاهها تدریس میشود، اقتصاد مبتنی بر الگوهای اقتصاد غربی است. وی افزود: تئوریهای حوزههای خرد و کلان، رشد، مصرف، تولید و توسعه برگرفته از مدلهای غربی است. هاشمیاناصل با بیان اینکه الگوهای توسعهای محصول تفکر غرب، در کشور ما در حال تدریس است، خاطرنشان کرد: کشورمان در علوم مختلف بویژه در حوزه علوم انسانی دارای تولیدات ارزشمند بر پایه منابع اسلامی است که در دیگر کشورهای در حال توسعه کمتر وجود دارد. وی با تاکید بر تبیین و تعریف الگوهای بومی در همه حوزهها بویژه حوزه اقتصاد، تصریح کرد: بهرهمندی از الگوهای بومی در حوزه اقتصاد یکی از وظایف دانشگاههاست؛ اینکه چگونه تئوریسازی کنیم تا منابع بالقوه به منابع بالفعل تبدیل شود و بتوانیم از آن برای رشد و توسعه بهره ببریم. عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با طرح این سوال که چگونه الگوی رشد و توسعه کشوری که دارای منابع بسیار عظیم نفت و انرژی است، کشوری که بیش از سهم جمعیتی خود منابع زیرزمینی غنی دارد، همچنین سهم زیادی از ذخایر و تولید جهانی را به خود اختصاص داده است، میتواند با الگوی توسعه کشورهایی مانند هند، بنگلادش و کشورهای آفریقایی یکسان باشد، اظهار کرد: در این باره باید از خود بپرسیم ما چه میزان برنامهریزی کردهایم تا در این زمینه مدلهای موردنظرمان مبتنی بر الگوهای ویژه با اتکا به منابعی که در اختیار داریم، باشد. وی تاکید کرد: نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که در حوزه مصرف آیا سبد مصرف فردی ایرانی با سبد مصرفی انسان غربی یکسان است؟ آیا ما همان الگو و ترجیحات مصرفی را داریم که در اقتصاد خرد چنین کشورهایی مشاهده میشود؟ وی با بیان اینکه ویژگیهایی که سبد مصرفی ما دارد مبنتی بر علایق، سلایق، فرهنگ و تاریخمان است، گفت: باید بر اساس این تئوریها پایه اقتصاد خرد خود را بنا کنیم. اینها مواردی است که انتظار میرود دانشگاهها در حوزه اقتصاد کشور به آن توجه ویژه داشته باشند. هاشمیاناصل با تأکید بر نقش مهم رسانههای جمعی در فرهنگسازی عمومی و ایجاد عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: فرهنگسازی در جامعه یکی از وظایفی است که رسانهها بر عهده دارند و باید در این حوزه به بهترین نحو آن را به کار گیرند. وی اضافه کرد: رسانههای جمعی در فرهنگسازی، اطلاعرسانی، تبلیغات، رایزنی با خریداران، نشان دادن راهکارهای صحیح مصرف و تبدیل پتانسیلهای بالقوه به ظرفیتهای بالفعل نقشآفرین خواهند بود، علاوه بر این میتوانند در مردم ایجاد انگیزه، گرایش به سمت فعالیتهای بهینه چه در جهت مصرف و چه در تولید داشته باشند. عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای درونیسازی اقتصاد تعریف شده است، اظهار داشت: درونیسازی نه به معنای اینکه ما خود تولیدکننده و مصرفکننده محصولاتی باشیم که تولید کردهایم بلکه توجه به واژه برونگرایی هم در این حوزه اهمیت دارد؛ به عبارتی باید بحث صادرات نیز مد نظر قرار گیرد. وی با بیان این مطلب که نگاه اقتصاد درونزا متکی بر عوامل تولیدی خود برای رسیدن به اشتغال کامل با نگاه به بازارهای منطقه و جهان مد نظر بوده و این موضوع یکی از ویژگیهای ساختاری اقتصاد مقاومتی به شمار میرود، خاطرنشان کرد: حال اینکه چگونه باید این مقاومسازی ایجاد و فرهنگ آن نیز در جامعه نهادینه شود پرسشی است که برای پاسخ به آن باید گفت در حوزه انرژی یکی از اقدامات موثر در این بخش مدیریت مصرف است. وی افزود: به جای استفاده بیرویه و غیر منطبق با استانداردهای جهانی از منابعی که در اختیار داریم، بیاموزیم که درست مصرف کنیم البته نه به معنای صرفهجویی و کم مصرف کردن بلکه مصرف کردن به معنای اینکه از منابعی که در دست داریم به نحو مطلوب و موثر بهره بگیریم.